oke, dan zal ik nog keer reageren op de rustdag
ik geloof dat God de rustdag heeft ingesteld als tegenhanger van de slaafdrijverij in Egypte. Daar moesten ze ongeveer 24 uur per dag werken en 7 dagen per week. In kanaaan was het heel dapper om een dag niet te werken,want dat kon een oogst uitmaken ongeveer. Ook deboeren in nederland zitten immers op het punte van hun stoel bij weersveranderingen: moeten we maaien? Moeten we oogsten? moeten we zaaien?
De sabbath betekent voor mij : overgave aan God. Het communiceert: God zorgt voor ons en daar vetrouw ik op. Dus ik hoef niet zeven dagen per week te werken. Ik heb dus het lef om in het sabbahtsjaar ieder zijn eigen eigendommen terug te geven (wie doet dat nu, economisch gezien debiel). God zorgt voor ons, wij hoeven het zelfd niet te doen.
Andere volken met andere goden kunnen zich deze luxe niet permitteren want hun god is een dode god.
In de bijbel wordt met de sabbath ook verwezen naar de eeuwige rust die zal ingaan als Jezus de wet voor ons vervuld heeft. We hoeven dan niet meer te ploeteren om onze sculden te betalen, nee in een klap zijn onze schulden betaald!
Daarom is de sabbath ook het enige gebod wat niet herhaald wordt in het NT. De rust is al begonnen! En we heoven niet meer vooruitkijkend/profeterend getuig te zijn van Gods trouw voor ons, maar we kunnen nu terugkijkend getuigen van Gods trouw voor ons!!!!! De sabbath houden is geen must meer. Maar God loven en prijzen is een vanzelfsprekendheid!!!!
Dit was dacht ik een reactie die ingaat op de sabbath en de rust. En niet op de zondag.