Mening over andere kerkgenootschappen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 19 jun 2003 09:23

Ik zit zelf in de gereformeerde gemeenten en merk dat daar sterk een vooroordeel rust op de vrijgemaakten. Ik heb een vriendin, die ook in de ger.gem zit, en die verkering heeft met een jongen uit de vrijgemaakte kerk. De verwijten die zij naar haar hoofd toegegooid krijgt is gewoon niet netjes meer. Ik ben mij toen gaan verdiepen in de leer van de vrijgemaakten, heb het boek gekocht waar die jongen belijdeniscatechisatie uit gehad heeft (het woord vooraf) en ben tot de conclusie gekomen dat vrijgemaakten zeker niet zo makkelijk denken als dat gergemmers denken. Qua leer (echt het kern, daar waar het om gaat) wijkt niet veel af, alleen qua uiterlijke dingen denken jullie anders. En aangezien uiterlijke dingen niet belangrijk zijn, ben ik dus van mening dat het in de vrijgemaakte kerk niet zo verdoemelijk is als de meesten denken.
Ik zou er zelf rustig eens naartoe gaan. Geen enkel probleem mee.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 jun 2003 09:46

Nou vrijgemaakten kunnen soms ook best kritisch zijn hoor. Samen-op-Weg is daar zo ongeveer taboe :'-(
Nu zijn mijn ouders lid van een Samen-op-Wegkerk en de ouders van Borkdude van de vrijgemaakte kerk. Wij zien zelf absoluut geen probleempjes (ik wil wel naar een iets 'zwaardere kerk' en ga nu ook meestal mee naar de vrijgemaakte kerk, later kiezen we samen wel waar we heen willen), maar probeer dat maar eens aan je ouders duidelijk te maken. *zucht* ik word er soms zo verdrietig van, waarom kijken we nou niet naar de overeenkomsten in plaats van de verschillen?

't Klinkt misschien een beetje warrig en ik heb zelf ook veel commentaar op allerlei kerken, maar uiteindelijk gaat het erom of iemand christen is en niet om wat voor liedjes die zingt.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 19 jun 2003 13:30

Gershwin schreef:Hij bedoelt denk ik dit (sorry als het niet zo mocht komen te zijn, nap :D ), wat niet in het Johannes-evangelie maar in de eerste Johannesbrief staat:

1 Johannes 4 schreef:2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.

ja, ik denk dat ik dit bedoelde, tis alweer een tijd geleden dat ik het gelezen heb.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 19 jun 2003 15:18

Een goede vriend van mij is ook VRijgemaakt, zelf ben ik lid van de gereformeerde gemeente. We stuiten regelmatig o verschillen, en discussieeren daarover. Maar op 1 punt komen we samen: die liefde voor God en zijn Woord.

Kritiek vanuit de Gergem daar de vrijgemaakte kerk is er zeker, andersom ook. Maar wat voor mij teld is dat iemand kliefde voelt om voor God te leven, dan maakt de kerk waar hij/zij uit komt mij niets uit.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 19 jun 2003 18:26

Hé, da's mooi puntig verwoord Elsa, zo zie ik het ook.

Zelf ben ik van oud gereformeerd, via zwaar hervormd en behoudend christelijke gereformeerd, nu belandt bij hervormd confessioneel. Ik praat anderen nu maar na, want zelf zeggen die richtingen me helemaal niks. Ik zit waar ik me thuis voel en of vrouwen een hoed dragen, of er gezangen gezongen worden, of er vrouwen in het ambt zijn, het maakt me allemaal niet uit. Ik hoor graag een boodschap die me tot nadenken stemt en waar ik verder mee kan.

Bij de weg: ik vermoed dat zelfs mensen die geloven zonder iets wat wij in ons landje als kerk zouden herkennen of erkennen, zomaar in de hemel komen. In dat licht bezien bestaat er dus helemaal niet één ware kerk.

garry

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 19 jun 2003 18:39

Wat ik zo grappig, maar tegelijk zo treurig vind is het volgende:
Ger. gemmers zeggen:
- De Vrijgemaakten gaan naar de hel omdat ze de noodzaak van bekering niet kennen.
Vrijgemaakten zeggen:
- De Ger. gemmers gaan naar de hel omdat ze blijven hangen in de ellende en zo niet tot het genadeleven toe komen.

