tips

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Roechama
Verkenner
Verkenner

tips

Berichtdoor Roechama » 27 okt 2005 13:02

wellicht
Laatst gewijzigd door Roechama op 17 apr 2006 00:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Re: Liefde moet je leren-zei de dominee al tegen ons-maar ho

Berichtdoor Big Mac » 27 okt 2005 13:10

Roechama schreef:Beste mensen,

Na vier jaar op elkaar gewacht te hebben, zijn mijn vriend en ik getrouwd. Ik kan het iedereen aanraden... de veiligheid en geborgenheid in het huwelijk is de beste plek om elkaar zo intiem te leren kennen.

We zijn allebei zonder ervaring - het vrijen blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn. Wat zouden we volgens u / jou moeten doen om te leren vrijen? Wie heeft er goede (christelijk-medische) literatuurtips? Ik vind het eigenlijk de taak van de man om zich daar in te verdiepen, maar hij heeft een drukke baan... Ik heb wel enkele boekjes tijdens de verkeringstijd gelezen, maar die gingen in het algemeen over hoe elkaar te dienen, over het christelijk huwelijk.

Ik vraag om literatuurtips om het gesprek niet al te concreet te hoeven voeren. Of hoeft die omzichtigheid niet?

Waarom is dat nou weer de taak van de man? Het gaat jullie samen aan, samen moeten jullie eruit komen. Ik heb weleens gehoord dat het een kwestie is van veel oefenen en nu jullie getrouwd is dat geen probleem meer.

Ik denk dat er best veel pasgetrouwden zonder ervaring met sex het huwelijk ingaan. Ik zou zeggen probeer een bij de christelijke boekhandels en anders op bol.com ofzo. De literatuur hoeft niet perse christelijk te zijn, als het maar normaal beschreven word.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 okt 2005 13:10

Waarom is dat de taak van de man dan? :o It takes two to tango..

Eerste les dan alvast: vrijen doe je sámen (en omdat die omzichtigheid inderdaad niet hoeft: dat betekent dus dat zowel man als vrouw een actieve rol (kunnen) hebben). 8)

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 27 okt 2005 13:11

Hier kun je vrij open zijn, hoor... :D

Eén van de allerbelangrijkste dingen is dat je heel veel met elkaar praat. Over wat je voelt, denkt, wilt, etc. En blíjf praten, ook als je je rot voelt over hoe dingen zich ontwikkelen.

Geef elkaar vooral ook de tijd. Want, alle begin is moeilijk. Er is niet één (getrouwd) stel waarbij het vrijen direct van een leien dakje gaat...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 okt 2005 13:15

Idd, zoals bij alle dingen in een relatie is praten vrij essentieel. :)

Een uitgebreide site met veel info over zo ongeveer alles wat met vrijen te maken heeft is: *link verwijderd*. Het is niet christelijk maar dat is vrijen natuurlijk ook niet. :P

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 okt 2005 13:23

Vrijen... dat moet je doen, ontdek elkaar, je hoeft het niet in een keer te kunnen, dat leer je, hoe? door het te doen.. kijken wat je fijn vind.

En ja, je kunt de site gebruiken die aragorn tipte, daar staan ook standjes op voorals je eens wat wilt proberen, ik zou het alleen niet zo snel gebruiken...

*zelf ontdekken is veel mooier*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 27 okt 2005 13:28

Hoi Roechama,

Mijn man en ik hebben het volgende boek aangeschaft:

E. Wheat & Gaye Wheat - Liefde voor twee. Seksuele technieken en seksuele harmonie in het christelijk huwelijk. Hoornaar, Gideon, 1993

Dit boek is door een echtpaar geschreven. De man is arts.
Ik vind het een goed boek. Het is helder en duidelijk en ook echt vanuit een christelijk perspectief geschreven.

Succes ermee.

Rufi

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 27 okt 2005 13:41

Even terug naar de vraag van de topicstarter:

Een boekje dat mijn vrouw en ik met plezier hebben gelezen, is het volgende:
Mars en Venus in de slaapkamer, van John Gray.

Het heeft geen christelijke insteek, maar het is wel lezenswaardig. Een echte eye-opener, op een aantal onderwerpen. Mijn vrouw en ik hebben het aan elkaar voorgelezen, en daarbij meermaals danig gelachen vanwege de herkenbaarheid van de beschreven situaties. Leerzaam.

