De koopzondagen verbieden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 jun 2003 11:29

parsifal schreef:De meeste refo's stellen scheiding van Kerk en staat en democratie niet als hoogste goed. Dat maakt het verschil.

Else16 schreef:Nederland heeft een christelijke achtergrond waar jammergenoeg tegenwoordig maar weinig van te merken is. De Nederlandse overheid dient rekening te houden met God en Zijn dienst. Dat betekent dat de zondag als rustdag moet zijn in ons land. God heeft dat Zelf geboden. Religeuze argumenten gaan wel op. Wij moeten inderdaad kijken naar de mensen om ons, dat is onze plicht: de naastenliefde. Maar dat wil niet zeggen dat wij af moeten doen aan God. Hij is onze Schepper en Formeerder. Wij hebben zorg te dragen voor onze samenleving, want dat heeft God ons geboden bij de zondeval. Als wij als refo's over onze plichten aan God spreken tegenover onze naasten, dan doen wij dat niet negatief, maar positief. Wij willen onze medemens ook iets van de liefde van God laten voelen. En wij willen graag dat zij ook eenmaal mogen jubelen voor Zijn troon. Het ware geloof kunnen zij alleen verkrijgen als zij door de Heilige Geest gelijd worden, maar God heeft ons gezegd dat dat ware geloof alleen te vinden is als je onder het ware Woord verkeerd! De opdracht die God na de zondenval ons gegeven heeft is niet alleen voor refo's maar ook voor mensen die nog nooit van Zijn Naam gehoord hebben. En ook zij zullen eenmaal rekenschap moeten afleggen voor hun daden op deze aarde.

Dat is natuurlijk blind staren op iets wat totaal niet meer relevant is. De eenheid van kerk en staat. Als er op dit moment nog een verbintenis zou bestaan tussen de kerk (met kleine letter K) en de staat dan zou de staat heel veel kunnen zijn, behalve christelijk, omdat de meerderheid van de Nederlanders niet meer christelijk is.

Als christenen mogen we bovendien blij zijn, de scheiding van kerk en staat zorgt er immers voor dat wij rustig ons geloof kunnen blijven uitoefenen. Een eenheid van kerk en staat zou ons geloof anders kunnen beinvloeden, net als koning Willem I wilde in 1834.

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 16 jun 2003 11:48

Kerk en staat dienen inderdaad gescheiden te blijven!!!! Maar geloof en staat niet!!!! Het gene wat ik zie is wel degelijk relevant. God heeft ons een opdracht gegeven. Wij hebben ons daar aan te houden! En daar hebben wij ook rekenschap van af te leggen. Denk maar eens aan de gelijkenis van de talenten!!!!

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 11:54

kerk en staat dienen niet gescheiden te blijven!

Wat erger is, is dat we kerk en God gescheidne hebben! daarom doen we zo moeiljik hier met elkaar op het forum. Als GOd nog in de kerk mocht komen, dan zouden wij waarschijnlijk minder tegenstribbelen als Hij tegen ons zegt: ga heen maak discipelen!!!! En dan hadden we een hoop meer voor onze overheid gebeden en dan was ons misschien een hoop ongein bespaart gebleven!

God regeert, dus hoort hij ook minister president te zijn!!!!! Maar ik stem niet SGP< want ik vind dat het een streven moet zijn! Wij moetne er vanuit gaan dat we heel nederland moeten winnen voor Jezus zodat iedereen christelijk zál zijn!

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 16 jun 2003 12:00

joris schreef:kerk en staat dienen niet gescheiden te blijven!

Wat erger is, is dat we kerk en God gescheidne hebben! daarom doen we zo moeiljik hier met elkaar op het forum. Als GOd nog in de kerk mocht komen, dan zouden wij waarschijnlijk minder tegenstribbelen als Hij tegen ons zegt: ga heen maak discipelen!!!! En dan hadden we een hoop meer voor onze overheid gebeden en dan was ons misschien een hoop ongein bespaart gebleven!

