Samenwonen, waarom niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 okt 2005 19:13

ach, er zijn ook genoeg stellen die na 2 jaar verkering trouwen en dolgelukkig zijn ;) Maar vaak zie je dat je op een gegeven moment van je roze wolkje afvalt en dan ff een zware tijd doormaakt. Gelukkig kom je daar vaak sterker uit. Bij de een gaat het anders dan bij de ander en er zijn helaas ook stellen die er pas na drie jaar achter komen dat ze toch niet bij elkaar passen. Of pas twee maanden voor hun voorgenomen huwelijk...

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 21 okt 2005 07:52

Lalage schreef:ach, er zijn ook genoeg stellen die na 2 jaar verkering trouwen en dolgelukkig zijn ;) Maar vaak zie je dat je op een gegeven moment van je roze wolkje afvalt en dan ff een zware tijd doormaakt. Gelukkig kom je daar vaak sterker uit. Bij de een gaat het anders dan bij de ander en er zijn helaas ook stellen die er pas na drie jaar achter komen dat ze toch niet bij elkaar passen. Of pas twee maanden voor hun voorgenomen huwelijk...

het kan natuurlijk altijd. en samenwonen is dus ook geen test. want dan nog kan het uitgaan. ja maar, zeggen ze, dan is het makkelijker om uit elkaar te gaan. nee zeg ik, want zelfs al ben je niet getrouwd dan nog is het moeilijk om uit elkaar te gaan. je komt dezelfde emoties tegen, het enige verschil is dat je niet naar de rechtbank hoeft.
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 21 okt 2005 11:13

esra schreef:
Lalage schreef:ach, er zijn ook genoeg stellen die na 2 jaar verkering trouwen en dolgelukkig zijn ;) Maar vaak zie je dat je op een gegeven moment van je roze wolkje afvalt en dan ff een zware tijd doormaakt. Gelukkig kom je daar vaak sterker uit. Bij de een gaat het anders dan bij de ander en er zijn helaas ook stellen die er pas na drie jaar achter komen dat ze toch niet bij elkaar passen. Of pas twee maanden voor hun voorgenomen huwelijk...

het kan natuurlijk altijd. en samenwonen is dus ook geen test. want dan nog kan het uitgaan. ja maar, zeggen ze, dan is het makkelijker om uit elkaar te gaan. nee zeg ik, want zelfs al ben je niet getrouwd dan nog is het moeilijk om uit elkaar te gaan. je komt dezelfde emoties tegen, het enige verschil is dat je niet naar de rechtbank hoeft.
Dat klopt dat je de zelfde emoties kunt tegen komen, alleen tegenwoordig zie je geen rechtbank meer van binnen als je gaat scheiden.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 21 okt 2005 11:20

André schreef: (...) alleen tegenwoordig zie je geen rechtbank meer van binnen als je gaat scheiden.

Dat is niet in alle gevallen waar, inderdaad worden veel echtscheidingen tegenwoordig schriftelijk afgedaan d.m.v. het indienen van een echtscheidingsverzoek met convenant, zeker als partijen een echtscheidingsbemiddelaar hebben ingeschakeld of samen 1 advocaat nemen, toch zijn er (helaas) nog genoeg 'vechtscheidingen'. Scheidingen waarin partijen elkaar dwars blijven zitten, bijv. m.b.t de omgang met kinderen, de verdeling van de huwelijksgoederengemeenschap, de partneralimentatie, enz.

Maar dat soort problemen kunnen zich ook voordoen (en doen zich ook voor) als samenwonenden uiteen gaan, zeker als ze door een notaris een boedelscheidingsakte laten opstellen, die een zgn executoriale titel oplevert, waardoor de één vervolgens beslag kan laten leggen op het loon van de ander... (praktijkvoorbeeldje) Wat een ellende!

Kortom: bij het uiteengaan kun je als samenwoners voor even grote problemen komen te staan dan gehuwden.
Het 'makkelijker uiteengaan' is dus geen argument voor samenwonen...
Laatst gewijzigd door LeChat op 21 okt 2005 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

André

Berichtdoor André » 21 okt 2005 12:17

Precies, als je waarde hecht aan geld maak je het elkaar soms moeilijk.
Je weet wel al dat aardse goed. 8)
[/offtopic]

Matthias
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Matthias » 24 okt 2005 18:22

Hallo

Ik ben tegen samenwonen, omdat samenwonen, zoals esra zegt, niet zonder sex gaat, en dat vind ik echt iets voor na het huwelijk!

Groeten

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 24 okt 2005 18:58

Als je eerst wil gaan samenwonen om te kijken of het wel werkt, vind ik zo vreemd. Wat wil je dan gaan testen? Hoe goed of slecht iemand in bed is. En zou je voor reden een relatie willen beeindigen, dat is van zotte.

