Hoe kan ik een kind van God worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 jun 2003 14:35

waarom zou hij praten met zo'n onbekeerde heiden?

omdat Christus voor die onbekeerde heiden hier op aarde is gekomen. ik ben niet gekomen voor de rechtvaardigen, maar voor de heidenen (staat ergens in de bijbel maar dan met andere woorden. maar dit was uit het hoofd)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 14:40

johannes1 schreef:
waarom zou hij praten met zo'n onbekeerde heiden?

omdat Christus voor die onbekeerde heiden hier op aarde is gekomen. ik ben niet gekomen voor de rechtvaardigen, maar voor de heidenen (staat ergens in de bijbel maar dan met andere woorden. maar dit was uit het hoofd)
waarom zou iemand die niet bekeerd is zich druk maken om God? Hij is toch niet bekeerd?

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 16 jun 2003 16:09

Joris, denk eens aan Paulus! Die maakte zich druk om God en Zijn geboden...hij meende God een dienst te bewijzen, net als dat de Joden dat nu ook doen. Onder de dekmantel van God en godsdienst wordt veel gedaan, veelal door mensen die blind zijn voor hun eigen gerechtigheid, dat het nog om henzelf draait, om hun eigen zaakje, dan om Gods zaak!

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 16:30

hmm, nu geraken we weer in de 'wat is bekering' discussie. daarvan zijn er al genoeg denk ik. Dr zijn blijkbaar verschillende stadia van bekering mogelijk. Ik hou het maar op: bekering: terug op weg met God. Wedergeboorte: God vernieuwt je steeds meer en meer of te wel: het leven is ee voortdurend sterven (van je oudeik, je vlees)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 jun 2003 16:37

joris schreef:hmm, nu geraken we weer in de 'wat is bekering' discussie. daarvan zijn er al genoeg denk ik. Dr zijn blijkbaar verschillende stadia van bekering mogelijk. Ik hou het maar op: bekering: terug op weg met God. Wedergeboorte: God vernieuwt je steeds meer en meer of te wel: het leven is ee voortdurend sterven (van je oudeik, je vlees)

Hoi Joris,

ik leg de termen precies andersom uit:
Wedergeboorte: het begin van het leven met God (ook al weet je zelf hier misschien nog niet direct van)
Bekering: het afkeren van het kwaad, iedere dag weer opnieuw.

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 16:39

TheKeimpe schreef:
joris schreef:hmm, nu geraken we weer in de 'wat is bekering' discussie. daarvan zijn er al genoeg denk ik. Dr zijn blijkbaar verschillende stadia van bekering mogelijk. Ik hou het maar op: bekering: terug op weg met God. Wedergeboorte: God vernieuwt je steeds meer en meer of te wel: het leven is ee voortdurend sterven (van je oudeik, je vlees)

Hoi Joris,

Wedergeboorte: het begin van het leven met God (ook al weet je zelf hier misschien nog niet direct van)

volgens mij is het hetzelfde. Twee kanten van één medaille. want hoemeer God je wedergeboren laat worden, hoe sterker jij wordt in je dagelijkse bekering en hoe minder vaak dat nodig zal zijn.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 jun 2003 16:54

joris schreef:
TheKeimpe schreef:

Hoi Joris,

volgens mij is het hetzelfde. Twee kanten van één medaille. want hoemeer God je wedergeboren laat worden, hoe sterker jij wordt in je dagelijkse bekering en hoe minder vaak dat nodig zal zijn.

Wedergeboorte is een geboorte, dat is eenmalig... Ieder kind van God is evenveel wedergeboren om het zo te zeggen, er is geen sprake van een "hoe meer wedergeboren worden"

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 22:48

denk jij.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 jun 2003 07:07

Laaalaaaaalaaaaaa...

We raken van het onderwerp...

Hoe kan men een kind van God worden?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 jun 2003 07:14

