Moderator: Moderafo's
chaja schreef:. Dus ik geloof theoretisch en praktisch in één heilige algemene christelijke kerk.
Chaja
Europeaan schreef:Volgens mij worden in deze interessante discussie twee zaken over het hoofd gezien.
1. Volgens de NGB is de kerk een heilige vergadering (artikel 27) waar iedere gelovige zich heeft bij te voegen (artikel 28). Oftewel, het gaat om een zichtbare vergadering van gelovigen, en dus niet om één wereldwijde verzameling gelovigen.
2. Volgens artikel 29 wordt in de kerk o.m. het Woord, de sacramenten en tucht bediend. Dat lijkt me iets voor op aarde en niet iets voor in de hemel. Oftewel, je kunt niet zeggen dat de kerk in de hemel is, maar alleen op de aarde, totdat Jezus Christus terugkomt!
parsifal schreef:Avondmaal is meer dan gedachtenis denk ik. Ook de eenheid wordt aangegeven, verder is "dit is Mijn lichaam" vrij sterk. Dat doop een opdracht is, oke. Maar je mag het best sacrament noemen toch? Ik hang niet zo aan de naam sacrament, maar om nu om het gebruik van die term de NGB af te wijzen gaat wat ver. Er staan trouwens best interessante dingen over doop en de tafel van de Heere in dat belijdenisgeschrift.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten