PKN & HHK - Samenwerking of eeuwige scheiding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 20 okt 2005 10:02

Ik denk dat er 'gewoon' respect moet zijn voor elkaars besluit.
Het is een heel verdrietig en pijnlijk gebeuren en als PKN-er denk ik dat met name de kerktop dingen heeft doorgedrukt, die nog niet zover waren. Je merkt het nu - op het grondvlak zijn dingen nog lang niet zo ver.
Ik denk aan de plaatselijke kerken, binnen de PKN. In mijn woonplaats is er enig voorzichtig contact met één - van oorsprong - Hervormde gemeente en de - van oorsprong - GKN en ELK. De gemeenten van de signatuur van de Gereformeerde Bond werken absoluut niet samen. En nu kan de kerkorde wel zeggen dat bv. op classicaal niveau de boel samen moet gaan in 2009 - ik zie dat er niet van komen.
Alles wat van bovenaf (min of meer) opgelegd wordt heeft geen basis die op het grondvlak gedeeld wordt.

Wat ik totaalk niet begrijp is dat er zoveel veroordeling is. Op dit forum heb ik me vaak aangetast gevoeld in mijn geloof. Ook hierboven wordt weer gezegd dat de PKN dwaalt. Laten wij toch elkaar respecteren. In feite geloven wij allemaal in één God en in één Heer en Heiland.
Hoe dat geloof tot uiting gebracht wordt is voor veel kerkgemeenschappen verschillend - heeft ook met kerkordes en dogma's te maken, al dan niet gebaseerd op hoe iemand de Bijbel uitlegt.

Ik heb ernstige en kritische bezwaren tegen de structuur van de PKN, maar voel mij volkomen thuis in eigen plaatselijke gemeente.
Ik zal het niet in mijn hóófd halen met de vinger te wijzen naar mensen die zich in die PKN niet meer thuisvoelden en andere wegen zijn ingegaan (en met dat ik dit schrijf bedenk ik me, dat degenen die HHK zijn, het andersoms zouden formuleren) of ze niet te groeten, om van respecteren maar te zwijgen. Wij allen, PKN, HHK, VGK, CGK, GG etc. geloven op ieders eigen wijze in Wie en Wat God voor ons wil zijn en Wat Hij heeft gedaan voor ons...
Als wij zouden beginnen met elkaar niet te verketteren en te zeggen dat de ander "dwaalt" dan zou al heel erg veel gewonnen zijn.

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 20 okt 2005 12:04

Het is heel verdrietig wat er allemaal is gebeurd en beide partijen hebben elkaar over en weer diep gekwetst. Ik denk dat het alleen daarom al moeilijk is om ze weer bij elkaar te brengen. Het is nog zo kort geleden allemaal, eerst moet de pijn meer slijten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 okt 2005 12:18

Ik moet zeggen dat ik het heel slecht vind, zo niet kinderachtig, dat mensen van diverse gezindte elkaar sinds 1 mei niet meer groeten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 20 okt 2005 12:53

Optimatus schreef:Ik moet zeggen dat ik het heel slecht vind, zo niet kinderachtig, dat mensen van diverse gezindte elkaar sinds 1 mei niet meer groeten.

Ja... en dominees voorop soms. :roll:
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 okt 2005 12:59

Wullimpie schreef:Persoonlijk voel ik me meer verbonden met de GG en de rechter flank van de CGK.

Tja... ik heb mij altijd meer verbonden gevoeld met de Oud-Katholieke en de Lutherse Kerk, temeer omdat ik de Drie Formulieren van Enigheid nooit als mijn belijdenissen heb kunnen aanvaarden - persoonlijk hecht ik meer waarde aan de Twaalf Artikelen des Geloofs, de Geloofsbelijdenis van Nicæa-Constantinopel (zonder het Filioque overigens) en de Geloofsbelijdenis van Athanasius en, uiteraard, Filipenzen 2:5-11.

Dan nog een vraag: waarom zijn de wegen uiteen gegaan? Zaken die in de Protestantse Kerk in Nederland zijn vastgelegd, waren in de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk reeds sinds jaar en dag actueel.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 okt 2005 15:55

Optimatus schreef:Dan nog een vraag: waarom zijn de wegen uiteen gegaan? Zaken die in de Protestantse Kerk in Nederland zijn vastgelegd, waren in de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk reeds sinds jaar en dag actueel.

Men vond elkaar toen in de 3 formulieren van enigheid.
Nu is er 1 kerk waarin verschillende elkaar tegensprekende formulieren het zelfde gewicht hebben gekregen.

Dat er voorheen ook al verschillen zaten in de NHK klopt, maar die verschillen waren niet van dien aard als in de PKN.

Wat betreft het niet elkaar groeten, dat is inderdaad belachelijk, alsof dat wat oplost???

