Is het niet houden van de rustdag een zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 15 jun 2003 07:58

oke, dan zal ik nog keer reageren op de rustdag
ik geloof dat God de rustdag heeft ingesteld als tegenhanger van de slaafdrijverij in Egypte. Daar moesten ze ongeveer 24 uur per dag werken en 7 dagen per week. In kanaaan was het heel dapper om een dag niet te werken,want dat kon een oogst uitmaken ongeveer. Ook deboeren in nederland zitten immers op het punte van hun stoel bij weersveranderingen: moeten we maaien? Moeten we oogsten? moeten we zaaien?
De sabbath betekent voor mij : overgave aan God. Het communiceert: God zorgt voor ons en daar vetrouw ik op. Dus ik hoef niet zeven dagen per week te werken. Ik heb dus het lef om in het sabbahtsjaar ieder zijn eigen eigendommen terug te geven (wie doet dat nu, economisch gezien debiel). God zorgt voor ons, wij hoeven het zelfd niet te doen.
Andere volken met andere goden kunnen zich deze luxe niet permitteren want hun god is een dode god.
In de bijbel wordt met de sabbath ook verwezen naar de eeuwige rust die zal ingaan als Jezus de wet voor ons vervuld heeft. We hoeven dan niet meer te ploeteren om onze sculden te betalen, nee in een klap zijn onze schulden betaald!
Daarom is de sabbath ook het enige gebod wat niet herhaald wordt in het NT. De rust is al begonnen! En we heoven niet meer vooruitkijkend/profeterend getuig te zijn van Gods trouw voor ons, maar we kunnen nu terugkijkend getuigen van Gods trouw voor ons!!!!! De sabbath houden is geen must meer. Maar God loven en prijzen is een vanzelfsprekendheid!!!!

Dit was dacht ik een reactie die ingaat op de sabbath en de rust. En niet op de zondag.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 15 jun 2003 17:34

Lalage schreef:Jezus genas ook op sabbat en de discipelen gingen aren plukken. So what?

Een dominee waar ik eerst regelmatig in de kerk kwam bad altijd voor de mensen die op zondag "werken der noodzakelijkheid en barmhartigheid" moesten doen. Dat lijkt me duidelijk: alleen als het noodzakelijk is en zorgen voor mensen die hulp nodig hebben.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

bertvb
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor bertvb » 15 jun 2003 19:47

Beste lieve mensen

Het is toch altijd weer interessant om een discussie over zondagsrust sabbat/ zondag te lezen.
Allereerst is het belangrijk dat de gewone kerkganger regelmatig gebruik maakt van het vers wat onder mijn berichten staan. Lees de gehele pericoop eens waar dat vers in staat en sta eens even stil bij de consequenties die het geeft als alle kerkgangers dit met regelmaat adequaat in praktijk brengt.

Wie van jullie heeft zich wel eens afgevraagd waar de overgang van sabbathrust naar zondags heiliging vandaan komt.
Laat mij een tipje van de sluier oplichten;
Een zekere periode na het ontstaan van de gemeente kwamen er mensen de gemeente binnengeslopen die verkeerde dingen voor ogen hadden. Ik meen dat Jezus of Paulus hierover iets schrijft.

Deze verkeerde of nep christenen begonnen zich af te zetten tegen de stam van het christendom, of anders gezegd, tegen onze joodse wortels. Wij als wilde loten zijn geent op de boom, laat ons als takken uit de heidenen dan niet roemen tegen de stam die ons draagt.
Het was/is een combinatie van de volgende 4 kwesties;
**Verwerpen en vervolgen van de joden,
**kerk te betittelen als het geestelijk israel waarbij het oude israel dan heeft afgedaan. ( ze zijn en blijven Gods oogappel )
**Behoudenis te koppelen aan de kinderdoop, i.p.v. de behoudenis gebaseerd op een persoonlijke bekering.
**verandering van sabbath naar zondag (deze verandering is niet Gods keuze maar het werk van mensenhanden en een aantasting van Gods woord. (wie het tegendeel beweerd van het 4e punt, laat dan maar eens zien waar het in Gods woord te vinden is.)

