Is het niet houden van de rustdag een zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kogando

Is het niet houden van de rustdag een zonde?

Berichtdoor Kogando » 14 jun 2003 10:15

Beste mensen, ik word langzamerhand een beetje moe van al die christenen die denken dat ze een/de rustdag moeten houden van God.

Mijn stelling; Ik kan op zondag in een snackbar werken en naar het strand gaan zonder dat ik hiermee zondig. Ofwel, ik kan de zondag gewoon zoals iedere andere dag behandelen.

We gaan hier niet de maatschappelijke waarde van de zondag behandelen want daar gaat het me dus niet om. Ik doel puur op hoe God het van ons wil.

Dus, overtuig me maar van het tegendeel. Ben benieuwd.

Persy
Verkenner
Verkenner

Re: Is het niet houden van de rustdag een zonde?

Berichtdoor Persy » 14 jun 2003 10:51

Kogando schreef:Mijn stelling; Ik kan op zondag in een snackbar werken en naar het strand gaan zonder dat ik hiermee zondig. Ofwel, ik kan de zondag gewoon zoals iedere andere dag behandelen.

Natuurlijk kan dat niet!!!
Waarom niet? Dat voel ik gewoon zo, de zondag is een heilige dag en die moet je in een heilige plaats, de kerk doorbrengen. Dan kan je niet zomaar wat gaan doen: zie het vierde gebod!!! God werd erg boos als de Joden zich daar niet aan hielden!

Kogando

Berichtdoor Kogando » 14 jun 2003 10:56

Hoe voel je dat dan? Een soort signaaltje misschien? En heb je dat dan ook bij andere dingen?

Persy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Persy » 14 jun 2003 11:01

Kogando schreef:
Persy schreef:Hoe voel je dat dan? Een soort signaaltje misschien? En heb je dat dan ook bij andere dingen?

Wil jij dan soms beweren dat je nooit eens iets voelt? Ik bedoel God laat je toch dingen voelen om te laten zien dat die fout of goed zijn. Ik voel me bijv. absoluut niet thuis in een cafe en dus is dat fout, en in de kerk daar is God en dus voel ik me goed!! Zie ook rom 8:14 de Geest leidt ons toch, dat doet ie met die signaaltjes

Else-Marilyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Else-Marilyn » 14 jun 2003 11:02

Kogando schreef:Beste mensen, ik word langzamerhand een beetje moe van al die christenen die denken dat ze een/de rustdag moeten houden van God.

Mijn stelling; Ik kan op zondag in een snackbar werken en naar het strand gaan zonder dat ik hiermee zondig. Ofwel, ik kan de zondag gewoon zoals iedere andere dag behandelen.

We gaan hier niet de maatschappelijke waarde van de zondag behandelen want daar gaat het me dus niet om. Ik doel puur op hoe God het van ons wil.

Dus, overtuig me maar van het tegendeel. Ben benieuwd.

Overtuig me ervan dat God zegt dat je geen rustdag hoeft te houden. In de Bijbel kom je genoeg teksten tegen waarvan God van ons vraagt om één dag helemaal aan Hem te wijden. Is dat nou teveel gevraagd om in plaats van te werken deze dag aan Hem te besteden? De Israëlieten kregen bijv. het manna dubbel op zaterdag, zodat ze zondag zich niet bezig hoefden te houden met hun levensonderhoud. Lijkt me een goed voorbeeld.

Persy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Persy » 14 jun 2003 11:06

[quote="Else-Marilyn} Is dat nou teveel gevraagd om in plaats van te werken deze dag aan Hem te besteden? .[/quote]Inderdaad, dat bedoel ik nou, dat is toch niet teveel gevraagd en daarbij voelt het ook beter!!

Kogando

Berichtdoor Kogando » 14 jun 2003 11:12

Else-Marilyn schreef:Overtuig me ervan dat God zegt dat je geen rustdag hoeft te houden. In de Bijbel kom je genoeg teksten tegen waarvan God van ons vraagt om één dag helemaal aan Hem te wijden. Is dat nou teveel gevraagd om in plaats van te werken deze dag aan Hem te besteden? De Israëlieten kregen bijv. het manna dubbel op zaterdag, zodat ze zondag zich niet bezig hoefden te houden met hun levensonderhoud. Lijkt me een goed voorbeeld.

Lekker makkelijk, een wedervraag. Maargoed, ik zal mijn best doen.

Kol. 2
16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is.

Lijkt me vrij duidelijk he, dat het niet de bedoeling is dat wij joodse feestdagen gaan vieren.

Dus jij denkt dat de joden op de sabbat meer manna kregen zodat ze op zondag konden rusten? :?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 jun 2003 12:18

Jezus genas ook op sabbat en de discipelen gingen aren plukken. So what?