God regeert, dus hoort hij ook minister president te zijn!!!!! Maar ik stem niet SGP< want ik vind dat het een streven moet zijn! Wij moetne er vanuit gaan dat we heel nederland moeten winnen voor Jezus zodat iedereen christelijk zál zijn!

En dan nog heeft het geen nut! Als alle nederlanders christenen zouden zijn, dan zou er nog geen verschil zijn met de nederlanders van nu! Een mens is een mens, en een christelijk tintje kan een mens niet veranderen! Dat kan God alleen. En alleen de uitverkorenen kunnen zalig worden. De zonde zal er blijven als iedereen christen is, denk maar aan Jeruzalem ten dagen van Jeremia. Zij haten Jeremia, omdat hij hen vertelde wat er met Jeruzalem zou gebeuren als zij de afgoden niet vaarwel zouden zeggen en zij God niet gingen dienen. Zo gaat het bij ons ook. Wij zijn christenen wij willen niet luisteren naar wat God ons te zeggen heeft. En eenmaal zal de dag aanbreken dat wij verantwoordig af moeten leggen!!!! Waar sta jij dan?? Kan je dan nog zeggen wat je zonet zei????

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 12:03

Else, je kan beter stoppen met geloven. Wat heeft het voor zin? God is een wassen neus, Golgotha was indrukwekkend maar heeft geen betekenis gehad.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 jun 2003 13:41

Else16 schreef:En dan nog heeft het geen nut! Als alle nederlanders christenen zouden zijn, dan zou er nog geen verschil zijn met de nederlanders van nu!

als alle nederlanders zich christenen zouden noemen, zou er geen verschil hoeven zijn, ik geloof echter wel dat als alle nederlanders christen zouden zijn, of dat proberen te zijn, dat het een substantieel verschil maakt. hoewel er dan nog steeds gezondigd zou worden, zouden we ook te maken krijgen met mensen die beseffen wat zonde is, wat goed en kwaad is.

Een mens is een mens, en een christelijk tintje kan een mens niet veranderen! Dat kan God alleen. En alleen de uitverkorenen kunnen zalig worden.

zou dat niet heerlijk zijn, als God dat ook zou doen? dat iedereen uitverkoren zou zijn?

Zij haten Jeremia, omdat hij hen vertelde wat er met Jeruzalem zou gebeuren als zij de afgoden niet vaarwel zouden zeggen en zij God niet gingen dienen. Zo gaat het bij ons ook.

niet als God het niet toelaat.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 16 jun 2003 13:51

Napoleon schreef:
Else16 schreef:
Een mens is een mens, en een christelijk tintje kan een mens niet veranderen! Dat kan God alleen. En alleen de uitverkorenen kunnen zalig worden.

zou dat niet heerlijk zijn, als God dat ook zou doen? dat iedereen uitverkoren zou zijn?

Het zou heerlijk zijn ja! Maar heeft God niet gezegd: "Jakob heb Ik lief gehad, en Ezau heb IK gehaat"

En als dat zo zou zijn, waarom zouden wij dan nog naar de kerk gaan? Als we dan toch uitverkoren worden... Leef dan maar zoals jezelf wilt. Nee zo simpel is dat niet hoor Napoleon!

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 16 jun 2003 13:57

joris schreef:Else, je kan beter stoppen met geloven. Wat heeft het voor zin? God is een wassen neus, Golgotha was indrukwekkend maar heeft geen betekenis gehad.

Ik zal wel even een pbtje sturen Joris, dan kunnen we hier verder op in gaan.

