mijn MENING, dus GOED?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 17 jun 2003 11:02

Acire schreef:Humzz.. interessante vraag. Is een mening niet gewoon goed zolang hij Bijbels is??

interessante vraag, maar daar los je weinig mee op, zolang er geen eenduidigheid is over wat nu Bijbels is.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 jun 2003 11:10

'ik vin dit of ik vin dat' zegt mij niks. Sorry. Iedereen gelijk, jawel, maar sommige mensen gebruiken hun verstand en daar luister ik liever naar dan naar iemand die dat (aan zijn reacties te merken) duidelijk niet doet (algemene opmerking, heeft op niemand persoonlijk betrekking!!!).

Wat mijzelf betreft:
Heb ik de intentie om mensen mijn mening bij te brengen? Nee. Heb ik de intentie om mensen te overtuigen? Nee. Wil ik gelijk hebben? Nee.
Ik schrijf dingen op die ikzelf (min of meer) als waar ervaar, met de gedachte dat een ander er zo nu en dan iets aan kan hebben.

joris

Berichtdoor joris » 17 jun 2003 11:15

nou dit is mijn mening: (of mag dat niet? )
mijn mening is dat soms bepaalde woordne verkeerd worden opgevat of in het verkeerde keelgat schieten. En dan moet je gewoon even verifieren hoe iets bedoeld is voordat je met scherp geschut gaat schieten.
En mijn mening is verder dat er wel ietsjes meer humor in de tent mag komen.

lieve mensen, het citaat was van mij. Dan hoeven jullie je niet meer 'schuldig' te voelen. Ik doe het ook niet.

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 17 jun 2003 11:21

Mijn mening dus GOED???

Vind ik een goeie stelling, maar ben het er niet mee eens. In de eerste instantie vind je jouw mening het beste natuurlijk als je hem geeft. Maar ik vind dan wel dat je ook open moet staan voor andere meningen en ook niet te beroerd zijn jouw mening te herzien als blijkt dat je ernaast zat.
Dat zeg ik nu wel zo blij maar dat valt vaak echt niet mee. Als ik naar mezelf kijk dan gaf ik meestal zo'n antwoord als Jah maar dat is JOUW mening. Gelukkig heb ik nu wel geleerd om ook mijn eigen mening te kunnen herzien en te accepteren dat andere mensen ook best een hele goede mening ergens over kunnen hebben.
Wat ik wel vind is dat je die mening wel goed moet kunnen onderbouwen met argumenten. ALs je steeds maar zegt, gewoon dat vind ik, dan ben je gewoon niet goed bezig.
Mijn mening dus, kan ook superslecht zijn!!!!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 jun 2003 15:39

Napoleon schreef:toch zijn er meningen die ik niet altijd aanvaardbaar vind. even extreem voorbeeld, als iemand hier zegt: "Hamas, alle joden aan het gas", kan dat zijn mening zijn, maar dat betekent niet dat het geaccepteerd kan worden. wat TK hier bedoelt is, denk ik, dat een mening ook schoppend kan zijn, gewoon, door respectloos te zijn. de quote wijst er op, dat als iets een mening is, het geen schoppen meer kan zijn, en dat lijkt mij een beetje sterk.

die uitspraak over joden aan het gas is TE inderdaad. Maar als iemand van mening is dat joden ook geen lieverdjes zijn en dat ze net zo veel schuld hebben als de palestijnen dan mag dat wel.

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 17 jun 2003 21:30

Ik misbruik over het algemeen de mening van een ander. Ik zal niet gauw mijn mening opgeven.

Andersmans meningen hoor ik graag aan, maar ik schop ze nog liever onder de tafel. Het is een uitdaging om een sterk onderbouwde mening te incalculeren en vervolgens lekker scholastisch je eigen verhaal dusdanig te sturen dat je toch weer tegenargument op tafel leggen kunt.

En als de feiten me tegen spreken? Dan misschien blijf ik toch eigenwijs. Is misschien niet altijd even sportief, maar ja ik ben dan ook best wel een rat.