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 14 jun 2003 12:42

Is het altijd nog zo dat wij niet de Joodse rustdag vieren, want dat is op een zaterdag.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 jun 2003 12:51

misschien kunnen we hier http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=388&start=105 verder gaan, want het is onzin deze discussie twee keer te voeren
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 14 jun 2003 15:11

Laten het hier maar over de rustdag hebben, dus niet de discussie of de zondsag wel de sabbathdag is.

Beste mensen, ik word langzamerhand een beetje moe van al die christenen die denken dat ze een/de rustdag moeten houden van God

Aha, bij jullie in de kerk lezen ze zondag dus de negen geboden voor.
Zijn er nog meer geboden die je niet aanstaan en die ook de prullenbak in kunnen?

joris

Berichtdoor joris » 14 jun 2003 15:14

henkie schreef:Laten het hier maar over de rustdag hebben, dus niet de discussie of de zondsag wel de sabbathdag is.

Beste mensen, ik word langzamerhand een beetje moe van al die christenen die denken dat ze een/de rustdag moeten houden van God

Aha, bij jullie in de kerk lezen ze zondag dus de negen geboden voor.
Zijn er nog meer geboden die je niet aanstaan en die ook de prullenbak in kunnen?

dat kan niet los van elkaar lijkt mij Henk.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 14 jun 2003 23:36

joris schreef:dat kan niet los van elkaar lijkt mij Henk.

Nou, je zou een discussie kunnen houden over wat nu eigenlijk de sabbath is: zondag of zaterdag. Daar is al een topic over.

Kogando beweert dat we helemaal geen sabbath meer hoeven te houden, dus zondag niet en zaterdag ook niet.

De eerste discussie is wat ingewikkelder en daar zijn de meningen iets meer over verdeeld.

Ik vond dit wel een redelijke compromis ;-)
Anders zou dit gesloten moeten worden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 jun 2003 02:11

Else-Marilyn schreef:Overtuig me ervan dat God zegt dat je geen rustdag hoeft te houden. In de Bijbel kom je genoeg teksten tegen waarvan God van ons vraagt om één dag helemaal aan Hem te wijden. Is dat nou teveel gevraagd om in plaats van te werken deze dag aan Hem te besteden? De Israëlieten kregen bijv. het manna dubbel op zaterdag, zodat ze zondag zich niet bezig hoefden te houden met hun levensonderhoud. Lijkt me een goed voorbeeld.

De Joden kregen niet op zaterdag dubbel manna, maar op vrijdag. Laat dit duidelijk zijn. Ik word een beetje moe van mensen die nog steeds willen beweren dat de sabbath die de Joden vieren en de zondag die de christenen vieren precies hetzelfde zijn. Dit is niet zo!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 15 jun 2003 03:43

Kogando schreef:Kol. 2:16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is.

Nee, al die dingen hoeven niet perse. In handelingen 15 heeft Paulus het daar ook over na een discussie over dit onderwerp met christenjoden en pas bekeerde heidenen. (Het discussiepunt daar was overigens niet het wel/niet houden van een sabbatdag, maar het wel/niet besnijden.)

In vers 19 en 20 komt Paulus met de oplossing: "laten we de pas bekeerde heidenen niet vermoeien met alle 613 Joodse regeltjes, maar als enige regels geven dat ze geen bloed eten, geen vlees dat verstikt is of aan de afgoden geofferd, en geen hoererij mogen bedrijven". Ofwel: puur bijbels gezien is het niet houden van de rustdag niet pertinent een zonde. Even ter verificatie tussendoor: klopt dit wat ik zeg, bijbelvasten onder jullie?

Ik denk echter zeker dat het goed is voor jezelf om toch een vaste dag in de week apart te zetten voor God, of dat nou zaterdag of zondag is:
  • Je hebt een vaste vrije dag om extra veel aan je relatie met Hem te werken (door kerkgang, gebed, een bijbelstudie, of je te verdiepen in een zondag uit de catechismus)
  • Je onderscheidt je daarmee met de niet-christenen.
Ik zal dat onderscheiden even uitleggen:
De reden dat God de Joden zoveel regels had gegeven, was om het Joodse volk te onderscheiden van alle andere volken. Om te laten zien dat God juist DIE mensen had uitverkoren. Ook Christenen zijn uitverkoren, en dienen zich op de een of andere manier te onderscheiden van hun niet christelijke omgeving door een christelijke levenshouding.
Twee voorbeelden:
  • In Nederland kun je dat bijvoorbeeld doen door de zondag te heiligen, je uitgavenpatroon te matigen en loyaal en betrouwbaar te zijn als vriend of zakenpartner.
  • In een land als Roemenie onderscheiden de Christenen zich onder meer door niet te roken of te drinken. In dat soort landen zijn er namelijk enorm veel mensen die door de slechte economische situatie hun toevlucht tot verslavende middelen zoeken.

Ik hoop dat ik mijn mening zo een beetje duidelijk gemaakt heb. Zo niet, dan hoor ik het wel.[/list]
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Terug naar “Archief”