Je hebt je verkeringstijd om uit te testen of het voor elkaar bent, ja of nee. Mocht het helemaal goed zitten, dan ga je trouwen ..... en niet eerst nog ff samenwonen.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 24 okt 2005 19:48

Big Mac schreef:Als je eerst wil gaan samenwonen om te kijken of het wel werkt, vind ik zo vreemd. Wat wil je dan gaan testen? Hoe goed of slecht iemand in bed is. En zou je voor reden een relatie willen beeindigen, dat is van zotte.

Je hebt je verkeringstijd om uit te testen of het voor elkaar bent, ja of nee. Mocht het helemaal goed zitten, dan ga je trouwen ..... en niet eerst nog ff samenwonen.

Verkering en alleen in één huis op elkaars lip zitten is wel wat anders hoor. Het lijkt me sterk dat je in je verkeringstijd kunt inschatten wat met zijn 2en in 1 huis wonen voor een effect zal hebben op de relatie.

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 24 okt 2005 20:05

Als je dat niet kunt inschatten, dan ben je er niet klaar voor. Dat lijkt me logisch.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 24 okt 2005 23:19

Big Mac schreef:Als je dat niet kunt inschatten, dan ben je er niet klaar voor. Dat lijkt me logisch.

dat is niet helemaal waar
ik snap de reacie van mrsokkie wel.
het is ook eng, maar als je de ware tegenkomt dan weet je t gewoon...
Afbeelding

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 25 okt 2005 07:05

esra schreef:het is ook eng, maar als je de ware tegenkomt dan weet je t gewoon...

Lijkt me vrij stug. Je weet het nooit zeker. Dan hebben sommige mensen wel een hoop wares...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 okt 2005 07:41

Als je eerst wil gaan samenwonen om te kijken of het wel werkt, vind ik zo vreemd. Wat wil je dan gaan testen? Hoe goed of slecht iemand in bed is. En zou je voor reden een relatie willen beeindigen, dat is van zotte.
*eikelreactie* dat weet je toch ook al voordat je gaat samenwonen*

Ik heb er an sich niets op tegen, ik denk dat het soms gewoon goed is, bijvoorbeeld voor mensen met wat problemen (bijvoorbeeld psychisch) ik kan me voorstellen dat iemand met extreme driftbuien anders is in een weekendje samen dan in 6 maand samen.

Ah... vandaar dat ze in de tijd van de bijbel werden uitgehuwelijkt, daar werd niets getest. Ik denk dat het soms gewoon beter is om samen te wonen voor dat je gaat trouwen, maar zoals esra zegt: samenwonen zonder sex moet nog geboren worden..

ik denk inderdaad dat ze gelijk heeft, ik zou me vermoedelijk niet geremd voelen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 okt 2005 08:36

Je zit echt niet de hele tijd op elkaars lip als je getrouwd bent hoor. Meestal heeft minstens een van de twee toch een baan en anders bestaan er nog 100 andere hobby's. Ik moet er niet aan denken om full-time met z'n tweeen thuis te zitten ;) Terwijl we samen hele leuke vakanties hebben gehad (en ja, ook een die wat minder was).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 okt 2005 08:48

Lalage schreef:Je zit echt niet de hele tijd op elkaars lip als je getrouwd bent hoor. Meestal heeft minstens een van de twee toch een baan en anders bestaan er nog 100 andere hobby's. Ik moet er niet aan denken om full-time met z'n tweeen thuis te zitten ;) Terwijl we samen hele leuke vakanties hebben gehad (en ja, ook een die wat minder was).
huh? trouwen is toch seks hebben met elkaar? 8)

Ik ben niet voor seks voor je huwelijk ik ben niet voor samenwonen maar ik zie er geen kwaad in, ik denk dat als je sterk bent en het echt wilt dat je dan geen seks (geslachtsgemeenschap) hoeft te hebben :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 25 okt 2005 11:08

Het valt me op dat samenwonen hier snel gekoppeld wordt aan sex voor het huwelijk. Maar is dat ook wel zo? Waarom zou je het dan wel doen, en in je verkeringstijd niet? Is een kwestie van niet willen hoor. En ik spreek dan uit ervaring.
En samenwonen is idd anders dan een weekendje samen met mensen om je heen. Samen een huishouden runnen is wel wat anders dan gezellige dingen doen in het weekend. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat je dat een beetje wilt testen.
En wat versta je onder samenwonen? Ik ken genoeg mensen die op zichzelf wonen, maar constant bij elkaar over de vloer komen. Nee, ze hebben idd twee adressen, maar daar komen ze eens in de week om de post op te halen. Is dat dan ook samenwonen of niet?

maar goed, persoonlijk heb ik er niet zoveel op tegen, en niet samenwonen zou ik waarschijnlijk alleen doen voor de buitenwacht....( je kent dat wel, wat moet de kerk er wel niet van denken....schande...ontaarde zoon...ouderlingen over de vloer, een predikant die met het schuim op zijn mond en Gods woord in de hand je komt vermanen.... :mrgreen: )
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”