Ik denk dat er 'gewoon' respect moet zijn voor elkaars besluit.
Het is een heel verdrietig en pijnlijk gebeuren en als PKN-er denk ik dat met name de kerktop dingen heeft doorgedrukt, die nog niet zover waren. Je merkt het nu - op het grondvlak zijn dingen nog lang niet zo ver.
Ik denk aan de plaatselijke kerken, binnen de PKN. In mijn woonplaats is er enig voorzichtig contact met één - van oorsprong - Hervormde gemeente en de - van oorsprong - GKN en ELK. De gemeenten van de signatuur van de Gereformeerde Bond werken absoluut niet samen. En nu kan de kerkorde wel zeggen dat bv. op classicaal niveau de boel samen moet gaan in 2009 - ik zie dat er niet van komen.
Alles wat van bovenaf (min of meer) opgelegd wordt heeft geen basis die op het grondvlak gedeeld wordt.
Wat ik totaalk niet begrijp is dat er zoveel veroordeling is. Op dit forum heb ik me vaak aangetast gevoeld in mijn geloof. Ook hierboven wordt weer gezegd dat de PKN dwaalt. Laten wij toch elkaar respecteren. In feite geloven wij allemaal in één God en in één Heer en Heiland.
Hoe dat geloof tot uiting gebracht wordt is voor veel kerkgemeenschappen verschillend - heeft ook met kerkordes en dogma's te maken, al dan niet gebaseerd op hoe iemand de Bijbel uitlegt.
Ik heb ernstige en kritische bezwaren tegen de structuur van de PKN, maar voel mij volkomen thuis in eigen plaatselijke gemeente.
Ik zal het niet in mijn hóófd halen met de vinger te wijzen naar mensen die zich in die PKN niet meer thuisvoelden en andere wegen zijn ingegaan (en met dat ik dit schrijf bedenk ik me, dat degenen die HHK zijn, het andersoms zouden formuleren) of ze niet te groeten, om van respecteren maar te zwijgen. Wij allen, PKN, HHK, VGK, CGK, GG etc. geloven op ieders eigen wijze in Wie en Wat God voor ons wil zijn en Wat Hij heeft gedaan voor ons...
Als wij zouden beginnen met elkaar niet te verketteren en te zeggen dat de ander "dwaalt" dan zou al heel erg veel gewonnen zijn.