Nog eens, ik geloof dat het preken van een opgeschrikt geweten en berouw als voorwaarden om tot Christus te gaan, onaanvaardbaar is voor de ontwaakte zondaar. Ik zal u een voorbeeld geven, zoals Saltmarsh dat doet in zijn boek "Flowings of Christ's Blood Freely to the chief of sinners" (Het bloed van Christus stroomt vrij tot de grootste der zondaren). Hier is een arme bekommerde broeder, die niet in Christus durft geloven. Ik veronderstel even dat hij een preek gehoord heeft van het gehalte "als u dit gevoeld hebt, als u dat meegemaakt hebt, mag u geloven." En nu vraag ik hem op de man af: "Toen u uw moeilijkheden aan uw predikant voorlegde, wat zei hij toen tegen u"?
"Hij vroeg me of ik mijn behoefte aan Christus gevoelde. Ik heb hem gezegd dat ik denk dat ik me die nood niet bewust was, althans niet voldoende. Daarop zei hij dat ik behoorde na te denken over de schuld van de zonde. Dat ik het vreselijke van de toekomende toorn moest overdenken, en dat ik in die weg mijn behoefte aan Christus wel sterker zou gevoelen."
"En hebt u dat gedaan"?
"Ja, dat heb ik, maar het leek wel of mijn hart steeds harder werd bij het mediteren over de verschrikkingen van het oordeel. Ik werd er wanhopig onder en nam me in die wanhoop voor mijn eigen gang maar te gaan. Toch heb ik soms wel overtuigingen en een verslagen hart."
"Wat zei uw predikant toen om u te troosten"?
"Hij zei dat ik maar veel moest bidden."
"Hebt u gebeden"?
"Ik vertelde hem dat ik niet kon bidden. Ik ben zo'n grote zondaar, dat het voor mij geen zin heeft om op een antwoord te hopen."
"Wat was daarop zijn antwoord"?
"Hij vertelde me dat ik me aan de beloften moest vastklemmen."
"Ja, en hebt u dat ook gedaan"?
"Nee, ik zei hem dat ik me de beloften niet kón toeëigenen, omdat ik niet zag dat die beloften op mij van toepassing waren. Ik was niet de daar bedoelde persoon. Ik heb gezegd dat ik in het Woord van God alleen maar bedreigingen vond voor mensen zoals ik."
"Wat heeft hij toen gezegd"?
"Hij zei me dat ik ijverig de middelen moest gebruiken en zijn godsdienstoefeningen bij moest wonen."
"Wat hebt u daarop gezegd"?
"Ik heb geantwoord dat ik wel ijverig was, maar wat ik wilde, waren niet de middelen, ik verlangde dat mijn zonden vergeven en uitgewist zouden worden."
"Wat heeft hij u gezegd"?
"Ik moest meer volharden en geduldig wachten op de Heere. Ik zei hem dat ik zo'n zieleangst had en in zo'n diepe duisternis verkeerde dat ik de liever de verworging zou kiezen dan het leven. Daarop zei hij dat hij dacht dat ik al oprecht boetvaardig was, en dus gered was. Vroeg of laat zou ik nog wel hoop krijgen. Maar ik heb hem gezegd dat alleen nog maar wat hoop voor mij niet genoeg was; ik kon niet veilig zijn zolang de zonde zo zwaar op mij drukte. Hij vroeg me weer of ik niet naar Christus verlangde. Ik zei van wel, maar mijn begeerten zijn slechts
zelfzuchtige, vleselijke begeerten. Soms dacht ik dat ik oprechte begeerte had, maar het was slechts wettisch. Hij zei: Als ik een begeerte had naar een begeerte, was dat Gods werk, en dus was ik gered. Dat is me wel enige tijd tot steun geweest, meneer, maar ik kreeg weer een inzinking, want die gedachte was niet voldoende voor mij. Ik zoek iets zekers, iets waarop ik kan rusten."
"Wel, zondaar, hoe is het nu met uw ziel? Waar bent u nu"?
"Ach meneer, ik weet nauwelijks wie en wat ik ben, maar ik smeek u mij te vertellen wat ik moet doen."

Geliefden, mijn antwoord is kort en bondig, luister maar. Arme ziel, ik stel u geen vragen. Ik heb geen ander advies voor u, dan dit: Het is Gods gebod dat u - wie u ook bent - in de Heere Jezus Christus gelooft, en u zult zalig worden. Wilt u dat doen of niet? Als u weigert, moet ik weggaan. Ik heb u niets meer te zeggen; ik ben rein ben van uw bloed en het oordeel zal u treffen: "Die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden."
Als u met een zondaar begint te spreken, niet over zijn berouw en bekommeringen, maar over Christus, zult u in negenennegentig van de honderd gevallen merken dat zo'n evangelie voor de zondaar een zachte aandrang vormt in de hand van de Heilige Geest om die zondaar op Christus te doen vertrouwen. Zeg hem dat hij niet moet vrezen voor de wet, omdat Christus die volbracht heeft. Dat hij niet bevreesd hoeft te zijn voor een vertoornd God, omdat God niet toornig is op gelovigen. Zeg hem dat alle ongerechtigheid in de Rode Zee van Jezus' bloed geworpen is, en daar, evenals de Egyptenaren destijds, voor eeuwig verdronken is.
Zeg hem dat, hoe verdorven en slecht hij ook is, "Christus volkomen kan zaligmaken degenen die door Hem tot God gaan." Zeg hem dat hij recht heeft tot God te gaan, ongeacht wie of wat hij ook is, omdat God Zelf hem nodigt!
O geliefden, ik schaam me als ik nadenk over de wijze waarop ik zelf soms tot ontwaakte zondaren gesproken heb. Ik ben ervan overtuigd dat het uiterst kostbare bloed van de Heere Jezus de enige ware remedie is voor een verbroken hart. Er zijn chirurgen die een wond te lang open laten. Ze snijden maar en blijven snijden, net zolang tot ze evenveel gezond vlees als wild vlees weggesneden hebben. In plaats van de wond zo halfslachtig aan te pakken, kunnen we haar beter direct genezen, want Jezus Christus werd niet gezonden om wonden open te houden, maar om de gebroken harten te genezen. Tot u, zondaren van allerlei slag en soort, vuil, met verharde harten, ongevoelig, onberouwelijk, tot u is het evangelie juist gericht, want "Jezus Christus is in de wereld gekomen om zondaren zalig te maken", zelfs de voornaamste.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 jun 2003 07:17