doordat handelingen 17:11 veels te weinig is toegepast door de eeuwen heen, is er zoveel werk van mensenhanden de kerk binnen geslopen. jammer en triest.
Mensen maak dat vers tot een van je lijfspreuken en past het met regelmaat toe als je onder het gehoor van een voorganger of dominee bent, zelfs als je mijn reacties lees. lol

Joris gaf een goede uitleg over "ingaan in Zijn rust" bij onze bekering.
Mensen bestudeer eens de handelingen der apostelen, en kijk eens wat men op de sabbath deed, en wat men op de eerste dag der week deed in de tijd van de discipelen.

Else-Marilyn schreef;
De Israëlieten kregen bijv. het manna dubbel op zaterdag, zodat ze zondag zich niet bezig hoefden te houden met hun levensonderhoud. Lijkt me een goed voorbeeld.
toen ik dit in jou reactie las, wist ik niet goed of ik moest lachen of huilen.
Ken jij het vers:
Mijn volk gaat ten gronde door gebrek an kennis. Hosea 4:6
Kogando en Sabra reageerden hier ook al op,
beter bij de les blijven he lieve meid. hihi of moet ik zeggen dame.

zo stof tot nadenken.

bertvb.
En dezen onderscheidden zich gunstig van die te Tessalonica, daar zij het woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen, of deze dingen zo waren. Hand. 17:11

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 15 jun 2003 20:05

bertvb schreef:Wie van jullie heeft zich wel eens afgevraagd waar de overgang van sabbathrust naar zondags heiliging vandaan komt.
Laat mij een tipje van de sluier oplichten.

Zie mijn eerdere post. Hier gaan we het dus niet over hebben.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 15 jun 2003 20:52

Beste mensen, ik word langzamerhand een beetje moe van al die christenen die denken dat ze een/de rustdag moeten houden van God

Ik ben heel dankbaar dat er zo'n rustdag is, zeker in deze gejaagde tijd. Het is voor jezelf goed om die dag te houden, maar in principe is het hetzelde als iedere avond een stille tijd houden, je zaligheid hangt niet af van het al dan niet houden van de sabbat. Lees Colossenzen 2.

henkie schreef:Aha, bij jullie in de kerk lezen ze zondag dus de negen geboden voor.
Zijn er nog meer geboden die je niet aanstaan en die ook de prullenbak in kunnen?

Het Christendom is geen religie. De wet klaagt ons aan, het kruis maakt ons vrij.
Afbeelding

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 16 jun 2003 06:38

Als je in God gelooft geloof je ook in zijn wet en wil je zijn wet als leidraad zien.

Er staat gewoon overduidelijk in de wet:

Zes dagen zult gij arbeiden en de zevende dag is rustdag.

EN dan maakt het mij geen bal uit of dat op zaterdag of zondag is. Daar verschillen de meningen over. Die disc wordt elders gevoerd.

Maar het feit dat God een rustdag heeft ingesteld valt niet te betwisten.

Wat je dan onder die rust moet verstaan..................daar verschillen de meningen ook over.

Ik zou niet gaan werken op zondag. Maar ik zie er geen kwaad in lekker langs het water te zitten of erin te duiken. Het is hier zomers niet te harden zo benauwd. Dus zijn wij regelmatig de natuur in.

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: Is het niet houden van de rustdag een zonde?

Berichtdoor Ikke21 » 16 jun 2003 07:37

Kogando schreef:Beste mensen, ik word langzamerhand een beetje moe van al die christenen die denken dat ze een/de rustdag moeten houden van God.

Mijn stelling; Ik kan op zondag in een snackbar werken en naar het strand gaan zonder dat ik hiermee zondig. Ofwel, ik kan de zondag gewoon zoals iedere andere dag behandelen.

