EO jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jun 2003 16:07

Kate schreef:
Ik heb een paar keer aanwezig mogen zijn in de nazorgtent als gastheer. Wat daar binnen gebeurd, dat is echt geweldig.

Omega schreef:Ik had daar ook graag aanwezig willen zijn, maar helaas werd mij de toegang geweigerd.

Dat lijkt me logisch, waarom Joris dan wel mocht weet ik ook niet

Even goed lezen meid, Joris was gastheer en had daar dus een taak. Zou een mooie boel zijn als iedereen daar mocht gaan koekeloeren hoe andere mensen zitten te bidden.

Kate
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kate » 16 jun 2003 16:17

Lalage schreef:
Kate schreef:
Ik heb een paar keer aanwezig mogen zijn in de nazorgtent als gastheer. Wat daar binnen gebeurd, dat is echt geweldig.

Omega schreef:Ik had daar ook graag aanwezig willen zijn, maar helaas werd mij de toegang geweigerd.

Dat lijkt me logisch, waarom Joris dan wel mocht weet ik ook niet

Even goed lezen meid, Joris was gastheer en had daar dus een taak. Zou een mooie boel zijn als iedereen daar mocht gaan koekeloeren hoe andere mensen zitten te bidden.

ok, had ik dus niet goed gelezen.

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 16 jun 2003 20:13

Omega schreef:Er is natuurlijk wel een verschil tussen bidden en zegenen. Het zegenen (niet te verwarren met zalven) van zielloze dingen en wezens is een rooms gebruik.

Ze hebben die dingen waarschijnlijk niet zelf gezegend, maar gebeden of God die specifieke dingen wilde zegenen. Waarschijnlijk is het in de media niet helemaal goed doorgekomen ofzo. Het lijkt me sterk dat de EO rooms-katholieke praktijken hierbij gebruikt.

Op foto's zie je alleen flesjes met alcoholische drank.

Beperkt gebruik van alcohol is voluit bijbels ("een weinigje wijns").

De herrie en het gejuich als Omega net heeft gezegd dat er weer een mijlpaal is bereikt met het aantal refoweb bezoekers, is overweldigend.

Nu word ik inderdaad wat doof, maar uit navraag bij andere aanwezigen blijkt ook dat van gejuich en herrie geen sprake is. Persoonlijk zou ik het zelfs willen duiden als een wat mager applausje.

Er wordt wereldse muziek gespeeld op de piano die er staat.

Niet hoorbaar dan toch, of ligt dat opnieuw aan mijn oren?

Ik mag hopen dat hier geen verslaggever van een seculiere krant bij komt om te peilen hoe het refo-wereldje in elkaar zit.

Ze zouden verbaasd zijn over de geweldige sfeer en door de afwezigheid van muziek en andere stampende herrie. Toch wel fijn dat je daardoor met anderen kunt praten...

De EO-Jongerendag is niet georganiseerd om gezellig te praten. Het is geen theekransje ofzo.
Afbeelding

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 16 jun 2003 20:24

Else16 schreef:EO geen truttensekte meer!!!!!
Deze kop viel me afgelopen zaterdag in de Telegraaf op.

Misschien kun je beter het RD van vandaag lezen, dat lijkt me wat betrouwbaarder.
Volgens de Telegraaf is de EO geen truttensekte meer. Onder truttensekte kunnen we dan wel verstaan: alle zware gereformeerden kerken. Dit artikel wekt bij mij de indruk op dat EO meer zoals de wereld wil zijn!!!!

De telegraaf denkt blijkbaar dat alles wat christelijk is bezocht wordt door mensen in donkere kleding en rokken.
Dat zegt toch niets over het idee dat de EO meer wereldgelijkvormig zou zijn?

Een medewerker bij de EO gaf te kennen dat ze echt geen lange rokken hoeft te dragen en dat ze daar best modern zijn bij de EO. Het gaat mij niet om die lange rokken en het modern zijn. Maar de manier waarop het gezegd wordt. Ik wil de wereld meer dienen dan God...

Waar wordt dat gezegd? Ik heb het originele artikel niet en kan het op www.detelegraaf.nl ook niet vinden. Is dat jouw interpretatie of is dat wat er in het artikel stond?

De EO is hier naar op weg. Het begint op het boek van ds Ter Linden te lijken. Is er wel een God???? Leven naar ons eigen ik, en God vergeten, maar als we Hem nodig hebben moet Hij ons wel gelijk helpen.

ds Ter Linden is een rare man, daar moet je niet te veel naar luisteren. Ik hoorde hem laatst(volgens mij met pinksteren ofzo) een keer op de radio. Hij legde daar uit wat pinksteren is. Hij begon eerst te vertellen over pasen en hij zei dat je dat niet al te letterlijk moest nemen, de opstanding enz, dat was allemaal figuurlijk bedoeld en niet letterlijk gebeurt aldus hem. Wat heb je dan nog voor geloof? :( :cry: :cry:
Afbeelding

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 16 jun 2003 22:08

In tegenstelling tot voorgaande jaren kunnen we denk ik het RD redelijk objectief noemen in zijn verslaggeving. Mee eens?
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Kate
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kate » 16 jun 2003 22:23

Night schreef:In tegenstelling tot voorgaande jaren kunnen we denk ik het RD redelijk objectief noemen in zijn verslaggeving. Mee eens?