He Kaw,

komt dat niet uit een preek van Spurgeon?
The one thing you can give and still keep is your word.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 jun 2003 07:21

Maarten schreef:He Kaw,

komt dat niet uit een preek van Spurgeon?

Yep... Ik blijf er mee gooien he? :oops:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 jun 2003 09:32

Ik zoek Hem op in gebed. Misschien dat Hij zich laat verbidden.
Hoi Else, keer je de zaak niet een beetje om?

2Corinthiers 5 20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden (u) van Christus wege: laat u met God verzoenen.

Mattheus 23 37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild. (dit wordt gezegd tegen de joden, maar heeft dezelfde inhoud voor de christenen)

God probeert ons over te halen om te geloven.
Wij denken wel dat we bekeerd willen worden, maar dan willen we dat op onze manier en onze voorwaarden...

Maar ik mag 1 ding nooit uit het oog verliezen: Ik heb het niet verdiend dat Hij mij bekeert.
Als Jezus het daar niet over heeft, hoef jij dat ook niet als belemmering te ervaren. Of je het nu verdient of niet is minder belangrijk dan het feit dat Jezus je het wil geven!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 jun 2003 09:42

surfer schreef:
Ik zoek Hem op in gebed. Misschien dat Hij zich laat verbidden.
Hoi Else, keer je de zaak niet een beetje om?

2Corinthiers 5 20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden (u) van Christus wege: laat u met God verzoenen.

Toch is dit geen onbijbels spreken. De Bijbel geeft beide kanten aan denk ik. Wat denk je van het tollenaarsgebed? En in de profeten kom je het ook tegen. "Hij mocht zich wenden"

Klaagliederen 3 29 [Jod]. Hij steke zijn mond in het stof, [zeggende]: Misschien is er verwachting.
Amos 5 15 Haat het boze, en hebt lief het goede, en bestelt het recht in de poort, misschien zal de HEERE, de God der heirscharen, aan Jozefs overblijfsel genadig zijn.
Jona 1 6 En de opperschipper naderde tot hem, en zeide tot hem: Wat is u, gij hardslapende? Sta op, roep tot uw God, misschien zal die God aan ons gedenken, dat wij niet vergaan.
Zefanja 2 3 Zoekt den HEERE, alle gij zachtmoedigen des lands, die Zijn recht werken! Zoekt gerechtigheid, zoekt zachtmoedigheid, misschien zult gij verborgen worden in den dag van den toorn des HEEREN.
Maar ik mag 1 ding nooit uit het oog verliezen: Ik heb het niet verdiend dat Hij mij bekeert.
Als Jezus het daar niet over heeft, hoef jij dat ook niet als belemmering te ervaren. Of je het nu verdient of niet is minder belangrijk dan het feit dat Jezus je het wil geven!
Geen belemmering van Gods zijde maar wel realiteit.
The one thing you can give and still keep is your word.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 jun 2003 09:48

dat gaat zich wat mengen met de discussie over feilloosheid van de bijbel, maar profeten hadden ook last van geloofstwijfel! Ga dat niet als norm stellen! De gedachte die hier vaak achter zit is dat wij bekeerd willen worden en God onwillig is om dat te doen. We schatten onszelf hierbij hoger in dan God (zoals meestal).

Geen belemmering van Gods zijde maar wel realiteit.
ik durf te zeggen: in dit kader niet van belang, tenzij dat het je de liefde van God laat zien. Maar niet als belemmering om bekeerd te worden.

God zul je er nooit over horen (als kind van God), maar je contfronteert jezelf daar wel eens mee.

Terug naar “Archief”