Roechama
Verkenner
Verkenner

dank

Berichtdoor Roechama » 27 okt 2005 13:53

interesting
Laatst gewijzigd door Roechama op 17 apr 2006 00:46, 3 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 okt 2005 14:00

Lijkt me toch wat saillant als gereformeerde... Jammer dat je (lees: ik )door je gereformeerde roots naast aan positief begrip van het huwelijk ook een soort onvermogen hebt meegekregen om hier over te praten. Verbaal gehandicapt over deze dingen.

Ik kan het me makkelijk voornemen vanuit de 'de beste stuurlui staan aan wal positie' maar onze generatie moet haar kinderen beter leiden.
Hm ja, maar ik denk dat jou ouders (en de mijne) ongeveer opgroeidend toen er nog nietzoveel gepraat werd (maar netzoveel gedaan) over seks, vooral an de oorlog is er pas een seksuele revolutie ontstaan, en daar zaten onze ouders dus percies in..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 okt 2005 14:04

Raido schreef:
Lijkt me toch wat saillant als gereformeerde... Jammer dat je (lees: ik )door je gereformeerde roots naast aan positief begrip van het huwelijk ook een soort onvermogen hebt meegekregen om hier over te praten. Verbaal gehandicapt over deze dingen.

Ik kan het me makkelijk voornemen vanuit de 'de beste stuurlui staan aan wal positie' maar onze generatie moet haar kinderen beter leiden.
Hm ja, maar ik denk dat jou ouders (en de mijne) ongeveer opgroeidend toen er nog nietzoveel gepraat werd (maar netzoveel gedaan) over seks, vooral an de oorlog is er pas een seksuele revolutie ontstaan, en daar zaten onze ouders dus percies in..

Hmz, mijn ouders hebben het een beetje gemist, want die praten er nooit over. Tenminste niet met ons. Ik merk zelf dat ik dat ook niet zo makkelijk vind, wel in het algemeen met vrienden, maar niet met m'n vriend. Je zegt toch niet zo makkelijk: dit is niet lekker. Dan hoop je toch stiekem dat hij op een gegeven moment er zelf achter komt...
Ik zal de boekentip van Rufi onthouden voor als we gaan trouwen ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 okt 2005 14:06

Hmz, mijn ouders hebben het een beetje gemist, want die praten er nooit over. Tenminste niet met ons. Ik merk zelf dat ik dat ook niet zo makkelijk vind, wel in het algemeen met vrienden, maar niet met m'n vriend.
Nee daarom juist, omdat ze daar middenin zaten, de hele wereld komt er opeens vooruit en iedereen duikt met iedereen in bed, die omschakeling ging echt extreem snel.. en tja, gereformeerden kunnen dat blijkbaar niet zo snel..

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 27 okt 2005 14:12

Lalage schreef:Je zegt toch niet zo makkelijk: dit is niet lekker. Dan hoop je toch stiekem dat hij op een gegeven moment er zelf achter komt...

En dat moet je nu juist wèl doen! Zeg het!

Je vriend is namelijk in de veronderstelling dat 'ie goed bezig is, en jij vindt het niet fijn. Als je niets zegt, los je 't dus ook niet op.

Communicatie is het allerbelangrijkste element voor goede gemeenschap. En hoewel het in 't begin lastig is om te zeggen dat je iets niet fijn vindt -dat geef ik direct toe- moet je het wel doen! Daar hebben jullie allebei alleen maar profijt van, op de lange duur.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 okt 2005 14:18

En waarschijnlijk vindt hij het juist fijn als je het zegt. Tenminste, ik vind dat zelf wel altijd erg prettig. Als ze zegt wat ze wel en niet lekker vindt, weet je ook dat je iig niet heel verkeerd bezig bent.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 27 okt 2005 14:21

Ik prijs me gelukkig met een vrouw die zegt wat ze ervan vindt. In het begin was het best even slikken, je doet namelijk je best en dan blijkt het juist averechts te werken. Maar door expliciet te benoemen wat je wel èn wat je niet fijn vindt, wordt het alleen maar fijner.

Bovendien zijn we allebei volledig over onze onzekerheden heen, omdat we "ongeveer precies" 8) weten wat de ander als prettig ervaart. En dat geeft een heel vrij gevoel...

Terug naar “Archief”