Ik moet in dit kader ook Hegel denken. Op een dag was hij zo ver van de werkelijkheid afgedwaalt, dat een student meende te moeten opmerken dat meneer Hegel toch eens naar de feiten kijken moest, aangezien die hem weerspraken. Hegel haalde zijn schouders op en sprak: 'Schade für die dingen'. Schitterend toch!

Debateren is een beetje een sport hoor en niet zo veel gaan zeuren als je je aangevallen voelt. Is niet gezond, wordt je gestresst van. Een mening vorm je niet zomaar as tgoed is en die moet je dus ook niet zomaar opgeven, zoals Lizz betoogt. Ik ben het wat dat betreft niet met haar eens.

Overigens moet ik niets hebben van mensen die veel meningen hebben, maar bij wie een visie ontbreekt! de visie is de stam. Meningen worden door de takken gevormd.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 17 jun 2003 21:43

wow... dat herken ik arthur
In mijn dagelijks leven kan ik wel eens echt discussieziek zijn. Discussieren om het discussieren...
Soms ben ik iets aan het verdedigen en dan bedenk ik ineens: ik zou het tegenovergestelde met hetzelfde gemak verdedigen. Ik kan echt eeuwig door blijven draaien, de feiten krijg ik vaak ook nog wel de juiste kant op gedraaid. Ik weet niet wat het is... vreselijk irritant soms... maar ook wel lekker. IK heb er pas een debatwedstrijd mee gewonnen :-)
Niet dat ik vind dat ik gelijk heb... maar gewoon omdat ik het leuk vind om door te gaan. Om te ontdekken hoe subjectief alles is.

chaja
Het leven heeft mij dag aan dag
heel duidelijk laten blijken
de mooiste dingen die je ziet
die zie je zonder kijken

Ze blijven bij je bovendien
je hebt ze met je hart gezien

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 17 jun 2003 22:49

Een debatwedstrijd gewonnen zelfs! geniaal! Zo ver kom ik niet.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

joris

Berichtdoor joris » 17 jun 2003 22:56

debatteren vind ik echt het stomste wat er is . Je kan toch gewoon met elkaar praten. MEnsen die gaan discusieren trekken gelijk een discussie hoofd en gebruiken discussietaal. Afschuwelijk en idioot.

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 17 jun 2003 23:38

joris schreef:debatteren vind ik echt het stomste wat er is . Je kan toch gewoon met elkaar praten. MEnsen die gaan discusieren trekken gelijk een discussie hoofd en gebruiken discussietaal. Afschuwelijk en idioot.

Joris, als mensen met elkaar gaan praten over ene bepaalde mening, dan gebeurt dat meestal door elkaar steeds meningen en tegenmeningen, argumenten en tegen argumenten te geven. Zoiets kan ook wel eens een discussie genoemd worden. :)
ik heb het woord dicussie es opgezocht in een woordenboek en daar staat een gedachtenwisseling. Dus lijkt mij dat met elkaar praten en elkaars meningen uitwisselen toch wel redelijk een discussie. :lol:
Enne niet zo generaliseren joh. Niet alle discussies zijn bij uitstek afschuwelijk en idioot. OP school bijvoorbeeld gaf dat een beetje leven in de lessen, hartstikke leuk om ook eens de meningen van andere leerlingen te horen.
Wat is eigenlijk een discussiehoofd (heb ik nog nooit gezien) en discussietaal??? Ik ken wel schuttingtaal ed maar discussietaal.......?!!!

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 18 jun 2003 08:15

Als ik echt ergens over wil praten, als ik iets echt belangrijk vind, dan praat ik daar ook wel gewoon over. Maar sommige dingen vind ik niet zo belangrijk dat ik er echt diepgaand over zou praten. Maar als zulke onderwerpen ter spraken komen vind ik het leuk om te discussieren.
Ik geloof ook niet dat je met discussieren tot oplossingen kan komen, het forum hier bewijst dat op sommige fronten wel en ook irl is dat zo. Maar evengoed vind ik het leuk om te discussieren. Om snel te denken, snel te beredeneren. Net zo'n soort gevoel wanneer je een test zo snel mogelijk moet doen. ik vind het gewoon leuk. (en dan zie ik er trouwens niet anders uit hoor. ik ga dan ook niet schreeuwen, harder praten, drukke gebaren maken. dat doe ik alleen in mijn hoofd).

groetjes chaja
-bovendien is het heel gezond om in je tienertijd te discussieren. Het is een goede manier om te leren op je eigen benen te gaan staan, je eigen mening te gaan vormen en te gaan vinden dat jij en je mening even waardevol zijn als bijv. je ouders en hun mening-
Het leven heeft mij dag aan dag

heel duidelijk laten blijken

de mooiste dingen die je ziet

die zie je zonder kijken

Ze blijven bij je bovendien

je hebt ze met je hart gezien

joris

Berichtdoor joris » 18 jun 2003 08:40

Wat is eigenlijk een discussiehoofd (heb ik nog nooit gezien) en discussietaal??? Ik ken wel schuttingtaal ed maar discussietaal.......?!!!

let maar eens op het verschil in taal en klankkleur van dezelfde mesnen in REligieus en in SLOWCHat.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 18 jun 2003 08:47

joris schreef:

let maar eens op het verschil in taal en klankkleur van dezelfde mesnen in REligieus en in SLOWCHat.
dan heb ik waarschijnlijk wel een redelijk discussiehoofd. Is het niet joris? ;)
The one thing you can give and still keep is your word.

joris

Berichtdoor joris » 18 jun 2003 08:54

Maarten schreef:
joris schreef:

dan heb ik waarschijnlijk wel een redelijk discussiehoofd. Is het niet joris? ;)

hmm, ja ik vind je op slowchat doorgaans wat menselijker ja. En als ik eerlijk ben lijk je me daar een gezellige gozer met wie ik het goed kan vinden.

ik vind het gewoon stomme tic van mensen, spijt me zeer. God iser heel duidelijk over he, Hij heet: Ik ben die ik ben. Dus altijd dezelfde, lekker makkelijk ook wel. maar wij niet. IN de kroeg zijn we anders dan op het werk, en op het werk zijn we anders dan in de kerk. En op een begrafenis zijn we weer heel anders dan in een normale kerkdienst. ik ken zelfs mensen waar tegen je grapjes kunt maken in het normale leven zeg maar zonder discussieren. Dan vinden ze alles leuk en aardig. Maar als je eenmaal serieus aan het praten bent, dan is hetzelfde grapje spottend en ironisch.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 18 jun 2003 09:11

[quote="joris"]ik denk dat je wel een beetje onderscheid moet maken hoor joris. Als we samen de vrouwenbond overvallen dan is dat puur voor de lol en is het geen discussie maar lol trappen en plezier maken, maar als we inhoudelijk een discussie voeren dan kom ik met argumenten en redeneringen. Terwijl ik toch geen andere pet op zet.

Als iemand jarig is feliciteer je die persoon, maar als iemand ziek is en dan zeggen gefeliciteerd met je ziekte vind ik erg raar. Niet alles is in elke situatie gepast. Dat geldt ook voor grapjes. Soms schieten mij ook wel humoristische dingen door het hoofd als ik bezig ben met een uiterst serieus ondewerp, meestal uit zich dat dan in woordspelingen of zo.

Ik herken me totaal nie tin het beeld dat je schetst als zou ik in de slow chat een andere Maarten zijn. Ik beng ewoon dezelfde. Het is juist typisch menselijk om in een discussie met overtuiging te gaan praten. Om je overtuiging kracht bij te zetten. ik ben in de kerk geen andere Maarten dan hier op het forum, echt niet. Ik pas me wel aan aan de situatie. Nee ik stap niet bij ons in de kerk in een korte broek en een poloshirt. Dat is een kwestie van aanpassing, maar in mijn gedachten ben ik echt dezelfde.

En om dan terug te komen op het ondewerp. Als ik iets met overtuiging poneer dan is dat om dat ik van mening ben dat dat goed is. Het is mijn mening omdat ik ervan overtuigd ben dat het goed is en niet andersom. Daar houd ik aan vast totdat het tegendeel zich aan mij openbaart.
The one thing you can give and still keep is your word.

Terug naar “Archief”