Moderator: Moderafo's
Roechama schreef:Beste mensen,
Na vier jaar op elkaar gewacht te hebben, zijn mijn vriend en ik getrouwd. Ik kan het iedereen aanraden... de veiligheid en geborgenheid in het huwelijk is de beste plek om elkaar zo intiem te leren kennen.
We zijn allebei zonder ervaring - het vrijen blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn. Wat zouden we volgens u / jou moeten doen om te leren vrijen? Wie heeft er goede (christelijk-medische) literatuurtips? Ik vind het eigenlijk de taak van de man om zich daar in te verdiepen, maar hij heeft een drukke baan... Ik heb wel enkele boekjes tijdens de verkeringstijd gelezen, maar die gingen in het algemeen over hoe elkaar te dienen, over het christelijk huwelijk.
Ik vraag om literatuurtips om het gesprek niet al te concreet te hoeven voeren. Of hoeft die omzichtigheid niet?
Hm ja, maar ik denk dat jou ouders (en de mijne) ongeveer opgroeidend toen er nog nietzoveel gepraat werd (maar netzoveel gedaan) over seks, vooral an de oorlog is er pas een seksuele revolutie ontstaan, en daar zaten onze ouders dus percies in..Lijkt me toch wat saillant als gereformeerde... Jammer dat je (lees: ik )door je gereformeerde roots naast aan positief begrip van het huwelijk ook een soort onvermogen hebt meegekregen om hier over te praten. Verbaal gehandicapt over deze dingen.
Ik kan het me makkelijk voornemen vanuit de 'de beste stuurlui staan aan wal positie' maar onze generatie moet haar kinderen beter leiden.
Raido schreef:Hm ja, maar ik denk dat jou ouders (en de mijne) ongeveer opgroeidend toen er nog nietzoveel gepraat werd (maar netzoveel gedaan) over seks, vooral an de oorlog is er pas een seksuele revolutie ontstaan, en daar zaten onze ouders dus percies in..Lijkt me toch wat saillant als gereformeerde... Jammer dat je (lees: ik )door je gereformeerde roots naast aan positief begrip van het huwelijk ook een soort onvermogen hebt meegekregen om hier over te praten. Verbaal gehandicapt over deze dingen.
Ik kan het me makkelijk voornemen vanuit de 'de beste stuurlui staan aan wal positie' maar onze generatie moet haar kinderen beter leiden.
Nee daarom juist, omdat ze daar middenin zaten, de hele wereld komt er opeens vooruit en iedereen duikt met iedereen in bed, die omschakeling ging echt extreem snel.. en tja, gereformeerden kunnen dat blijkbaar niet zo snel..Hmz, mijn ouders hebben het een beetje gemist, want die praten er nooit over. Tenminste niet met ons. Ik merk zelf dat ik dat ook niet zo makkelijk vind, wel in het algemeen met vrienden, maar niet met m'n vriend.
Lalage schreef:Je zegt toch niet zo makkelijk: dit is niet lekker. Dan hoop je toch stiekem dat hij op een gegeven moment er zelf achter komt...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten