Is het niet houden van de rustdag een zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jun 2003 09:29

Hoi Ikke,

Dit lijkt me een sterk staaltje van het uit z'n context halen van een bijbeltekst, vers 6 volgt op vers 5 en het staat in de context over de feestdagen van het OT (volgens de kantekeningen bij de SV). Het gaat hier zeker niet over de zondag. Bovendien zegt vers 6 juist uidrukkelijk dat beiden toegestaan zijn, zowel het onderhouden van de oude Joodse feestdagen mag, als het niet houden is teogestaan. Paulus is daar dus nogal ruim in. Laat de zwakgelovige de feestdagen houden, wie sterker staat in de christelijke vrijheid zal zien dat de Joodse feestdagen niet meer nodig zijn.
The one thing you can give and still keep is your word.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 16 jun 2003 09:49

Maarten schreef:Hoi Ikke,

Dit lijkt me een sterk staaltje van het uit z'n context halen van een bijbeltekst, vers 6 volgt op vers 5 en het staat in de context over de feestdagen van het OT (volgens de kantekeningen bij de SV). Het gaat hier zeker niet over de zondag. Bovendien zegt vers 6 juist uidrukkelijk dat beiden toegestaan zijn, zowel het onderhouden van de oude Joodse feestdagen mag, als het niet houden is teogestaan. Paulus is daar dus nogal ruim in. Laat de zwakgelovige de feestdagen houden, wie sterker staat in de christelijke vrijheid zal zien dat de Joodse feestdagen niet meer nodig zijn.

Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere.

Dit kan ook heel goed met de zondag te maken hebben!!! Ook ben ik het niet met je eens als je zegt, dat vers 6 zegt dat beide toegestaan is... waarom staat er dan, en die den dag niet waarneemt, die neemt hen niet waar den Heere, dat betekent toch ook, als je de zondag niet aanneemt zoals God dat in de schepping heeft gezegt, kan je ook God niet "aannemen"

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jun 2003 09:55

ik heb het de eerste 8 verzen van Rom. 14 maar even gekopieerd.

Rom. 14 schreef:1 Dengene nu, die zwak is in het geloof,1) neemt aan,2) maar niet tot twistige3) samensprekingen.4)
2 De een gelooft wel,5) dat men alles eten mag,6) maar die zwak is,7) eet moeskruiden.8)
3 Die daar eet,9) verachte hem niet,10) die niet eet; en11) die niet eet, oordele hem niet,12) die daar eet; want God heeft hem aangenomen.13)
4 Wie zijt gij,14) die eens anderen huisknecht15) oordeelt?16) Hij staat,17) of hij valt18) zijn eigen heer;19) doch hij zal vastgesteld worden,20) want God is machtig hem vast te stellen.21)
5 De een22) acht wel den enen dag boven den anderen dag;23) maar de ander24) acht al de dagen gelijk.25) Een iegelijk zij26) in zijn eigen gemoed27) ten volle verzekerd.28)
6 Die den dag waarneemt,29) die neemt hem waar den Heere; en die30) den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet,31) die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet,32) die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.33)
7 Want niemand van ons34) leeft zichzelven,35) en niemand sterft zichzelven.36)
8 Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere;37) hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere.38) Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren.39)

Als je goed leest zie je dat Paulus het heeft over de zwakken in het geloof die bepaalde OT gebruiken die in het NT niet meer nodig zijn niet willen opgeven. In dat kader staat ook het houden van de Joodse feestdagen. Als je een feestdag niet houdt kan je hem ook niet 'Den Heere houden'. Nogmaals, Rom. 14 handelt uiteindelijk niet over de zondag! Maar het gaat om secundaire zaken, die voor de zwakgelovige toegestaan zijn om zijn geweten niet te bezwaren, maar de sterkgelovige zal de christelijke vrijheid meer benutten.
The one thing you can give and still keep is your word.

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 10:35

jhet gaat er niet in mensen, de vervulling van de sabbaht, voordat je inziet dat er twee verbonden zijn. Een nieuwe en een oude. OFtewel: een lichamelijk en een geestleijk verbond. LEes Hebreeen eens goed van voor naar achter.
De meesten hier plakken het nieuwe testament zomaar aan het oude vast alsof er niets gebeurd is na GOlgotha ne pinksteren!!!!

Ik ben blij met de intstemming van Dinges over het ingegaa zijn van de sabbathsrust. We zouden het over de rust hebben hiero.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 16 jun 2003 10:47

Is het niet houden van de rustdag een zonde?