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 20 okt 2005 15:55

Ik denk dat de scheuring bijna nergens zo hard aan kwam als in Katwijk, maar ik denk ook dat hier wellicht de eerste pogingen tot toenadering kunnen ontstaan. Hoewel de voorgangers elkaar nog weleens figuurlijk te lijf gaan in de diverse kerkbodes lijkt er onder de gemeenteleden een streven naar eenheid te heersen. Wat ook zeer begrijpelijk is, immers we waren allemaal bezwaard, alleen zijn sommigen bezwaard meegegaan, en anderen bezwaard gebleven. Ik hoop dan ook met geheel mijn hart dat de Nederlands Hervormde Kerk zal herrijzen uit Hervomd PKN en HHK. Het bijzonder pijnlijk om te zien hoe bij HGJV-dagen e.d. alles gewoon weer doorelkaar loopt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 okt 2005 16:10

Maar Wullumpie,

Is het dan echt noodzakelijk deze formulieren te handhaven, terwijl men ook genoegen zou kunnen nemen met de Twaalf Artikelen, Nicæa en Athanasius? Ik bedoel, dat zijn belijdenissen waarop de Christelijke Kerk zich beroept.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 okt 2005 16:22

Optimatus schreef:Maar Wullumpie,

Is het dan echt noodzakelijk deze formulieren te handhaven, terwijl men ook genoegen zou kunnen nemen met de Twaalf Artikelen, Nicæa en Athanasius? Ik bedoel, dat zijn belijdenissen waarop de Christelijke Kerk zich beroept.

Dat is hier niet de vraag.
Feit is dat de PKN en niet de HHK extra formulieren heeft toegevoegd(uit de andere 2 kerken), die elkaar ook nog eens tegenspreken.

een simpel voorbeeld.
In de NHK was a+b=c en d+e=f
In de PKN is a+b=c en d+e=f, maar ook a+b=g
Dat is voor mij onmogelijk.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 okt 2005 16:31

Wullimpie schreef:

Feit is dat de PKN en niet de HHK extra formulieren heeft toegevoegd(uit de andere 2 kerken), die elkaar ook nog eens tegenspreken.

een simpel voorbeeld.

Oke, maar zie het allemaal ook in zijn verband. Terwijl in Nederland de kerken zwegen terwijl de Joden vervolgd werden. Schreef Karl Barth de Barmen Thesen om alle theologische grond onder het Nazisme vandaan te halen. En laten we wel wezen vrijwel niemand weet waarom de BT nu precies fout zijn. Is dit een reden om samenwerking uit te stellen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 okt 2005 16:38

En de Konkordie van Leuenberg ziet er ook niet ongeloofwaardig uit.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 okt 2005 16:41

Parsifal schreef:Oke, maar zie het allemaal ook in zijn verband. Terwijl in Nederland de kerken zwegen terwijl de Joden vervolgd werden. Schreef Karl Barth de Barmen Thesen om alle theologische grond onder het Nazisme vandaan te halen. En laten we wel wezen vrijwel niemand weet waarom de BT nu precies fout zijn. Is dit een reden om samenwerking uit te stellen?

Dat vind ik dus iets wat mij bevreemd heeft. Bij de fusie is dat o.a. gebruikt - die Barmer Thesen - dat de PKN die erkende als een Belijdenisgeschrift. Maar dat is al in 1951 gebeurd - en toen is dat geaccepteerd, ook door degenen die nu niet zijn meegegaan met de fusie.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 okt 2005 16:42

parsifal schreef:
Wullimpie schreef:

een simpel voorbeeld.

Oke, maar zie het allemaal ook in zijn verband. Terwijl in Nederland de kerken zwegen terwijl de Joden vervolgd werden. Schreef Karl Barth de Barmen Thesen om alle theologische grond onder het Nazisme vandaan te halen. En laten we wel wezen vrijwel niemand weet waarom de BT nu precies fout zijn. Is dit een reden om samenwerking uit te stellen?

Ja.
Ik zal trouwens nooit zeggen dat de HHK of de kerk in zijn algemeenheid perfect is en nooit fouten heeft gemaakt.

Iets anders.
Wat ik me nu afvraag, hoe zit het eigenlijk met diegene die bezwaard zijn meegegaan.
Zijn hun bezwaren verstomd, of ondernemen zij nog wat om het tij te keren?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 okt 2005 16:45

Riska schreef:
Parsifal schreef:Oke, maar zie het allemaal ook in zijn verband. Terwijl in Nederland de kerken zwegen terwijl de Joden vervolgd werden. Schreef Karl Barth de Barmen Thesen om alle theologische grond onder het Nazisme vandaan te halen. En laten we wel wezen vrijwel niemand weet waarom de BT nu precies fout zijn. Is dit een reden om samenwerking uit te stellen?

Dat vind ik dus iets wat mij bevreemd heeft. Bij de fusie is dat o.a. gebruikt - die Barmer Thesen - dat de PKN die erkende als een Belijdenisgeschrift. Maar dat is al in 1951 gebeurd - en toen is dat geaccepteerd, ook door degenen die nu niet zijn meegegaan met de fusie.

Als je hier op de hervormde kerkorde van ´51 doelt, de gereformeerdebond heeft volgens mij toen tegengestemt, ze hadden echter niet de hoeveelheid stemmen om de kerkorde te blokkeren.
Ik denk dat de overgrote meerderheid zoniet allen die toen hebben tegengestemd thans de HHK vormen,

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 okt 2005 16:48

Optimatus schreef:En de Konkordie van Leuenberg ziet er ook niet ongeloofwaardig uit.

Er zijn wel meer geschriften die er " niet ongeloofwaardig" uit zien.
Soms zijn het net de kleine dingen die het doen.

Terug naar “Archief”