Het heeft even geduurd door alle drukte, maar hier dan mijn antwoord en reacties.
Joris: nee precies, je mag best de ruimte voor jezelf opeisen> Vooral in een stadion waar ongelooflijk veel kwade geesten heersen. Dan niet puur dramatisch bedoeld, amar daar hangt een sfeer van wedijver, dronkenmanschap, agressie, geldzucht enz. en dat zijn toch zaken van de duivel lijkt mij.
Ik ben nogal nuchter in dat soort zaken en geloof niet zo in boze geesten (poltergeisten) die gebouwen, voertuigen en andere dode artikelen bewonen en besturen. Ik weet ook niet of daarvan voorbeelden in de bijbel te vinden zijn. Zo niet, dan kunnen we er vanuit gaan dat al die zogenaamde zegeningen volstrekte kolder zijn en puur bijgeloof. In tal van verenigingsgebouwen gebeuren zaterdags zeer goddeloze dingen, terwijl er zondags evangelische gemeenten hun diensten beleggen. Ook zij gaan niet eerst alle stoelen zegenen. Heidens bijgeloof dus.
Antiblob: Er zijn nu eenmaal muziekstijlen waarbij de tekst niet te horen is. Deze stijlen worden blijkbaar gewaardeerd door veel jongeren, en daarom worden ze door de EO ook gebruikt om de jongeren even lekker te laten genieten van een stukje muziek. Dat je liever een motor van een Ferrari hoort kan goed, maar veel mensen vonden de muziek die nu gespeeld wordt beter. Dat maakt het nog niet slecht dat jij kunt genieten van een Ferrarimotor.
Niet alles wat gewaardeerd wordt door jongeren, is bijbels verantwoord. Met jouw redenering kun je ook wiet gaat uitdelen op de jongerendag om God nog beter te 'beleven'. Muziekstijlen die je aandacht van God aftrekken, je in een trance brengen of gewoon slecht zijn voor je gezondheid (hart/oren) zijn instrumenten van Satan. Persoon vind ik dat de muziek en het gedrag van b.v. TobyMac niet bedoeld is om God te eren, maar ter eer en meerdere glorie van zichzelf. Het is bovendien totaal niet interessant wat jongeren willen horen, maar de vraag die centraal moet staan is: "Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal."
Overigens hou ik helemaal niet van een Ferrarimotor, maar dit lawaai is iets minder erg dan de oorverdovende bassen op de jongerendag.
Meschianza: Daarbij zet ik wel de kanttekeing dat ik bij sommige gospelbands wel mijn twijfels heb, dat ik eerder het idee heb da ze op een leuke markt in spelen dan dat ze uit liefde voor God muziek maken. GEzien hun kapsones, glamourgedrag en inhoud van de liedjes.
Dat was ook mijn ervaring.
Joris: ja mét God lekker uit je dak gaan! God is , eerbiedig bedoeld< een feestbeest! Lees het oude testament maar na!
Noem maar eens wat voorbeelden. Je maakt me erg nieuwsgierig.
Dan nu mijn reactie op de opmerkingen van Kate.
Ik was ook blij met de toespraak van Wim. Ff een vraagje: je zegt dat de toespraak haast reformatorisch was. Moet het per se reformatorisch zijn?
Nee hoor, als het maar voluit bijbels is. Maar wat ik bedoel, is dat zijn bijdrage mij aangenaam verraste en bepaald niet eenzijdig was. Eerlijk gezegd had ik dat wel een beetje verwacht. Tijdens evangelische preken in diensten die ik heb bijgewoond (Volle Evangelie), was van zondekennis en levensheiliging nauwelijks sprake, terwijl Wim Grandia daar juist wel aandacht voor had. Vandaar mijn opmerking.
Ik heb een idee: volgend jaar ga jij voor 32000 mensen optreden, zingen dan he. Weet je waar ik zo'n ongelooflijke hekel aan heb? Mensen die andere mensen afkraken terwijl ze het zelf niet eens kunnen. Eerst naar jezelf kijken he!