Ja, daar ben ik het mee eens, ben ik wel blij mee(eindelijk een keertje blij met het RD :wink: )

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 17 jun 2003 20:43

Het heeft even geduurd door alle drukte, maar hier dan mijn antwoord en reacties.

Joris: nee precies, je mag best de ruimte voor jezelf opeisen> Vooral in een stadion waar ongelooflijk veel kwade geesten heersen. Dan niet puur dramatisch bedoeld, amar daar hangt een sfeer van wedijver, dronkenmanschap, agressie, geldzucht enz. en dat zijn toch zaken van de duivel lijkt mij.

Ik ben nogal nuchter in dat soort zaken en geloof niet zo in boze geesten (poltergeisten) die gebouwen, voertuigen en andere dode artikelen bewonen en besturen. Ik weet ook niet of daarvan voorbeelden in de bijbel te vinden zijn. Zo niet, dan kunnen we er vanuit gaan dat al die zogenaamde zegeningen volstrekte kolder zijn en puur bijgeloof. In tal van verenigingsgebouwen gebeuren zaterdags zeer goddeloze dingen, terwijl er zondags evangelische gemeenten hun diensten beleggen. Ook zij gaan niet eerst alle stoelen zegenen. Heidens bijgeloof dus.

Antiblob: Er zijn nu eenmaal muziekstijlen waarbij de tekst niet te horen is. Deze stijlen worden blijkbaar gewaardeerd door veel jongeren, en daarom worden ze door de EO ook gebruikt om de jongeren even lekker te laten genieten van een stukje muziek. Dat je liever een motor van een Ferrari hoort kan goed, maar veel mensen vonden de muziek die nu gespeeld wordt beter. Dat maakt het nog niet slecht dat jij kunt genieten van een Ferrarimotor.

Niet alles wat gewaardeerd wordt door jongeren, is bijbels verantwoord. Met jouw redenering kun je ook wiet gaat uitdelen op de jongerendag om God nog beter te 'beleven'. Muziekstijlen die je aandacht van God aftrekken, je in een trance brengen of gewoon slecht zijn voor je gezondheid (hart/oren) zijn instrumenten van Satan. Persoon vind ik dat de muziek en het gedrag van b.v. TobyMac niet bedoeld is om God te eren, maar ter eer en meerdere glorie van zichzelf. Het is bovendien totaal niet interessant wat jongeren willen horen, maar de vraag die centraal moet staan is: "Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal."

Overigens hou ik helemaal niet van een Ferrarimotor, maar dit lawaai is iets minder erg dan de oorverdovende bassen op de jongerendag.

Meschianza: Daarbij zet ik wel de kanttekeing dat ik bij sommige gospelbands wel mijn twijfels heb, dat ik eerder het idee heb da ze op een leuke markt in spelen dan dat ze uit liefde voor God muziek maken. GEzien hun kapsones, glamourgedrag en inhoud van de liedjes.

Dat was ook mijn ervaring.

Joris: ja mét God lekker uit je dak gaan! God is , eerbiedig bedoeld< een feestbeest! Lees het oude testament maar na!

Noem maar eens wat voorbeelden. Je maakt me erg nieuwsgierig.

Dan nu mijn reactie op de opmerkingen van Kate.

Ik was ook blij met de toespraak van Wim. Ff een vraagje: je zegt dat de toespraak haast reformatorisch was. Moet het per se reformatorisch zijn?

Nee hoor, als het maar voluit bijbels is. Maar wat ik bedoel, is dat zijn bijdrage mij aangenaam verraste en bepaald niet eenzijdig was. Eerlijk gezegd had ik dat wel een beetje verwacht. Tijdens evangelische preken in diensten die ik heb bijgewoond (Volle Evangelie), was van zondekennis en levensheiliging nauwelijks sprake, terwijl Wim Grandia daar juist wel aandacht voor had. Vandaar mijn opmerking.

Ik heb een idee: volgend jaar ga jij voor 32000 mensen optreden, zingen dan he. Weet je waar ik zo'n ongelooflijke hekel aan heb? Mensen die andere mensen afkraken terwijl ze het zelf niet eens kunnen. Eerst naar jezelf kijken he!

