Kogando schreef:Kol. 2:16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is.
Nee, al die dingen hoeven niet perse. In handelingen 15 heeft Paulus het daar ook over na een discussie over dit onderwerp met christenjoden en pas bekeerde heidenen. (Het discussiepunt daar was overigens niet het wel/niet houden van een sabbatdag, maar het wel/niet besnijden.)
In vers 19 en 20 komt Paulus met de oplossing: "laten we de pas bekeerde heidenen niet vermoeien met alle 613 Joodse regeltjes, maar als enige regels geven dat ze geen bloed eten, geen vlees dat verstikt is of aan de afgoden geofferd, en geen hoererij mogen bedrijven". Ofwel: puur bijbels gezien is het niet houden van de rustdag niet pertinent een zonde.
Even ter verificatie tussendoor: klopt dit wat ik zeg, bijbelvasten onder jullie?
Ik denk echter zeker dat het goed is voor jezelf om toch een vaste dag in de week apart te zetten voor God, of dat nou zaterdag of zondag is:
- Je hebt een vaste vrije dag om extra veel aan je relatie met Hem te werken (door kerkgang, gebed, een bijbelstudie, of je te verdiepen in een zondag uit de catechismus)
- Je onderscheidt je daarmee met de niet-christenen.
Ik zal dat onderscheiden even uitleggen:
De reden dat God de Joden zoveel regels had gegeven, was om het Joodse volk te onderscheiden van alle andere volken. Om te laten zien dat God juist DIE mensen had uitverkoren. Ook Christenen zijn uitverkoren, en dienen zich op de een of andere manier te
onderscheiden van hun niet christelijke omgeving door een
christelijke levenshouding.
Twee voorbeelden:
- In Nederland kun je dat bijvoorbeeld doen door de zondag te heiligen, je uitgavenpatroon te matigen en loyaal en betrouwbaar te zijn als vriend of zakenpartner.
- In een land als Roemenie onderscheiden de Christenen zich onder meer door niet te roken of te drinken. In dat soort landen zijn er namelijk enorm veel mensen die door de slechte economische situatie hun toevlucht tot verslavende middelen zoeken.
Ik hoop dat ik mijn mening zo een beetje duidelijk gemaakt heb. Zo niet, dan hoor ik het wel.[/list]
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.
Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)