Beschouw het niet als onbeleefdheid, Jeroen, dat ik je aanschrijf met je ware naam - maar we hebben elkaar eertijds leren kennen en derhalve veroorloof ik mij deze brutaliteit.
Gelezen hebbende de Thesen van Barmen, kan ik niet anders concluderen dan dat ik de achterliggende gedachten van de Barmen Thesen van ganser harte kan ondersteunen. Het stille verzet, ondermeer door Dr. Niemöller luid vertolkt - "De zonden der vaderen worden niet omwille van de Rijkskanselier voortgezet" - is een teken dat de kerk noch de Kerk zich te allen tijde wil laten verkrachten door het monstrum dat zich somtijds in de staat manifesteerd.
In mijn stuk aangaande 1 Johannes 2:2 waar de Statenvertaling schrijft:
En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld. heb ik me al (vertwijfeld) afgevraagd wat daarmee bedoeld wordt. Alverzoening? Wil de Heer dat niet? Welk een Heer, welk een God is het Die niet Zijn ganse schepping wil brengen tot het heil hetwelk Hij rijkelijk schenkt. Week in, week uit hoor ik in de PKN èn in de OKKN èn in de GGiN: "Genade zij u en vrede van God, onze Vader en van Jezus Christus, de Heer (en van de Heilige Geest)". Ook zeggen deze kerken: "Onze Hulp is in de Naam van de Heer, Die hemel en aarde gemaakt heeft". Psalm 121 is dan ook één van mijn lievelingspsalmen en dan wel in de oude berijming. Deze psalm is middels een goed voorbereid voorspel uitstekend te voorzien van het oud-christelijke "Veni, Creator Spirtus" - Kom, Schepper, Geest.
De Konkordie van Leuenberg neemt afstand van een deel der Drie Formulieren van Enigheid. In mijn uitvoerige antwoord aan mijn geachte opponent doch broeder in Christus, Stojca, heb ik uitgelegd hoe ik sta tegenover de Drie Formulieren van Enigheid. De vergelijking met een virus kan ik op geen wijze ondersteunen - het vernieuwen van de Kerk hoeft niet viraal te zijn.
Voor een verdere discussie over de Drie Formulieren van Enigheid zou ik willen opteren voor het openen van een tweede topic, ten einde dit topic niet te overspoelen met deeldiscussies. Over het huwelijk tussen twee mensen van gelijk geslacht wijs ik op de vele discussies die hierover al hebben gewoed. In de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk had al dergelijke huwelijken gesloten èn tevens vrouwen in het ambt bevestigd - waarom hebben de bezwaarden zich toen al niet losgemaakt van de NHK?
Groet,
Erik