Mijn optreden blijft beperkt tot hooguit 120 mensen iedere week. Maar ze komen wel steeds terug

En ik verzeker je bovendien dat ik niet vals zing. ZOEgirl wel. En daar heb ík een ongelooflijke hekel aan. Luister anders maar even naar de samenvatting donderdagavond bij de EO.
Waarom heb je het nu trouwens over gouden kalveren? Daar wil ik graag een uitleg over. En het applaus: fijn dat jij schijnt te kunnen beoordelen wanneer het voor de artiest is en wanneer het voor Jezus is.
De Israëlieten dansten in de woestijn voor eigen gemaakte goden en verlieten God de Heere (Ex. 32:8 ). Het gouden kalf werd hun idool. Zo waren er vele honderden jongeren die naar voren gingen en hun handen in extase uitstrekten naar hun gouden kalveren, die kunsten vertoonden op het podium. Dat alles speelde zich op enkele meters voor mijn ogen af.
Mensen worden geraakt door God en komen naar voren(ik heb het duidelijk kunnen zien, kennelijk duidelijker dan jij, de leeftijd lag echt niet tussen de 10 en de 14) Deze jongeren waren duidelijk geemotioneerd, sommigen huilden idd, ze kwamen naar voren om de zegen van GOD te ontvangen, niet van Bert(ik weet niet waar je dat vandaan haalt)
Ik heb tussen deze kinderen gestaan en ben met ze meegelopen naar boven. Er zaten slechts enkele oudere tieners tussen. Ik begrijp niet dat je kinderen op deze wijze probeert te manipuleren. Waarom moet dat bovendien zo in het openbaar? Zo van: kijk eens 150 journalisten hoeveel jongeren wij vandaag hebben bekeerd. Je kunt ook vragen of deze 'bekeerlingen' in de pauze naar een bepaalde ruimte willen komen, zonder dat je ze eerst met allerlei opzwepende teksten naar voren toe lokt. Pubers zijn, zoals je weet, zeer gevoelig voor -en emotioneel in- dit soort dingen. Daar moet je geen misbruik van maken.
Dat Michael mee viel had ik je al gezegd. Dat je nu nog twijfelt aan z'n goede bedoelingen, zelfs na wat je van hem gezien hebt, vind ik triest. Waar twijfel je nou precies aan?
Ik twijfel altijd aan mensen die geld slaan uit hun geloof. Maar misschien is dat in dit geval wel onterecht. Daar wil ik afblijven. Ik had hem overigens die vraag best willen stellen, maar helaas was de persconferentie geregisseerd en mocht niemand (kritische) opmerkingen maken. Heel slim natuurlijk. Zo hou je een mythe in stand.
Als je je had verdiept in de artiesten, had je de teksten geweten, kon je ze verstaan en meezingen. Jammer dat je dat niet gedaan hebt.
Als ik naar een concert ga, wil ik niet eerst een aantal uren vooraf moeten studeren om te begrijpen waar het allemaal over gaat. Ik denk dat de overgrote meerderheid van de aanwezigen dat ook niet heeft gedaan.
En die deskundigen: wat zijn dat voor deskundigen, uit welk onderzoek haal je dit? Altijd bron vermelden zodat je uitspraak geverifieerd dan wel gefalsificeerd kan worden.
De dames van ZOEgirl lieten zich af en toe wel aanraken, dat klopt. Wat betreft die deskundigen; ik heb dat ooit eens gelezen in een popblad. Ik neem aan dat die deskundig genoeg zijn op dit terrein. Het wordt in ieder geval door de meeste managers afgeraden, maar niet iedereen houdt zich aan dit advies. En misschien is de EO-jongerendag in dit opzicht wel ongevaarlijk

Vandaar dat ZOEgirl en TobyMac het 'risico' ditmaal wel aandurfden.
Seculiere verslaggevers en fotografen? Dan heb je ook wel precies de verkeerde mensen uitgekozen om je vraag aan te stellen.
Dan weet je in ieder geval welke indruk je maakt bij niet-christenen. Overigens waren er ook christelijke journalisten die er zo over dachten.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...