Apostolische Geloofsbeleidenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 11 jun 2003 19:35

Inderdaad. Roomsen horen ook bij de Christenheid. Toch zie ik me niet ter communie gaan, zoals Gerda Verburg. Ook geen zegentje ontvangen overigens daar, zoals Balkeneinde en Donner.
Niet het aanzien, maar het wezen!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 jun 2003 19:43

Wat is de betekenis van de eerste hoofdstukken van 1 Korinthe in dit verband?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 13 jun 2003 08:54

Ik ben het eens met Parsifal. Bij ons in de kerk is er een statement dat we openstaan voor samenwerking met alle christenen en kerken die Jezus Christens belijden als Verlosser en Heer. Dus ik geloof theoretisch en praktisch in één heilige algemene christelijke kerk.

Chaja
Het leven heeft mij dag aan dag
heel duidelijk laten blijken
de mooiste dingen die je ziet
die zie je zonder kijken

Ze blijven bij je bovendien
je hebt ze met je hart gezien

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 jun 2003 12:03

chaja schreef:. Dus ik geloof theoretisch en praktisch in één heilige algemene christelijke kerk.

Chaja

ik geloof er theoretisch in, en hoop er praktisch op :D

maar inderdaad denk ik dat verscheidene kerken geen ideaalbeeld is, en ben in principe voor vereniging van kerken, hoewel ik niet in een kerk zou kunnen zitten waar de Godheid van Christus niet beleden wordt.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 jun 2003 12:39

Wat is de betekenis van de eerste hoofdstukken van 1 Korinthe in dit verband?

welke hoofdstukken om precies te zijn, parsifal
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 13 jun 2003 14:00

johannes1 schreef:2 verschillende bijbels dan krijg je dat

De apostolische geloofsbelijdenis staat toch niet in de Bijbel ... :?:

Overigens is de apostolische geloofsbelijdenis gelijk van RKK, NH, GerGem, GKV, etc.

Overigens wordt de Kerk van de apostelen (volgelingen) van Christus bedoelt ...

John

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 jun 2003 16:41

Ik doelde vooral op 1 Kor 1 vanaf vers 10 en 1 Kor 3

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 12:21

ik geloof een heilige algemene christleijke kerk, vergeving van zonden, enz.

toen moest er maar'één kerk zijn. MEerdere kerken waren bedreiging voor de eenheid in het land. Dus: ik geloof in een kerk!!! je hoeft me dus niet dood te maken. Tenminste, dat heb ik altijd geleerd.

Maar het kan me eigenlijk niets schelen. We zijn kerkelijk niet een en dat is soms maar goed ook.
Maar tegelijk weet ik zeker dat het gebed van Jezus om Eenheid allang verhoord is: in Jezus zijn we één!!!! We zien het alleen niet.

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 19 aug 2003 16:44

Volgens mij worden in deze interessante discussie twee zaken over het hoofd gezien.

1. Volgens de NGB is de kerk een heilige vergadering (artikel 27) waar iedere gelovige zich heeft bij te voegen (artikel 28). Oftewel, het gaat om een zichtbare vergadering van gelovigen, en dus niet om één wereldwijde verzameling gelovigen.

2. Volgens artikel 29 wordt in de kerk o.m. het Woord, de sacramenten en tucht bediend. Dat lijkt me iets voor op aarde en niet iets voor in de hemel. Oftewel, je kunt niet zeggen dat de kerk in de hemel is, maar alleen op de aarde, totdat Jezus Christus terugkomt!

joris

Berichtdoor joris » 19 aug 2003 16:53

Europeaan schreef:Volgens mij worden in deze interessante discussie twee zaken over het hoofd gezien.

1. Volgens de NGB is de kerk een heilige vergadering (artikel 27) waar iedere gelovige zich heeft bij te voegen (artikel 28). Oftewel, het gaat om een zichtbare vergadering van gelovigen, en dus niet om één wereldwijde verzameling gelovigen.

2. Volgens artikel 29 wordt in de kerk o.m. het Woord, de sacramenten en tucht bediend. Dat lijkt me iets voor op aarde en niet iets voor in de hemel. Oftewel, je kunt niet zeggen dat de kerk in de hemel is, maar alleen op de aarde, totdat Jezus Christus terugkomt!

laat die nbg toch zitten. sacramenten zijn niet bijbels. Avondmaal vieren doe je tot gedachtenis, dopen is een opdracht, de rest hebbn we zelf bedacht.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 aug 2003 18:25

Avondmaal is meer dan gedachtenis denk ik. Ook de eenheid wordt aangegeven, verder is "dit is Mijn lichaam" vrij sterk. Dat doop een opdracht is, oke. Maar je mag het best sacrament noemen toch? Ik hang niet zo aan de naam sacrament, maar om nu om het gebruik van die term de NGB af te wijzen gaat wat ver. Er staan trouwens best interessante dingen over doop en de tafel van de Heere in dat belijdenisgeschrift.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 19 aug 2003 22:33

parsifal schreef:Avondmaal is meer dan gedachtenis denk ik. Ook de eenheid wordt aangegeven, verder is "dit is Mijn lichaam" vrij sterk. Dat doop een opdracht is, oke. Maar je mag het best sacrament noemen toch? Ik hang niet zo aan de naam sacrament, maar om nu om het gebruik van die term de NGB af te wijzen gaat wat ver. Er staan trouwens best interessante dingen over doop en de tafel van de Heere in dat belijdenisgeschrift.

Als je het een sacrament noemt, wordt het ineens iets verhevens. En is dat niet iets RK's?? Dus daarom maar gewoon dopen en avondmaal, zoals de bijbel het voorschrijft. De rest KAN goed zijn, maar hoeft niet.

Terug naar “Archief”