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 13:57

joris schreef:Else, je kan beter stoppen met geloven. Wat heeft het voor zin? God is een wassen neus, Golgotha was indrukwekkend maar heeft geen betekenis gehad.

is ook een mooi antwoord op je laatste reactie

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 jun 2003 13:58

Else16 schreef:Het zou heerlijk zijn ja! Maar heeft God niet gezegd: "Jakob heb Ik lief gehad, en Ezau heb IK gehaat"

En als dat zo zou zijn, waarom zouden wij dan nog naar de kerk gaan? Als we dan toch uitverkoren worden... Leef dan maar zoals jezelf wilt. Nee zo simpel is dat niet hoor Napoleon!

inderdaad weet ik dat het zo simpel niet is. ik weet echter ook dat voor God niets te wonderlijk is! waarom zouden we nog naar de kerk gaan? om God te zoeken, hem te vinden, bemoedigd te worden, te leren, enz.

maar het is onze plicht het evangelie aan de naasten te vertellen (doe ik ook zelden :cry: ), proberen zoveel mogelijk mensen in nederland tot christen te bekeren. Als God dat niet zou gebruiken, waarom zou het dan als gebod in de Bijbel staan?
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 14:02

Nou, zeg dat! HEt Nt is erg duidelijk over het feit dat de verlossing voor heel de wereld is. Die 'uitverkorenen' is puur menselijke theorie en moet nodig overboord gegooid worden. God is veel groter dan die paar rot theologen dachten!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 jun 2003 14:03

Napoleon,

Ik denk uit je berichten op te kunnen maken dat je iets anders bedoelt dan je schrijft. We moeten mensen het Evangelie verkondigen, Christus laten zien in ons leven, uitnodigen om tot Hem te komen en ook wijzen op de leegheid zonder Christus. Maar het bekeren van mensen is God's werk in de persoon die bekeerd wordt (die persoon is er zelf ook bij) maar het is niet het werk van de CHristen om anderen te bekeren. Als we dat als taak gaan zien is het gevaar levensgroot dat we het Evangelie meer maatschappelijk aanvaard gaan maken (He wat zegt die Nathan nu weer tegen me?), of dat we veel psychologische druk willen gaan gebruiken.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 jun 2003 14:05

joris schreef:Nou, zeg dat! HEt Nt is erg duidelijk over het feit dat de verlossing voor heel de wereld is. Die 'uitverkorenen' is puur menselijke theorie en moet nodig overboord gegooid worden. God is veel groter dan die paar rot theologen dachten!

mmm, je bent wel wat fel in je vernieuwingsdrang joris :D . de uitverkiezing is volgens mij niet onbijbels, maar ook niet werkbaar in je leven. wie er uitverkoren is, dat houdt God verborgen. wat God niet verborgen houdt is zijn belofte: zoekt en gij zult vinden.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 jun 2003 14:06

parsifal schreef:Napoleon,

Ik denk uit je berichten op te kunnen maken dat je iets anders bedoelt dan je schrijft. We moeten mensen het Evangelie verkondigen, Christus laten zien in ons leven, uitnodigen om tot Hem te komen en ook wijzen op de leegheid zonder Christus. Maar het bekeren van mensen is God's werk in de persoon die bekeerd wordt (die persoon is er zelf ook bij) maar het is niet het werk van de CHristen om anderen te bekeren. Als we dat als taak gaan zien is het gevaar levensgroot dat we het Evangelie meer maatschappelijk aanvaard gaan maken (He wat zegt die Nathan nu weer tegen me?), of dat we veel psychologische druk willen gaan gebruiken.

Vaya con Dios,

parsifal

owkee, ik kan je aardig volgen, ik wist niet precies hoe ik me goed uit moest drukken. bij deze: mijn post kan worden vervangen door deze van parsifal, bedankt :D
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 14:08

ik heb nu dus een plukje haar in mijn handen. Ik trek de haren uit mijn hoofd van verbazing en ongeloof. Ik vind het zo ongelooflijk verbazingwekkend dat je erg lang met iemand kan praten, maar dat uiteindelijk in een heel nadere discussie het woord bekering weer teruggehaadl wordt na iets magisch wat God in het leven van mensen moet doen, iets waar je op wachtne moet e.d.

Ik geloof dat ik maar eens in heldere taal ga spreken: bekeert u!

Terug naar “Archief”