Brion schreef:Kaw schreef:Wat ik zo grappig, maar tegelijk zo treurig vind is het volgende:
Ger. gemmers zeggen:
- De Vrijgemaakten gaan naar de hel omdat ze de noodzaak van bekering niet kennen.
Vrijgemaakten zeggen:
- De Ger. gemmers gaan naar de hel omdat ze blijven hangen in de ellende en zo niet tot het genadeleven toe komen.
Beide hebben gedeeltelijk gelijk, maar allebij hebben ze het ook fout.
Ik heb dat vrijgemaakten EN ger. gemmers echt nog nooit horen zeggen.
Wel, dat ze kritiek hebben, maar die uitspraken over de hel, heb ik echt nog nooit gehoord. Ik ken nogal wat "ger. gemmers" en kan je verzekeren dat dit soort uitspraken zeker niet maatgevend zijn voor de Gereformeerde Gemeenten. Wat ik WEL van hen hoor, is dat het oordeel over hel of hemel niet aan mensen is, maar uiteindelijk aan God is.
En wil je eens uitleggen waarom ze beide "gedeeltelijk" gelijk hebben?
Ik heb beide dus echt wel gehoord. Mijn dominee (vrijgemaakt) neemt het onderste deel voor zijn rekening. Het andere deel is me op het Danielkamp verweten. Kende ik wel zieletroost, trappen van genade enz. Nee? Weet jij niet wat dat is? Ai! Weet je dat remonstranten naar de hel gaan? (Na een goed gesprek is alles nog goed gekomen, maar de vooroordelen leven dus echt wel.)
En waarom ze beide een beetje gelijk hebben?
Veel vrijgemaakten (in mijn omgeving) denken dat ze van 2 walletjes kunnen eten (wereldgelijkvormigheid), geen geloofsbeleving hoeven te hebben (ellendebezef, spijt, vergeving krijgen en vreugde en dankbaarheid) en toch in de hemel komen.
Veel Ger. gemmers (in mijn omgeving) denken dat ze moeten wachten op bekering en dat God hun dan wel zal veranderen in brave gelovigen. Velen sterven onbekeerd.
Nogmaals: Het is absoluut niet de standaard en er bestaan meer uitzonderingen dan regel, maar ik denk dat we wel van beide verwijten kunnen leren.