FrankB schreef:Yaron, met lieden zoals jij aan beide zijden van het conflict zal het inderdaad NOOIT vrede worden daar geef ik John gelijk in.
Geef mij 1 reden waarom joden meer recht hebben om in de westbank en de gazastrook te wonen als de eigenaren van het land , dwz de oorspronkelijke arabische bewoners.
De oorspronkelijke arabieren die er woonden zijn dus NIET de 'palestijnen' die er nu wonen. In 1967 werd Israel aangevallen door tig hysterische, arabische landen. Israel sloeg terug en heeft (in overeenstemming met conventie van Geneve) Judea, Samaria en Gaza in handen gekregen. In 1917 werd het gehele mandaatgebied aan 'het Joodse volk' beloofd. Dit was dus inclusief Jordanie. Deze 80% is dus naar arabische kant gegaan. Dat is dus de Arabische staat volgens het verdelingsplan. Als de Arabieren in 1948, 1956 en 1967 niet hadden aangevallen hadden ze nu allang een 24ste arabische dictatuur gehad. Dat hebben ze echter, in hun blinde haat, niet gedaan. Zodoende zijn ze land kwijtgeraakt wat Israel niet kan afstaan vanwege veiligheidsoverwegingen (een Arabische staat IN Israel zal voor Israel het einde betekenen --> vanwege terreur en autonomie binnen die staat). Na 1917 (Balfour) en na 1967 heeft Israel dubbelrecht gekregen op Yesha en Gaza.Ik heb het hier dus niet over Israel maar over de Westbank en de Gazastrook. Ik wil geen onzin horen als "God heeft het land aan de joden geschonken"
Ik ben niet religieus.of "de joden woonden er 2000 jaar geleden al". De god die het land aan de joden zou hebben geschonken was (toevallig) ook de god waar de joden in geloofden, niet de toenmalige bewoners van dat land. Nogal makkelijk om te zeggen dat die God dat land aan jou schenkt.
De romeinen hebben de joden in 70 na Chr. uit Palestina verdreven.
Niet waar, in 138 is tenminste nog een oorlog tussen Romeinen en Joden uitgevochten.Geruime tijd (eeuwenlang) daarna woonden er geen joden in het land, althans geen aantal van enige betekenis.
Niet helemaal waar, maar inderdaad, het land werd verwaarloost en niemand had er interesse in.Pas in de jaren 20 van de vorige eeuw begonnen de joden weer in grote getale naar Palestina te trekken.
Vanaf 1850 was er al een joodse meerderheid in het gebied rond en in Jeruzalem. De drie grote golven zionisten waren toen allang gesetteldToen werd het toenmalige palestina bewoond door Arabieren.
De afgelopen 1000 jaar is het land Israel (of wat nu het grondgebied is) niet van Arabieren geweest. Het is van Turken, Ottomanen, Britten en tot slot Israeli's geweest. De Arabieren die er woonden zijn Arabieren die nu goed meedraaien in Israel. De Arabieren die later bij zijn gekomen noemt zich na een allang vergaan volk en meent met terreur een staat te willen vernietigen. Omdat samenleven in 1 staat uiteindelijk niet ging is rond 1948 besloten 2 staten op te richten.
Er was helemaal geen 1 staat. Er was een brits mandaat dat Israel en Jordanie omvatte. Jordanie is een Arabische staat, Israel de Joodse. Maar er zit een kern van waarheid in. Na het in stukken hakken van 75 doktoren en verpleegkundigen, na de moord op ongewapende joden in Hebron, Jeruzalem, Safed etc etc was wel duidelijk dat enkele Arabieren (onder de leiding van de oom van Jasser Arafat en vrind van Adolf Hitler) niet goed ging.Uiteindelijk is alleen de joodse staat er gekomen.
Er is geen tweede Arabische staat gekomen omdat Arabieren dat zelf niet wilden. Ze tolereerden geen Joodse staat. Die er trouwens niet voor niets is (reactie op vooral EUROPEES antisemitisme). De eerste Arabische staat werd al eerder door de Britten 'gemaakt'.De oorlog die eraan vooraf ging doet thans niet ter zake.
Hij ging er niet aan vooraf, maar hij kwam na het uitroepen van de staat. En hij doet wel ter zake, het was een laffe rotstreek.In de periode tussen 70 na Chr. en 1948 behoorde het gebied toe aan de romeinen, de byzantijnen, te arabieren, de kruisvaarders, de turken, en tenslotte was het een brits protectoraat. Geef mij ook maar eens 1 reden waarom de nazaten hiervan minder rechten zouden hebben op de bezette gebieden als de joden.
Er zijn geen romeinen gebleven, geen byzantijnen, geen arabieren geen kruisvaarders, geen turken (tot 1918) en geen Engelsen (tot 1948). Wel joden.Hoe kom je erbij dat er voor 1880 niemand woonde in palestina? Dat is pas historische bullshit.
Heb ik ook niet gezegd. Ik heb gezegd dat het dunbevolkt was en dat de Arabieren DIE er woonden nu helemaal meedraaien in Israel (het nageslacht dan).Of de arabische bewonders van de westbank en de gazastrook zich pas na 1960 palestijnen woonden doet in het geheel niet ter zake.
woonden? Noemden bedoel je denk ik. Dat doet wel ter zake. Hierdoor menen zij aanspraak te mogen maken op een land, namelijk palestina. Lijkt wel op elkaar he, Palestina van de Palestijnen. Misleiding, Palestina heeft niets met Palestijnen te maken. Het heeft slechts te maken met de oude Filistijnen. En met een sadistische grap van het oude Rome.Het gaat er namelijk niet om hoe ze heten maar dat ze er zijn. Zij hebben eeuwenlang op de westbank en in de gazastrook gewoond.
onzinZij zijn eigenaar van de grond, net als mensen hier grond in eigendom kunnen hebben en zij hebben ook recht op een eigen staat.
De grond is deels opgekocht door het JNF. Deels toegewezen door de VNVoorzover mij bekend is hebben in Israel overigens alleen de druzen dienstplicht maar worden arabische israeliers daarvan uitgesloten.
Druzen en Bedoeinen, dat omdat een te groot gedeelte enige terroristisch sympatieen koestert.Gezien je eerdere bijzonder kortzichtige reacties verwacht ik eerlijk gezegd nu ook geen zinnige antwoorden.
Gelukkig dat we jouw nog hebben. Daar mag de wereld blij mee zijn
Als je niet naar Syrie kan, probeer dan Jordanie eens. Ik vond de Syriers weliswaar sympathieker maar het kan duidelijk geen kwaad als jij eens een arabisch land bezoekt en er kennis maakt met de bewoners.
Ik vrees dat ik dat als joodse westeling van na 1948 niet zal overleven. Het spijt me.Andersom geldt dat ook voor veel Arabieren. Misschien zou dat een einde van het conflict bespoedigen. Trouwens, in Jemen heb ik nog joden ontmoet die prima samenleefden met de andere bewoners.