Beide hebben gedeeltelijk gelijk, maar allebij hebben ze het ook fout.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 19 jun 2003 18:53

Kaw schreef:Wat ik zo grappig, maar tegelijk zo treurig vind is het volgende:
Ger. gemmers zeggen:
- De Vrijgemaakten gaan naar de hel omdat ze de noodzaak van bekering niet kennen.
Vrijgemaakten zeggen:
- De Ger. gemmers gaan naar de hel omdat ze blijven hangen in de ellende en zo niet tot het genadeleven toe komen.

Ik heb dat vrijgemaakten EN ger. gemmers echt nog nooit horen zeggen.
Wel, dat ze kritiek hebben, maar die uitspraken over de hel, heb ik echt nog nooit gehoord. Ik ken nogal wat "ger. gemmers" en kan je verzekeren dat dit soort uitspraken zeker niet maatgevend zijn voor de Gereformeerde Gemeenten. Wat ik WEL van hen hoor, is dat het oordeel over hel of hemel niet aan mensen is, maar uiteindelijk aan God is.

En wil je eens uitleggen waarom ze beide "gedeeltelijk" gelijk hebben?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 19 jun 2003 19:05

Brion schreef:
Kaw schreef:Wat ik zo grappig, maar tegelijk zo treurig vind is het volgende:
Ger. gemmers zeggen:
Vrijgemaakten zeggen:

Ik heb dat vrijgemaakten EN ger. gemmers echt nog nooit horen zeggen.
Wel, dat ze kritiek hebben, maar die uitspraken over de hel, heb ik echt nog nooit gehoord. Ik ken nogal wat "ger. gemmers" en kan je verzekeren dat dit soort uitspraken zeker niet maatgevend zijn voor de Gereformeerde Gemeenten. Wat ik WEL van hen hoor, is dat het oordeel over hel of hemel niet aan mensen is, maar uiteindelijk aan God is.

En wil je eens uitleggen waarom ze beide "gedeeltelijk" gelijk hebben?

Ik heb beide dus echt wel gehoord. Mijn dominee (vrijgemaakt) neemt het onderste deel voor zijn rekening. Het andere deel is me op het Danielkamp verweten. Kende ik wel zieletroost, trappen van genade enz. Nee? Weet jij niet wat dat is? Ai! Weet je dat remonstranten naar de hel gaan? (Na een goed gesprek is alles nog goed gekomen, maar de vooroordelen leven dus echt wel.)

En waarom ze beide een beetje gelijk hebben?
Veel vrijgemaakten (in mijn omgeving) denken dat ze van 2 walletjes kunnen eten (wereldgelijkvormigheid), geen geloofsbeleving hoeven te hebben (ellendebezef, spijt, vergeving krijgen en vreugde en dankbaarheid) en toch in de hemel komen.

Veel Ger. gemmers (in mijn omgeving) denken dat ze moeten wachten op bekering en dat God hun dan wel zal veranderen in brave gelovigen. Velen sterven onbekeerd.

Nogmaals: Het is absoluut niet de standaard en er bestaan meer uitzonderingen dan regel, maar ik denk dat we wel van beide verwijten kunnen leren.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 19 jun 2003 20:28

ik heb niet echt een mening over andere kerkgenootschappen, ik hoor wel eens dingen van anderen enzo, maar ik wil er zelf verder niks over zeggen, omdat ik mij er nog niet genoeg in verdiept heb. Ik weet zeker wel verschillen tussen de kerken, maar wat ik weet is denk ik te oppervlakkig om er zelf een mening over te vormen...

wat ik wel opmerk bij andere mensen is dat hun mening vaak gevormd wordt door vooroordelen

joepie

Berichtdoor joepie » 19 jun 2003 20:50

Ik denk dat er toch tussen de SOW en de vrijgemaakte een groot verschil zit.
De SOW noemt de bijbel een boek met verhalen waar wij gebruik van kunnen maken in ons leven, als richtlijn.
De Vrijgemaakte kerk ziet de Bijbel als het zuivere woord van God. Met de waarheid en niet maar verhaaltjes. Dus Christus is echt voor ons gestorven en niet fictief.
Ik vind dat een nogal groot verschil.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 jun 2003 21:00

joepie schreef:Ik denk dat er toch tussen de SOW en de vrijgemaakte een groot verschil zit.
De SOW noemt de bijbel een boek met verhalen waar wij gebruik van kunnen maken in ons leven, als richtlijn.
De Vrijgemaakte kerk ziet de Bijbel als het zuivere woord van God. Met de waarheid en niet maar verhaaltjes. Dus Christus is echt voor ons gestorven en niet fictief.
Ik vind dat een nogal groot verschil.

