twee keer naar de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

en hoe gaat dat nou in de praktijk?

Berichtdoor Lalage » 24 okt 2002 14:32

back to the topic... slaan jullie weleens een kerkdienst over? of zit je echt elke zondag twee keer in de kerk?

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: en hoe gaat dat nou in de praktijk?

Berichtdoor janneke » 24 okt 2002 14:36

Lalage schreef:back to the topic... slaan jullie weleens een kerkdienst over? of zit je echt elke zondag twee keer in de kerk?

ik heb, voor zover ik me kan heugen (op vakanties dan na, maar dan hadden we wel een bandje of een prekenboekje zeg maar) nooit een dienst over geslagen...met uitzondering van ziekte.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 24 okt 2002 15:24

Lalage schreef:back to the topic... slaan jullie weleens een kerkdienst over? of zit je echt elke zondag twee keer in de kerk?

Nope, sla in gewone gevallen nooit een dienst over.
In geval van ziekte kan inderdaad een prekenboek of bandje prima vervangen.
Wel is het zo dat s middags de kinders niet mee gaan en dat er dus opgepast moet worden. Dat verdelen we netjes. Diegene die oppast kan dan ook weer een prekenboek of bandje pakken, al schiet dat er soms nog weleens bij in, willen we voorkomen dat de boel verbouwd wordt alhier ;-)

Overslaan was de vraag? Nee dus.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 okt 2002 15:27

Night schreef:Wel is het zo dat s middags de kinders niet mee gaan en dat er dus opgepast moet worden.

ideetje: kindercreche in de kerk, ouders passen om de beurt op. dan kunnen er meer ouders naar de kerk ;)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 okt 2002 19:20

Als ik het goed begrijp is twee diensten dus eigenlijk wel de norm. Als je dat niet 'haalt' is dat toch minder. Op de zondag dien je tijd te besteden aan zaken 'van boven' en 2 diensten schijnt dan het minimum te zijn.

Mag ik vragen waar die norm vandaan komt? Waarom is éém dienst eigenlijk een beetje onder de maat? Vindt God dat onder de maat (en hoe weet ik dat dan) of hebben wij dat er van gemaakt?

Trouwens, God heeft de zondag niet ingesteld als rustdag. Je kunt van alles zeggen over de zondag als vervanger van de Sabbath, maar God heeft dat in Zijn Woord in ieder geval niet opgenomen. De zondag als rustdag is een na-bijbelse ontwikkeling. Op zich hoeft er met zulke ontwikkelingen niets mis te zijn, maar laten we wel zorgvuldig zijn in wat we over God beweren...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 24 okt 2002 19:53

Het is geen kwestie van "norm" of "moeten", maar "willen". Wie God van harte liefheeft kan alleen maar instemmen met de woorden van de wondermooie Psalm 116:11 (ber.) "Ik zal met vreugd in 't huis des HEEREN gaan, om daar met lof Uw groten naam te danken." En dan voel je zelf wel dat één keer naar de kerk gaan wel erg mager is.

"Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is."

Hoezo de zondag geen rustdag? Maar misschien is het beter om deze discussie bij de andere topic daarover te houden.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 24 okt 2002 19:56

Lalage schreef:
Night schreef:Wel is het zo dat s middags de kinders niet mee gaan en dat er dus opgepast moet worden.

ideetje: kindercreche in de kerk, ouders passen om de beurt op. dan kunnen er meer ouders naar de kerk ;)

Dit gebeurt dus al s ochtends! :-)

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 24 okt 2002 19:57

ik ga ook altijd 2 x naar de kerk op zondag...

Ik weet niet of 2 keer naar de kerk gaan de norm is, maar het is wel zo dat je zoveel mogelijk gebruik moet (en mág!) maken van de middelen die God kan gebruiken tot je bekering!
En als je bekeerd bent wil je denk ik ook graag naar Gods woord luisteren en samenkomen in gemeenteverband.

Over de zondag als vervanger van de Sabbath:
er staat wel meer niet in de Bijbel opgenomen wat nu wel gebruikelijk is.
Volgens mij staat er ook niet officieel in dat de kinderdoop de vervanging van de besnijdenis is.
Dus ik weet niet of je dat zo kunt stellen...
Laatst gewijzigd door JialiKelly op 24 okt 2002 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 24 okt 2002 19:58

Klaas schreef:Als ik het goed begrijp is twee diensten dus eigenlijk wel de norm. Als je dat niet 'haalt' is dat toch minder. Op de zondag dien je tijd te besteden aan zaken 'van boven' en 2 diensten schijnt dan het minimum te zijn.

