Wat mag wel en niet op de zondag volgens JOU????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 24 okt 2002 21:58

en huiswerk maken op zondag.
Ik heb daar thuis geen regels over, maar op school hoor ik dingen als: geen huiswerk, wel godsdienst-huiswerk. Die snapte ik ook nooit. Naar mijn idee huiswerk=huiswerk!
Op zondag heb ik altijd mijn huiswerk al af, ik weet dat het er dan toch niet van komt. Op zondag ben ik bezig met kerk, vrienden en familie!
Dus, dat.

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 24 okt 2002 22:38

Enne, hoe denken jullie over een bijbaantje in de zorg?

Bijvoorbeeld 1 keer in de twee weken zaterdag EN zondag eten rondbengen in het bejaardetehuis: van 12-14 uur.
(je hoeft dat niet eens een dienst te missen....)

gr. HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 25 okt 2002 08:42

Klaas schreef:

Ik melde het elders ook al, maar de Sabbath is de zaterdag.

Daar ben ik het mee eens, mar dit is niet in het christelijk geloof naar mijn weten, Dit is in het Jodendom waar dat ook nog steeds plaatsvind.
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 okt 2002 08:50

dE bAdEeND schreef:Het is niet nodig, idd. als er op zondag in het conservatorium ge-oefend wordt ben ik niet aanwezig. Bij een optreden is het anders, muziek maken is mijn leven. Dat orkest IS gewoon belangrijk voor mij. En ik ben alvioolist, dus onmisbaar!
Maar je bent muzikant, of je bent het niet. Je moet in zo'n wereldje ook wel sterk in je schoentjes staan!

Is het belangrijker voor je dan God? Want je laat het overduidelijk voor God gaan! Overigens..je zal best sterk in je schoenen moeten staan...maar dan zou je makkelijk kunnen zeggen dat het tegen je prinicpes in om op zondag te spelen!

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 25 okt 2002 08:53

HM schreef

Enne, hoe denken jullie over een bijbaantje in de zorg?

[/quote]

Ik heb hier wel gemengde gevoelens bij. Jij hebt dit als bijbaantje. Ik heb meer het gevoel wanneer je dit doet als je echte baan, dat je dan ook op zondag werkt. Maar jij kiest er voor om op zondag te werken en dat vind ik toch anders.
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 okt 2002 09:09

Nou dit is nu echt een topic waar we dus nooit uit komen.
Maar goed ik doe mee.
Klaas: je hebt gelijk als je zegt dat het gebod om de sabbathdag te houden voor de sabbath gold. Maar na Christus dood en opstanding is de Christelijke wereld de opstandingsdag als sabbath gaan gebruiken. Om daarmee aan te geven dat de verlossing door Christus al volbracht IS.
En niet dat wij er nog op moeten wachten zoals de joden dat nog steeds doen. En dat is nu onze zondag.

Badeend: Ook ik maak muziek en dat is mijn lust en mijn leven. Maar:Christus dienen nog meer.
Zonder mijn muziek instrumenten kan ik nog wel leven (is moeilijk) maar zonder mijn Heiland niet. En als ik door de muziek de zondagse erediensten moet missen, dan zou ik een wezenlijkdeel van mijn geloof missen. Hoe moet ik anders gevoed worden?En dat houd dan in dat je bepaalde dingen niet doet. Zoals op zondag optreden. (In mijn geval dan)
Voor jou kan ik daar geen antwoordt op geven omdat jij daar verantwoordelijk voor bent. Maar er zullen ongetwijfelt orkesten zijn die niet op zondag optreden of die je principes daarover waarderen en er rekening mee willen houden. Als het dan ook altijd je principes zijn. Dus niet de ene keer wel en de andere keer niet. Ik heb bij de orkesten waar ik bij kwam altijd direct gezegt dat ik op zondag geen optredens meedeed. En dat ook nooit gedaan. En soms probeerden ze het wel uit door er dwang achter te zetten, maar ik heb gelukkig altijd kunnen volhouden. Maar sterkte hiermee.

Dan leren wij (zo heb ik het weer geleerd) onze kinderen dat als je over iets al moet gaan nadenken of dat nu net nog wel kan op zondag, laat het dan maar. Want dan is het voor jou niet goed om te doen.
Bij alles wat je doet mag het je relatie met God niet in de weg staan.
En als je ergens achteraf spijt van hebt dat je het toch gedaan hebt, dan weet je voor de volgende keer dat je het beter dus kunt laten.