Mijn optreden blijft beperkt tot hooguit 120 mensen iedere week. Maar ze komen wel steeds terug ;-) En ik verzeker je bovendien dat ik niet vals zing. ZOEgirl wel. En daar heb ík een ongelooflijke hekel aan. Luister anders maar even naar de samenvatting donderdagavond bij de EO.

Waarom heb je het nu trouwens over gouden kalveren? Daar wil ik graag een uitleg over. En het applaus: fijn dat jij schijnt te kunnen beoordelen wanneer het voor de artiest is en wanneer het voor Jezus is.

De Israëlieten dansten in de woestijn voor eigen gemaakte goden en verlieten God de Heere (Ex. 32:8 ). Het gouden kalf werd hun idool. Zo waren er vele honderden jongeren die naar voren gingen en hun handen in extase uitstrekten naar hun gouden kalveren, die kunsten vertoonden op het podium. Dat alles speelde zich op enkele meters voor mijn ogen af.

Mensen worden geraakt door God en komen naar voren(ik heb het duidelijk kunnen zien, kennelijk duidelijker dan jij, de leeftijd lag echt niet tussen de 10 en de 14) Deze jongeren waren duidelijk geemotioneerd, sommigen huilden idd, ze kwamen naar voren om de zegen van GOD te ontvangen, niet van Bert(ik weet niet waar je dat vandaan haalt)

Ik heb tussen deze kinderen gestaan en ben met ze meegelopen naar boven. Er zaten slechts enkele oudere tieners tussen. Ik begrijp niet dat je kinderen op deze wijze probeert te manipuleren. Waarom moet dat bovendien zo in het openbaar? Zo van: kijk eens 150 journalisten hoeveel jongeren wij vandaag hebben bekeerd. Je kunt ook vragen of deze 'bekeerlingen' in de pauze naar een bepaalde ruimte willen komen, zonder dat je ze eerst met allerlei opzwepende teksten naar voren toe lokt. Pubers zijn, zoals je weet, zeer gevoelig voor -en emotioneel in- dit soort dingen. Daar moet je geen misbruik van maken.

Dat Michael mee viel had ik je al gezegd. Dat je nu nog twijfelt aan z'n goede bedoelingen, zelfs na wat je van hem gezien hebt, vind ik triest. Waar twijfel je nou precies aan?

Ik twijfel altijd aan mensen die geld slaan uit hun geloof. Maar misschien is dat in dit geval wel onterecht. Daar wil ik afblijven. Ik had hem overigens die vraag best willen stellen, maar helaas was de persconferentie geregisseerd en mocht niemand (kritische) opmerkingen maken. Heel slim natuurlijk. Zo hou je een mythe in stand.

Als je je had verdiept in de artiesten, had je de teksten geweten, kon je ze verstaan en meezingen. Jammer dat je dat niet gedaan hebt.

Als ik naar een concert ga, wil ik niet eerst een aantal uren vooraf moeten studeren om te begrijpen waar het allemaal over gaat. Ik denk dat de overgrote meerderheid van de aanwezigen dat ook niet heeft gedaan.

En die deskundigen: wat zijn dat voor deskundigen, uit welk onderzoek haal je dit? Altijd bron vermelden zodat je uitspraak geverifieerd dan wel gefalsificeerd kan worden.

De dames van ZOEgirl lieten zich af en toe wel aanraken, dat klopt. Wat betreft die deskundigen; ik heb dat ooit eens gelezen in een popblad. Ik neem aan dat die deskundig genoeg zijn op dit terrein. Het wordt in ieder geval door de meeste managers afgeraden, maar niet iedereen houdt zich aan dit advies. En misschien is de EO-jongerendag in dit opzicht wel ongevaarlijk ;-) Vandaar dat ZOEgirl en TobyMac het 'risico' ditmaal wel aandurfden.

Seculiere verslaggevers en fotografen? Dan heb je ook wel precies de verkeerde mensen uitgekozen om je vraag aan te stellen.

Dan weet je in ieder geval welke indruk je maakt bij niet-christenen. Overigens waren er ook christelijke journalisten die er zo over dachten.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jun 2003 21:08

Omega:
Ik ben nogal nuchter in dat soort zaken en geloof niet zo in boze geesten (poltergeisten) die gebouwen, voertuigen en andere dode artikelen bewonen en besturen. Ik weet ook niet of daarvan voorbeelden in de bijbel te vinden zijn.

Misschien zijn we als Nederlanders ook wel eens wat te nuchter... Regelrechte voorbeelden van het zegenen (of zegen vragen voor) levenloze dingen heb ik zo niet bij de hand, maar ik moest denken aan de strijd die we te voeren hebben tegen 'machten in de lucht' en de strijd die de engel moest leveren om in het geval van Daniël (was toch Daniël?).