We gaan hier niet de maatschappelijke waarde van de zondag behandelen want daar gaat het me dus niet om. Ik doel puur op hoe God het van ons wil.

Dus, overtuig me maar van het tegendeel. Ben benieuwd.

Nee ik ben er van overtuigd dat dit niet kan, waarom heeft God de zevende dag als rustdag geschapen? Er staat toch zelf in de bijbel; 6 dagen zult gij arbeiden en de zevende dag is een rustdag!!!

Volgens mij beseffen sommige mensen (ook hier op het forum) dat de sabbatsdag een heilige dag is en we in de gelegenheid gesteld worden dat we naar de kerk kunnen gaan enz enz. Dit betekend niet dat we alleen op zondag God moeten eren, dat moeten we natuurlijk iedere dag van de week doen!!
Ik ben er van overtuigd, zoals ik al eerder zei, dat we op zondag niet kunnen werken, naar het strand/cafe gaan enz enz!!!!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 jun 2003 08:09

maar dit staat ook in de Bijbel, wat moeten we daar dan mee?

Romeinen 14 schreef:
5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 16 jun 2003 08:37

Napoleon schreef:maar dit staat ook in de Bijbel, wat moeten we daar dan mee?

Romeinen 14 schreef:
5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere.

kijk vooral naar vers 6 denk ik, volgens mij zegt dit genoeg!!!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jun 2003 08:38

Ikke21 schreef:

Romeinen 14 schreef:

Misschien kan je zegge wat dat jou precies zegt ?
The one thing you can give and still keep is your word.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jun 2003 08:46

Beste mensen, ik word langzamerhand een beetje moe van al die christenen die denken dat ze een/de rustdag moeten houden van God.
jij bent hard aan een rustdag toe... :P

Maar serieus: als je denkt dat je een rustdag moet houden heb je het verkeerde uitgangspunt, je mag een rustdag houden, het is een gave van God.

En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat sommige mensen de vrijheid van het christelijk geloof als drogredenering gebruiken voor allerlei onchristelijke dingen en zichzelf daardoor weer slaaf maken. Waar ze in de eerste plaats zichzelf mee hebben....

Persy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Persy » 16 jun 2003 08:48

[quote="Ikke21] 6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere.
[/quote]

kijk vooral naar vers 6 denk ik, volgens mij zegt dit genoeg!!![/quote]
Wat dit zegt is dat wat je ook doet, als je het maar: den Heere doet. Dit wil niet zeggen, dat als je het niet doet je het niet naar den Heere doet!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jun 2003 08:51

zeven dagen in de week zwoegen en zweten lijkt me niet echt de houding van een vrijgemaakte christen... :?:

En waarvoor zou je het doen? Voor het geld?

Met een beroep op de christelijke vrijheid de Mammon dienen.... :?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 jun 2003 09:07

ik denk dat voor een heleboel mensen neit duidelijk is wat zonde is. We hebben eht net gehad. Als je zonde doet, verbreek je een relatie. DIt is oo k in het paradijs gebeurt. De mens heeft een relatie verbroken met God. Elke zonde is een relatie die verbroken is, wordt

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 16 jun 2003 09:19

Maarten schreef:
Ikke21 schreef:

Romeinen 14 schreef:

Misschien kan je zegge wat dat jou precies zegt ?

Dit heeft voor mij te zeggen eigenlijk precies hetzelfde zoals hier staat, ik geloof echt dat het niet goed is om op zondag allerlei dingen te ondernemen, het is toch Gods dag.
Ik zal een voorbeeld geven, een tijd geleden ging ik op zondag pinnen, wat ik normaal echt nooit doe, ik had eenmaal dat geld in mn portemonee zitten en toen ging ik me zo schuldig voelen tegenover God, daarom voel ik gewoon dat het niet goed is om op zondag andere dingen te gaan doen, en deze bijbeltekst sluit daar voor mij dus heel goed bij aan.

Terug naar “Archief”