En niet werken op zondag behalve dan:zorg, politie e.d.
Omega: gaat bij jou op zondag het licht en de verwarming niet aan?
En heb jij geen apparaten in huis? PC, koelkast, enz. Denk je dat die fabrieken op zondag dicht gaan?
Ik heb ondertussen wel geleerd dat het niet meer zo gemakkelijk te scheiden is. Zelf zou ik ook niet gaan werken dan in voor mij de noodzakelijke dingen zoals jij opnoemde. Maar tegenwoordig kunnen we niet meer zonder stroom, koelkasten, olie, vervoer. Er is nu toch wel een 24 uurs economie en die zaken zijn nog moeilijk te scheiden. Want als ik vind dat er in die sectoren niet gewerkt mag worden dan zou ik er ook geen gebruik van moeten maken. Denk maar eens aan de stroom.
En de PC. Mijn dochter ging solliciteren bij het Filternet van de EO. Die hebben hun helpdesk uitbesteed daarvoor. Zij is daar niet gaan werken omdat ze dan op zondag moest werken. Moet je nagaan een christelijk filternet die op zondag voor christenen open moet zijn.
Nu dat vind ik dus te ver gaan.
Maar dat is weer mijn mening dus ieder is vrij om daar anders over te denken.

Bedenk bij alles wat je doet, zondags of door de weeks, dien ik God hiermee of niet. En dan zul je een heel eind komen met de invulling van al je dagen.
Groetjes

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 25 okt 2002 09:24

Omega: gaat bij jou op zondag het licht en de verwarming niet aan? En heb jij geen apparaten in huis? PC, koelkast, enz. Denk je dat die fabrieken op zondag dicht gaan?

Het blijft een moeilijk dilemma. Over het algemeen is er genoeg stroom in voorraad om de productie enkele dagen te kunnen stoppen. Aan de andere kant is er sprake van een continueproces dat niet zomaar even een dag stilgelegd kan worden. De machines uitschakelen en opstarten kost veel tijd, energie en geld. Bovendien, de werkzaamheden alhier zou ik toch willen betitelen als noodzakelijk. Zeker indien je beseft dat elektriciteit ook op zondag onmisbaar is (denk maar eens aan b.v. ziekenhuizen). Datzelfde geldt ook voor de water- en gasvoorziening. Ook dat zijn levensbehoeften. Ik zou dan echter wel pleiten voor een minimale personeelsbezetting.

Mijn dochter ging solliciteren bij het Filternet van de EO. Die hebben hun helpdesk uitbesteed daarvoor. Zij is daar niet gaan werken omdat ze dan op zondag moets werken. Moet je nagaan een christelijk filternet die op zondag voor christenen open moet zijn.
Nu dat vind ik dus te ver gaan.

Daarmee kan ik het eens zijn. Dat ze de servers op zondag niet uitschakelen kan ik me nog voorstellen, maar dat de helpdesk op die dag gewoon functioneert gaat mij persoonlijk te ver.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 25 okt 2002 09:45

Ik heb hier wel gemengde gevoelens bij. Jij hebt dit als bijbaantje. Ik heb meer het gevoel wanneer je dit doet als je echte baan, dat je dan ook op zondag werkt. Maar jij kiest er voor om op zondag te werken en dat vind ik toch anders

Die mensen MOETEN gewoon geholpen worden, zo zie ik het. En je moet toch niet elke zondag werken, zondagen worden toch meestal verdeeld?
Mijn moeder is verpleegkundige en moet op 1 keer in de 6 weken een zondag bereikbaar zijn; soms moet de daadwerkelijk werken(opereren)
Dus, dat.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 25 okt 2002 09:55

Klopt, mee eens..
De noodzakelijke dingen moeten gedaan worden.
Heel anders wordt het als een student een baantje in de gezondheidszorg kiest, want dan kan er lekker op zondag gewerkt worden en verdient het nog meer ook...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 okt 2002 11:56

Net zoals voor de meeste anderen hier is de zondag voor mij mijn rustdag. Ik geloof er echter niets van dat je het sabbatsgebod 1 op 1 kunt overzetten naar de zondag. Ik kan dat nergens in de bijbel terugvinden. En als ik de antwoorden in de vraag & antwoordrubriek zo doorlees hebben ook de dominees aldaar geen bijbelse onderbouwing voor de stelling dat de zondag in de plaats gekomen is van de sabbath. Maar misschien dat iemand hier de bijbelteksten die e.e.a. moeten bewijzen wel kan aanwijzen?

natuurlijk kun je wijzen op Jezus' opstanding, maar kun je in de bijbel aanwijzen dat dat betekent dat we die opstandingsdag als een sabbat moeten onderhouden?

