1 Johannes 2:2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caballero
Verkenner
Verkenner

1 Johannes 2 : 2

Berichtdoor caballero » 24 okt 2005 18:41

De verkiezing is voor degenen die behouden worden een troost. Voor degenen die verloren gaan een steen des aanstoots. Maar God is in Zijn verkiezing ook VRIJ-machtig. Hij doet met het heir des hemels hetgeen Hem behaagt. Hij is de grote Pottenbakker. Het ene vat maakt Hij ter ere en het andere ten onere. Wij kunnen God niet narekenen in Zijn verkiezing en verwerping.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 24 okt 2005 19:09

Happy One schreef:Dat weet ik :) . Maar algemene verzoening wordt in de rechtse reformatorische kerken als een mogelijk nog grotere dwaling gezien. Ds Kersten spreekt in zijn verklaring van de HC over ' de gruwelleer der algemene verzoening ' :mrgreen: .
Fijn om te weten. :)
Ik kan het theoretisch niet helemaal kloppend krijgen, maar volgens mij is dit uit de 'mogelijkheden' (beperkte verzoening, alverzoening, algemene verzoening) de meest bijbelse.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: 1 Johannes 2 : 2

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2005 20:49

caballero schreef:De verkiezing is voor degenen die behouden worden een troost. Voor degenen die verloren gaan een steen des aanstoots. Maar God is in Zijn verkiezing ook VRIJ-machtig. Hij doet met het heir des hemels hetgeen Hem behaagt. Hij is de grote Pottenbakker. Het ene vat maakt Hij ter ere en het andere ten onere. Wij kunnen God niet narekenen in Zijn verkiezing en verwerping.

Klinkt alsof het leven een loterij is.... waarbij je maar moet hopen dat jij uitgekozen bent, anders heb je pech. Better luck next time... oh nee, er komt geen next time he.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caballero
Verkenner
Verkenner

1 Johannes 2 : 2

Berichtdoor caballero » 24 okt 2005 22:20

Ik denk dat wij te bekrompen zijn om het 'probleem' van verkiezing of 'vrije wil van de mens' uit de doekjes te doen. Als het niet van Gods verkiezing afhangt, en het hangt af van de keuze van de mens, dan zou God als het ware af moeten wachten of wij wel willen kiezen. En dan zou God blij moeten zijn met ons kiezen. Terwijl ik denk dat wij blij moeten zijn dat God kiest. Het is toch niet de wil des mans, noch degene die loopt, maar des ontfermenden Gods. Uit genade zijt gij zalig geworden. Genade is toch een gift en geen keuze!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: 1 Johannes 2 : 2

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2005 23:39

caballero schreef:Ik denk dat wij te bekrompen zijn om het 'probleem' van verkiezing of 'vrije wil van de mens' uit de doekjes te doen. Als het niet van Gods verkiezing afhangt, en het hangt af van de keuze van de mens, dan zou God als het ware af moeten wachten of wij wel willen kiezen. En dan zou God blij moeten zijn met ons kiezen. Terwijl ik denk dat wij blij moeten zijn dat God kiest. Het is toch niet de wil des mans, noch degene die loopt, maar des ontfermenden Gods. Uit genade zijt gij zalig geworden. Genade is toch een gift en geen keuze!

Genade is een gift, dat klopt. Maar een gift kan je wel aanpakken of niet, een kado kan je open maken of niet, en gebruiken of niet.

De bijbel geeft duidelijk aan dat genade allereerst een gift is, maar ook een gift met een verantwoordelijkheid, een belofte met een eis.

Na de genade, de gift, zonder welke we niks kunnen, is er de oproep tot bekering, tot het volgen van Hem.

Je vraagt of God dan blij zou moeten zijn met dat kiezen? De bijbel geeft aan dat er grote vreugde is in de hemel als er een zondaar tot geloof komt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 okt 2005 08:35

En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

- Hoe kunnen we deze tekst zo intepeteren dat hij past in onze refomatorische dogmatiek? :roll:

Waarom laat je gewoon niet staan wat er staat? We hebben altijd geleerd dat de bijbel boven de "refomatorische" dogmatiek moet staan. De bijbelse waarheid staat bovenop, en daaronder hangt de categischmus.

Oke als we laten staan wat God ons wil zeggen staat er dit.
En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

- Jezus is de verzoening voor onze zonden
- Jezus is de verzoening voor de zonde van de wereld.

Dit is Jezus uitnodiging:
- Ik ben de verzoening van jou zonden.
- Kom naar mij toen en laat je met God verzoenen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 okt 2005 08:58

Hijwel, je bent absoluut niet volledig!!!!

Als eerste:

onze is in dit geval de apostel, die zichzelf en de andere apostelen en toentijds gelovigen bedoeld.
de wereld is de gehele wereld.

