trijntjejohanna schreef:je hoeft je er dan niet meer aan te houden ofzo?? althans proberen je er aan te houden??
Galaten 3:19
Waarom moest de wet er dan komen? Die is gekomen om duidelijk te maken dat er zonde is. De wet zou alleen maar gelden zolang de Messias er nog niet was, die God beloofd had. God heeft de wet door engelen aan Mozes gegeven voor het Joodse volk.
Galaten 3:23
Tot de komst van Christus werden wij door de wet bewaakt. Wij leefden bij wijze van spreken onder het strenge toezicht van de wet, zolang wij nog niet wisten dat wij op Jezus Christus mochten vertrouwen.
Galaten 3:25
Maar nu wij in Christus geloven, heeft die leermeester –de wet- niets meer over ons te zeggen.
Galaten 4:25
Het verbond van de wet werd gesloten op de berg Sinaï (of de 'berg Hagar' zoals de Arabieren zeggen). En de slavin Hagar is het symbool van het tegenwoordige Jeruzalem, de moederstad van de Joden. Haar kinderen leven allemaal onder de slavernij van de wet.
Galaten 5:2
Luister goed naar wat ik nu zeg: Als u erop rekent dat het met God in orde komt door u te laten besnijden en de Joodse wetten te houden, zal Christus u niet redden!
Galaten 5:4
Als u probeert het met God in orde te maken door de wet te houden, hebt u de band met Christus verbroken; u wijst daarmee zijn genade van de hand.
Mijn excuses voor de 'Het Boek vertaling', maar ik je nodig uit de NBG of staten vertaling er op na te slaan. Dat komt namelijk op hetzelfde neer.
Je
hoeft je er inderdaad niet meer aan te houden, het evangelie maakt ons christenen namelijk vrij van de wet. Waar je je echter wel aan dient te houden is
je naaste liefhebben als jezelf en God boven alles. Dit doe je uit liefde, niet omdat het persé moet. En de rustdag houden vind ik hier al helemaal niet in terug.
Hebreeën 8 : 13 Als God het over een nieuw verbond heeft, wil Hij daarmee zeggen dat de eerste verouderd is. En alles wat oud en versleten is, wordt vroeg of laat afgedankt.
Ik ben dus van mening dat zij die Jezus niet kennen verloren gaan door de wet. Daarom heeft de wet haar waarde niet verloren. Immers, zonder de wet zou er geen zonde zijn. Echter mensen die op Jezus vertrouwen hebben de wet niet nodig. We moeten het niet van de wet hebben maar van het geloof en vertrouwen in Jezus Christus. Conclusie; Men gaat door de wet verloren en men wordt behouden uit en door genade.
Het is dus zeker vreemd dat ons toch iedere zondag de 10 geboden worden voorgehouden gezien het feit wij hier 'boven' staan in Christus.
En al helemaal om het 4e gebod, een joodse feest-/rustdag