Ik moest bij dit deel van de discussie denken aan een preek van een aantal weken geleden. In de evangelische wereld krijgen demonen e.d. vaak veel meer aandacht dan in de reformatorische en er schijnt zelfs een stroming te zijn die zich bezig houdt met het opsporen en uitbannen van deze krachten. De voorganger vertelde een verhaal over een Amerikaanse voorganger die gewend was de dienst niet eerder te beginnen dan dat hij eerst de demonen bevolen had om uit de zaal te vertrekken. Todat dat God hem op een dag vroeg waarom hij toch elke keer de demonen eerde. Uiteraard reageerde hij geschrokken; demonen eren was immers wel het laatste wat hij deed? God wees hem er echter op dat hij door de demonen toe te spreken hun macht erkende en dat de demonen in de dienst nog eerder aan bod kwamen dan God zelf. Al met al veel te veel eer voor kwade geesten.

Wat wilde ik hiermee zeggen? Ach eigenlijk niet veel. Doe er maar mee wat je wilt. Het viel me alleen wel op dat er weer heel gemakkelijk conclusies getrokken worden. Iemand heeft ergens gelezen dat er ergens iets met 'zegenen' gebeurd is en meteen heeft men de veroordeling alweer klaar liggen. Ik heb uit het meegedeelde nog niet eens af kunnen leiden wat er nou precies gebeurd is. Is het niet verstandiger dat eerst te weten voordat we wellicht fictieve zaken gaan veroordelen of verdedigen?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 17 jun 2003 22:35

Ik heb uit het meegedeelde nog niet eens af kunnen leiden wat er nou precies gebeurd is. Is het niet verstandiger dat eerst te weten voordat we wellicht fictieve zaken gaan veroordelen of verdedigen?

De opmerkingen over het "zegenen" zijn n.a.v. een sfeerverhaal over de EO-jongerendag in De Gelderlander. Vandaar dat ik mijn reactie ook begon met: "Als dat waar is, dan..."

joris

Berichtdoor joris » 17 jun 2003 23:29

Je hoeft niet heel dramatisch te doen hoof met het zegenen van een ruimte. IN Jezus naam moeten demonen weggaan. Dus ik zou zeggen: baat het niet dan schaadt het niet. NEe hoor, de Heilige Geest wil ook uitgenodigd worden he. Hij is aanwezig, maar we moeten Hem wel uitnodigen zijn werk te doen!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 18 jun 2003 06:02

Je hoeft niet heel dramatisch te doen hoof met het zegenen van een ruimte. IN Jezus naam moeten demonen weggaan. Dus ik zou zeggen: baat het niet dan schaadt het niet.

Je vervalt hiermee dan wel in sektarisch bijgeloof. Wie zegt mij b.v. dat er geen demonen in snoepjes zitten of in/op je bureaustoel. Zo heb je een dagtaak aan het 'zegenen' van allerlei voorwerpen voordat je er gebruik van maakt.

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 18 jun 2003 06:24

joris schreef: NEe hoor, de Heilige Geest wil ook uitgenodigd worden he. Hij is aanwezig, maar we moeten Hem wel uitnodigen zijn werk te doen!

Volgens mij hoeven wij de HG niet uit te nodigen. Hij komt waar Hij wilt zijn.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Antiblob
Mineur
Mineur

.

Berichtdoor Antiblob » 18 jun 2003 11:06

De Israëlieten dansten in de woestijn voor eigen gemaakte goden en verlieten God de Heere (Ex. 32:8 ). Het gouden kalf werd hun idool. Zo waren er vele honderden jongeren die naar voren gingen en hun handen in extase uitstrekten naar hun gouden kalveren, die kunsten vertoonden op het podium. Dat alles speelde zich op enkele meters voor mijn ogen af.

Ik ben het met je eens, dat ze die artiesten als supermensen behandelen, maar is de EO verantwoordelijk hoe tieners reageren op deze artiesten?

Muziekstijlen die je aandacht van God aftrekken, je in een trance brengen of gewoon slecht zijn voor je gezondheid (hart/oren) zijn instrumenten van Satan.

Ik denk dat veel bezoekers deze kenmerken niet konden terugvinden in de muziek die er gespeeld is afgelopen zaterdag. Keur je het af, als mensen tijdens zo'n optreden genieten van de kunst die ze mogen beluisteren, waar ze achteraf God hartelijk voor kunnen danken? Even afgezien van het feit dat jij het herrie vind.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 18 jun 2003 13:49

antiblob zei
Quote:

Ik ben het met je eens, dat ze die artiesten als supermensen behandelen, maar is de EO verantwoordelijk hoe tieners reageren op deze artiesten?

ja, dat zijn ze. de eo brengt ze in aanraking met die artiesten. de eo organiseert iets en is dan ook verantwoordelijk voor wat er gebeurt.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”