Ja want als je geen rustdag houdt (dus ook niet een andere rustdag i.p.v. de zondag!) dan merk je op den duur dat je geestelijk en lihcamelijk niet meer wilt, m.a.w. je zorgt niet goed voor je eigen geest en je eigen lichaam, en dan raak je langzaam in de problemen (je doet je werk minder goed; je wordt overspannen; burn out) en je gaat je doel missen ...

John

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 16 jun 2003 11:54

Ja, lees de tien geboden maar eens!!!!

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 12:01

Else16 schreef:Ja, lees de tien geboden maar eens!!!!
reageer dan eens op die rust? wat vidn je daarvan zoals ik het beschrijf?

Kogando

Berichtdoor Kogando » 17 jun 2003 18:52

Else16 schreef:Ja, lees de tien geboden maar eens!!!!

Mjah, ik lees iets over de sabbat.. (zaterdag).. wat wil je daarmee zeggen?

Kogando

Berichtdoor Kogando » 17 jun 2003 18:53

joris schreef:jhet gaat er niet in mensen, de vervulling van de sabbaht, voordat je inziet dat er twee verbonden zijn. Een nieuwe en een oude. OFtewel: een lichamelijk en een geestleijk verbond. LEes Hebreeen eens goed van voor naar achter.
De meesten hier plakken het nieuwe testament zomaar aan het oude vast alsof er niets gebeurd is na GOlgotha ne pinksteren!!!!

Ik ben blij met de intstemming van Dinges over het ingegaa zijn van de sabbathsrust. We zouden het over de rust hebben hiero.

Inderdaad.

Kogando

Berichtdoor Kogando » 17 jun 2003 18:55

surfer schreef:
Beste mensen, ik word langzamerhand een beetje moe van al die christenen die denken dat ze een/de rustdag moeten houden van God.
jij bent hard aan een rustdag toe... :P

Maar serieus: als je denkt dat je een rustdag moet houden heb je het verkeerde uitgangspunt, je mag een rustdag houden, het is een gave van God.

Waarom doen zoveel christenen dan zo moeilijk over mensen die op zondag werken enz...

Kogando

Berichtdoor Kogando » 17 jun 2003 18:56

henkie schreef:Laten het hier maar over de rustdag hebben, dus niet de discussie of de zondsag wel de sabbathdag is.

Beste mensen, ik word langzamerhand een beetje moe van al die christenen die denken dat ze een/de rustdag moeten houden van God

Aha, bij jullie in de kerk lezen ze zondag dus de negen geboden voor.
Zijn er nog meer geboden die je niet aanstaan en die ook de prullenbak in kunnen?

Van mij hoeven ze de 10 geboden überhaupt niet voor te lezen gezien het feit deze vervuld zijn en voor christenen niet meer van kracht.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 17 jun 2003 18:58

Kogando schreef:
henkie schreef:Laten het hier maar over de rustdag hebben, dus niet de discussie of de zondsag wel de sabbathdag is.

Beste mensen, ik word langzamerhand een beetje moe van al die christenen die denken dat ze een/de rustdag moeten houden van God

Aha, bij jullie in de kerk lezen ze zondag dus de negen geboden voor.
Zijn er nog meer geboden die je niet aanstaan en die ook de prullenbak in kunnen?

Van mij hoeven ze de 10 geboden üverhaupt niet voor te lezen gezien het feit deze vervuld zijn en voor christenen niet meer van kracht.

je hoeft je er dan niet meer aan te houden ofzo?? althans proberen je er aan te houden??

Kogando

Berichtdoor Kogando » 17 jun 2003 19:17

trijntjejohanna schreef:je hoeft je er dan niet meer aan te houden ofzo?? althans proberen je er aan te houden??

Galaten 3:19
Waarom moest de wet er dan komen? Die is gekomen om duidelijk te maken dat er zonde is. De wet zou alleen maar gelden zolang de Messias er nog niet was, die God beloofd had. God heeft de wet door engelen aan Mozes gegeven voor het Joodse volk.

Galaten 3:23
Tot de komst van Christus werden wij door de wet bewaakt. Wij leefden bij wijze van spreken onder het strenge toezicht van de wet, zolang wij nog niet wisten dat wij op Jezus Christus mochten vertrouwen.

Galaten 3:25
Maar nu wij in Christus geloven, heeft die leermeester –de wet- niets meer over ons te zeggen.