Ten eerste zijn er in de SoW-kerk veel verschillende mensen (daarom heet het ook SoW) en die denken ook verschillend over de bijbel. Maar de meerderheid gelooft dat Jezus echt voor ons gestorven is. Er zullen er wel veel zijn die niet geloven dat de aarde in zes dagen geschapen is, maar ik twijfel daar eerlijk gezegd ook aan. Ik ben er nu wel mee bezig wat nou waar is in de bijbel en wat niet (bv is Jona waargebeurd of niet), maar de meeste boeken lijken me wel historisch betrouwbaar (zoals de verhalen over Abraham, de profetenboeken en het nieuwe testament).

Ik zie de bijbel wel als het zuivere woord van God. Ik voelde me niet thuis op cathechisatie, omdat de SoW-jongeren vaak niet zo met geloof bezig zijn. Daarom ben ik bij een andere 'kerk' op de tienerkring geweest en ik ben ook van plan om me bij een andere kerk aan te sluiten als ik ga trouwen. Gezien de achtergrond van Borkdude is dat ook wel logisch, maar ik had het al eerder voor mezelf besloten.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 jun 2003 21:01

Trouwens joepie, de SoW-kerken gebruiken dezelfde hervormde (!!) formulieren als de vrijgemaakte kerk. De roots van die kerken zijn namelijk identiek.

En zoals ik al eerder zei, word ik erg verdrietig van de verdeeldheid onder christenen. Vooral omdat die grotendeels gebaseerd is op vooroordelen. Het valt me eerlijk gezegd een beetje van je tegen, joepie.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 jun 2003 21:06

Dat kan wel zijn Lalage, maar dat wil niet zeggen dat ze daar nog allemaal achterstaan. En als ik in een SOW dienst de dominee hoor zeggen met pasen, dat je het mag geloven als waarhied, maar ook mag zien als een goed verhaal over hoe wij ons leven in moeten delen. Maar dat hij niet geloofd dat Christus echt voor ons aan het kruis gestorven is, dan mogen daar dezelfde formulieren gebruikt worden maar ben je vrij om ze te geloven of niet.
En in de vrijgemaakte kerk bestaat er geen twijfel over de waarheid van heel de Bijbel. De schepping, jona, noem maar op, de Bijbel is van kaft tot kaft waar.

caprice

Berichtdoor caprice » 19 jun 2003 21:25

Ik denk dat de meeste kerken wel een prediking hebben die niet helemaal strookt met de Bijbel. Vaak wordt ergens de nadruk op gelegd, zoals de uitverkiezing. Er wordt soms gepreekt voor alleen de uitverkorenen en de vrije genade in Jezus Christus kan onderbelicht worden terwijl de wet gepredikt kan worden.
Het kan daarom een weldaad zijn om preken van oudvaders te lezen en daardoor in evenwicht te blijven. Zij leefden vroeger vaak veel dichter bij de Heere als dat men nu doet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 jun 2003 07:42

joepie schreef:Dat kan wel zijn Lalage, maar dat wil niet zeggen dat ze daar nog allemaal achterstaan. En als ik in een SOW dienst de dominee hoor zeggen met pasen, dat je het mag geloven als waarhied, maar ook mag zien als een goed verhaal over hoe wij ons leven in moeten delen. Maar dat hij niet geloofd dat Christus echt voor ons aan het kruis gestorven is, dan mogen daar dezelfde formulieren gebruikt worden maar ben je vrij om ze te geloven of niet.
En in de vrijgemaakte kerk bestaat er geen twijfel over de waarheid van heel de Bijbel. De schepping, jona, noem maar op, de Bijbel is van kaft tot kaft waar.

Het is inderdaad heel triest als zulke dingen gezegd worden. Bij de kerk waar mijn ouders heengaan (en ik jaren heen been geweest) heb ik zulke dingen nog nooit gehoord, gelukkig. Wel is er veel ruimte voor ieders denkwijze en daar zit ook een positieve kant aan. Er zijn nu eenmaal verschillende interpretaties van de bijbel. Maar tornen aan het evangelie, daar moet je bij mij ook niet mee aankomen. Het is wel vervelend dat het soms doorslaat naar vaagheid en dat je dan nix meer aan de preek hebt, omdat er alleen wordt gezegd: sommige mensen denken dit en anderen dat. Er moet een balans gevonden worden waarbij wel de waarheid wordt verkondigd, maar waarbij er ook ruimte is als je misschien niet letterlijk gelooft dat Jona echt heeft bestaan. (Dat laatste lijkt me ook niet superrelevant voor je eigen geloofsleven.)

Terug naar “Archief”