Mag ik vragen waar die norm vandaan komt? Waarom is éém dienst eigenlijk een beetje onder de maat? Vindt God dat onder de maat (en hoe weet ik dat dan) of hebben wij dat er van gemaakt?

Trouwens, God heeft de zondag niet ingesteld als rustdag. Je kunt van alles zeggen over de zondag als vervanger van de Sabbath, maar God heeft dat in Zijn Woord in ieder geval niet opgenomen. De zondag als rustdag is een na-bijbelse ontwikkeling. Op zich hoeft er met zulke ontwikkelingen niets mis te zijn, maar laten we wel zorgvuldig zijn in wat we over God beweren...

Klaas

Ik denk dat je iets meer leest dan er staat...
Voor MIJ is de norm twee diensten, maar ik zal een ander er niet op afrekenen. Nergens is die norm dus opgenomen of zoiets.
Verder is het geen moeten maar een keuze, maar ik herhaal iemand anders weer...

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 24 okt 2002 21:08

Als je een Kind van God ben dan ga je zovaak als je kunt. Ook door de weeks...

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 25 okt 2002 08:33

Ik ga zelf tweemaal naar de kerk zondags, das voor mij wel een norm. En wij hebben zowel 's ochtends als 's middags een oppasdienst, waar kleine kinderen heen kunnen.

Verder kan ik niet helemaal inkomen met Anna, je moet zoveel mogelijk gaan, das prima. Maar doordeweeks ben je veelal bezig met andere zaken en ik heb een tijdgebrek om ook nog doordeweeks diensten te bezoeken.
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 okt 2002 08:44

Wij gaan ook twee keer zondags. We gaan zelfs niet op vakantie als we daar niet een gewone kerkdienst kunnen bezoeken. Voor mij is dat een hele goede gewoonte die ik niet graag loslaat.
Behalve in de al genoemde gevallen.
Maar we merken wel dat de middag dienst steeds minder bezocht gaat worden, en dan echt niet doordat er jonge stellen met kinderen zijn die s,morgens naar de chreche kunnen en s,middags niet.
Veel gaan het niet meer zo vanzelfsprekend vinden om naar de kerk te gaan als God je roept.
Want dat is dus wat er gebeurt. God roept jou naar de kerk door middel van de kerkenraad die de dienst uitschrijft. Dus ook de doordeweekse trouwdienst. En op die roep van God geef je gehoor door te gaan.
Ik heb het al eerder gezegt, als je bruidegom je roept laat je hem toch niet staan?
Groetjes.

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 25 okt 2002 11:06

Ik ga meestal 2 x naar de kerk.
's Ochtends meestal een gewone dienst en 's middags is er meestal een jeugddienst. Daar ga ik dan met me zus en vriendinnen heen.
Is leuk hoor!
~Get out and do what we were meant to do~

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 okt 2002 11:51

Ik grijp Omega's reactie maar even aan om te reageren. Zijn manier van denken vind ik echter bij meerdere mensen hier terug. Dus voel je vrij om te reageren.

O: Het is geen kwestie van "norm" of "moeten", maar "willen" (...) En dan voel je zelf wel dat één keer naar de kerk gaan wel erg mager is.

Het is geen norm maar 1 keer is wel erg mager. Geen norm en stiekem toch een norm. Waarom is 1 keer wel erg mager?

Ik vind het wel erg kort door de bocht om je geloof af te meten aan je behoefte aan hetr bijwonen van kerkdiensten. Als je meent dat het bijwonen van kerkdiensten een graadmeter is voor je geloofsleven vraag ik me af wat geloven voor jou inhoudt.
Ik wil God graag dienen maar ik hoop niet dat de hemel een eeuwigdurende traditionele kerkdienst is...

Groet,
Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 25 okt 2002 12:24

Zoals je ook kunt lezen is er blijkbaar behoefte om in Gods huis te zijn en daar Zijn Woord verklaard te horen, meer te leren en bevindelijke kennis van Hem en Zijn Woord op te doen.
Zoals je ook leest is de norm die sommigen voor zichzelf aanleggen twee diensten want die mogelijkheid ligt er. Wanneer anderen over 1 spreken omdat er vrije tijd moet worden genomen, kan dat mager genoemd worden. Ik neem toch aan dat er behoefte is naar meer....
Zeggen dat 1 keer wel genoeg is omdat je dan wel genoeg voedsel voor de rest van de week hebt vind ik persoonlijk ook magertjes, zeker als het argument is dat je de middag vrij wilt hebben.

Terug naar “Archief”