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 okt 2002 11:58

Night:
Heel anders wordt het als een student een baantje in de gezondheidszorg kiest, want dan kan er lekker op zondag gewerkt worden en verdient het nog meer ook...

Als je het schreeuwend tekort aan personeel in de zorg in e overweging meeneemt wordt het toch wel wat genuanceerder, of niet?

Klaas

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 25 okt 2002 12:21

Klaas schreef:Night:

Als je het schreeuwend tekort aan personeel in de zorg in e overweging meeneemt wordt het toch wel wat genuanceerder, of niet?

Klaas

O, dan wordt het heeeeeel wat genuanceerder.
Maar de begaandheid ligt meer op het gebied van eigen bankrekening en hypotheekaflossing dan op het schreeuwend tekort aan personeel en zorg...en dan vind ik de afweging niet juist...
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 25 okt 2002 12:38

Night schreef:Klopt, mee eens..
De noodzakelijke dingen moeten gedaan worden.

Heej... daarvoor heb ik mijn reactie geplaatst.
Ik vind idd ook dat je de zondag NIET moet gebruiken voor een bijbaan.
Zondag werken is m.i. gewoon nodig in de zorg. Maar laat dat vrnl. de fulltimers doen.
* Of de optie: Als je bijvoorbeeld 8 uur werkt per week (is 1/5 v.h. totaal). dan hoort daar 10 keer per jaar een zondag bij (en NIET de helft van je werktijd....)

Nou ja, ik werkte nooit op zondag (toen ik in een bejaardentehuis werkte). Behalve in de zomervakantie, maar dan werkte ik 20-40 uur per week, en dan 1 x in de twee weken een zondag... (keuken of receptie).

Maar nu een dilemma:
De opa van een collega ligt in het ziekenhuis, en ze wil er graag naar toe. Daarvoor wil ze haar werk ruilen. En ze belt JOU op. Of je wilt werken.
Halve zondag. Op de receptie (= soort portierstaak: kijken wie er binnen komen, als de deur op slot zou zitten, dan blijft het verzorgend personeel naar de deur rennen voor de bel, en dan moet er 1 extra werken... dus WEL noodzaak, zeker voor de zondag, dan is er veel bezoek. Andere zaken (geldzaken en post e.d.) worden niet op zondag gedaan.)
Je kunt zelfs naar de kerkradio luisteren. En je helpt iemand uit de brand. Voor 1 keer. Werk je WEL of NIET?

graag je reacties!

(op de sabbat is het geoorloofd goed te doen, op de zondag toch ook?)

ik zie het wel weer eens.
gr. HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 okt 2002 13:20

Hoi Night,

Jij: Maar de begaandheid ligt meer op het gebied van eigen bankrekening en hypotheekaflossing dan op het schreeuwend tekort aan personeel en zorg...en dan vind ik de afweging niet juist...

Ten eerste generaliseer je nu wel heel erg. Niet voor iedereen zal de motivatie gelijk zijn.

Ten tweede vraag ik me af of die motivatie zo van belang is. Waar het mij om ging is dat het werk in de zorg gewoon gedaan moet worden. Omdat je over hypotheekaflossing spreekt ga ik ervan uit dat je niet alleen over de bijbaan van een student praat. Blijkbaar denk je ook aan part-timers en oproepkrachten. En dan voel ik me wel een beetje aangesproken ;-)

Mijn vrouw werkt o.a. als oproepkracht in het ziekenhuis. Die inkomsten zijn een welkome aanvulling op de kosten voor levensonderhoud e.d, daar draai ik absoluut niet omheen. Als haar gevraagd wordt op zondag te werken kan ze dat natuurlijk weigeren. Geen enkel probleem. Feit is echter wel dat er dan, in haar plaats, iemand anders zal moeten werken. Het is geen kwestie van wel of niet werken, de vraag is wie er werkt. Ik zie dan ook niet in waarom het werken door part-timers en oproekkrachten op zondag verkeerd zou zijn. Mits het noodzakelijke werkzaamheden zijn, uiteraard.

Groet,
Klaas

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 okt 2002 13:22

Je kunt natuurlijk bij elke situatie wel vragen: Is het goed of niet, wat denken jullie? Maar ik denk dat iedereen weer een wat verschillende mening heeft...Als je consequent bent, moet je niet werken op zondag...er is vast wel een ander die die collega uit de brand kan helpen. Je kunt zo denk ik heel ver gaan met dingen, omdat bij heel veel dingen een goed punt te vinden is.

Terug naar “Archief”