Galaten 4:25
Het verbond van de wet werd gesloten op de berg Sinaï (of de 'berg Hagar' zoals de Arabieren zeggen). En de slavin Hagar is het symbool van het tegenwoordige Jeruzalem, de moederstad van de Joden. Haar kinderen leven allemaal onder de slavernij van de wet.

Galaten 5:2
Luister goed naar wat ik nu zeg: Als u erop rekent dat het met God in orde komt door u te laten besnijden en de Joodse wetten te houden, zal Christus u niet redden!

Galaten 5:4
Als u probeert het met God in orde te maken door de wet te houden, hebt u de band met Christus verbroken; u wijst daarmee zijn genade van de hand.

Mijn excuses voor de 'Het Boek vertaling', maar ik je nodig uit de NBG of staten vertaling er op na te slaan. Dat komt namelijk op hetzelfde neer.

Je hoeft je er inderdaad niet meer aan te houden, het evangelie maakt ons christenen namelijk vrij van de wet. Waar je je echter wel aan dient te houden is je naaste liefhebben als jezelf en God boven alles. Dit doe je uit liefde, niet omdat het persé moet. En de rustdag houden vind ik hier al helemaal niet in terug.

Hebreeën 8 : 13 Als God het over een nieuw verbond heeft, wil Hij daarmee zeggen dat de eerste verouderd is. En alles wat oud en versleten is, wordt vroeg of laat afgedankt.

Ik ben dus van mening dat zij die Jezus niet kennen verloren gaan door de wet. Daarom heeft de wet haar waarde niet verloren. Immers, zonder de wet zou er geen zonde zijn. Echter mensen die op Jezus vertrouwen hebben de wet niet nodig. We moeten het niet van de wet hebben maar van het geloof en vertrouwen in Jezus Christus. Conclusie; Men gaat door de wet verloren en men wordt behouden uit en door genade.

Het is dus zeker vreemd dat ons toch iedere zondag de 10 geboden worden voorgehouden gezien het feit wij hier 'boven' staan in Christus.

En al helemaal om het 4e gebod, een joodse feest-/rustdag

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 17 jun 2003 19:31

lees dan eens vraag en antwoord 115 van de heidelbergse catechismus..

er staat dat de wet wordt voorgelezen zodat wij onze zondige aard steeds beter leren kennen en daardoor nog meer begeren de vergeving van de zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken..

ik ga hem niet helemaal overtypen, zoek de rest maar even op

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jun 2003 20:18

Kogando:
Je hoeft je er inderdaad niet meer aan te houden, het evangelie maakt ons christenen namelijk vrij van de wet. Waar je je echter wel aan dient te houden is je naaste liefhebben als jezelf en God boven alles. Dit doe je uit liefde, niet omdat het persé moet. En de rustdag houden vind ik hier al helemaal niet in terug.

Op zich kan ik wel een eind met je meegaan. Alleen zie je volgens mij over het hoofd dat de (10) geboden over het algemeen een praktische invulling zijn van het "God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf". Dat laatste wordt ook niet voor niets de samenvatting van de wet genoemd; het is geen nieuw gebod!

Ik dacht dat het paprika was die een erg zinvolle bijdrage leverde door het begrip zonde te koppelen aan relaties. Als je kijkt naar de reeds genoemde samenvatting dan kun je in ieder geval twee soorten relaties onderscheiden: je hebt een relatie met God en een relatie met je naaste. Als derde zou je nog kunnen zeggen dat deze samenvatting zich ook op jezelf richt: er wordt niet voor niets gesteld dat je jezelf ook lief dient te hebben.

Ik ben er niet de persoon naar om mensen die op zondag werken te beschuldigen o.i.d. Wel meen ik dat je aan je levensstijl / -houding kunt zien hoe het gesteld is met de genoemde relaties. Neem je geen rustdag maar ben je altijd maar aan het werk? Waar liggen dan je prioriteiten? Heeft God nog wel een plaats in je leven of is je werk je god? En je naaste? Zie je die nog wel door al je 'drukte'? En hoe zit het met jezelf? Is het Gods bedoeling dat je jezelf afbeult?

Al met al lijkt me het wel terecht het ontbreken van een rustdag in iemands leven eens aan de orde te stellen. Niet om nou te zeggen dat dat an sich persé een zonde is, maar omdat het veel dieper gaat. Het is de vraag of God jouw leven zo bedoeld heeft.... Schiet je je doel niet voorbij als je meent al Gods richtlijnen naast je neer te kunnen leggen?

Groet,
Klaas

i treated you as if you were a princess
you treated me like a cop
i gave you boundaries to save you from certain death
dangling from the end of the rope

Terug naar “Archief”