Verder stel je:

Dit haal je niet uit genoemde tekst, maar uit andere delen van de Bijbel. Jammer dat je daarbij onder andere ditvergeet: Niemand kan tot Jezus komen tenzij God hem/haar trekt. Let wel, ik zeg niet dat dit de mens ontslaat van zijn verplichtingen!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 okt 2005 09:12

Hijwel, je bent absoluut niet volledig!!!!

ik herhaal de bijbeltekst :wink:

Als eerste:

onze is in dit geval de apostel, die zichzelf en de andere apostelen en toentijds gelovigen bedoeld.
de wereld is de gehele wereld.

de gehele wereld -> is dat anders dan "de wereld"?

Verder stel je:

Dit haal je niet uit genoemde tekst, maar uit andere delen van de Bijbel. Jammer dat je daarbij onder andere ditvergeet: Niemand kan tot Jezus komen tenzij God hem/haar trekt. Let wel, ik zeg niet dat dit de mens ontslaat van zijn verplichtingen![/quote]
Dit haal ik wel degelijk uit deze tekst. Johannus zegt: "Jezus is de verzoening van de zonde van de wereld" -> Dus Jezus is ook de verzoening van de zonde van wie dan ook tegen wie ik het heb.

Dit is het aanbod van genade. Een uitnodiging van Jezus om je met de Vader te laten verzoenen..

zeg mij maar wat er niet bijbels aan is.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 okt 2005 09:23

hijwel schreef:zeg mij maar wat er niet bijbels aan is.

:roll: :? Zeg ik dat?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 okt 2005 09:29

PeterD schreef:

Je gilt wel heel hard dat Hijwel onvolledig is..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 okt 2005 09:31

PeterD schreef:

denk het..

je komt met allemaal argumenten, en zegt dat ik bij het citeren en even in punten zetten van deze tekst niet volledig ben..

is volgens jou is johannes in dat opzicht dan ook niet volledig?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 okt 2005 10:04

Je geeft aan dat Jezus de verzoening is voor onze zonden. En dat je maar naar Jezus toe moet gaan, om je met God te verzoenen. That's it.

Ik gad aan dat er meer is dan dat. Dat het niet volledig is, maar dat diezelfde Johannes ook andere dingen aangegeven heeft. En dat Johannes niet volledig is, hoor je me ook niet zeggen.
Johannes geeft in dezelfde brief zoveel te meer aan. Zoals Matt Henry schrijft in de aanzet tot H2:

Hoofdstuk 2:
Hier waarschuwt de apostel tegen zonde uit zwakheid, vers 1, 2; toont de ware kennis van en liefde tot God, vers 3-6; vernieuwt het voorschrift van broederlijke liefde, vers 7-12; richt het woord tot de Christenen van verschillenden leeftijd, vers 12-14; waarschuwt tegen de liefde der wereld, vers 15-17; tegen verleiders, vers 18-19; toont de zekerheid der ware Christenen, vers 20-27; en beveelt aan om in Christus te blijven, vers 28, 29.

Dus volledig is tie wel!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 okt 2005 10:09

Je geeft aan dat Jezus de verzoening is voor onze zonden. En dat je maar naar Jezus toe moet gaan, om je met God te verzoenen. That's it.
Ah maar dat is natuurlijk gewoon een volledige waarheid in zich zelf. Wend je naar Mij toe en wordt behouden.. ik zal opstaan en tot mijn Vader gaan.. ik geloof dat Jezus de Zone Gods is.

God vraagt ons om een keuze, een keuze of voor Hem of tegen Hem, ja nu wordt ik straks weer bestempeld als remonstrant enzo. Waar het gewoon op neer komt is waar jij voor kiest, door de Geest van God, dat is jou eigen keuze.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 okt 2005 10:13

Raido schreef:Ah maar dat is natuurlijk gewoon een volledige waarheid in zich zelf. Wend je naar Mij toe en wordt behouden.. ik zal opstaan en tot mijn Vader gaan.. ik geloof dat Jezus de Zone Gods is.

Owkee, dus volgens jou is het geloof dat Jezus de Zoon van God is, voldoende om zalig te worden?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 okt 2005 10:14

PeterD schreef:
Raido schreef:Ah maar dat is natuurlijk gewoon een volledige waarheid in zich zelf. Wend je naar Mij toe en wordt behouden.. ik zal opstaan en tot mijn Vader gaan.. ik geloof dat Jezus de Zone Gods is.

Owkee, dus volgens jou is het geloof dat Jezus de Zoon van God is, voldoende om zalig te worden?
Ik geloof dat het geloof in Jezus Christus, de Zoon van God synoniem staat voor zalig zijn.

*niet het geloven in de persoon van Jezus Christus, maar in de middelaars persoon van Jezus Christus*

Terug naar “Archief”