Berichtdoor Schriftgeleerde » 07 okt 2005 21:56
Waarom wordt er zo weinig over de voetwassing gesproken, als jullie het over het Heilig Avondmaal hebben.
1. Voetwassing
2. het ongegiste Brood
3. de -ongegiste- wijn
Want zonder één van deze drie ceremoniële handelingen, heeft niemand deel aan Christus!
Want het doel van het Heilig Avondmaal is dat we Zijn dood herinneren, en waarvoor, maar wijst ook naar de Toekomst.
Zodra de verlosten in het Hemels Jeruzalem door de poorten zijn gegaan, zal Hij (Christus) weer AVond (-maal) met de verlosten hebben.
Denken jullie dan dat Hij, die het voorbeeld Zelf gaf, ons de voeten dan niet zal wassen? Hoe, kunnen wij het daarmee dan eens zijn als we Zijn voorbeeld nooit hebben nagevolgd.
Dan zouden wij ons, notabene, in een nog Zondige staat in het Hemels Koninkrijk vertoeven, als ik naar de essentie van het Heilig Avondmaal kijk, zoals dat door Christus is ingesteld.
In de Bijbel geeft Christus aan dat Hij aan de voetwassing een Geestelijk aspect toevoegde, dat ook wij dus dienen na te leven.
Johannes 13:1-17
1 En Vóór het Paaschfeest, toen Jezus wist, dat zijn tijd gekomen was, dat hij uit deze wereld zou gaan tot den Vader, --gelijk hij de zijnen, die in de wereld waren, had liefgehad, zo had hij hen lief tot aan het einde.
2 En bij den maaltijd, --toen reeds de duivel Judas, Simons zoon, Iskariot in het hart gegeven had, dat hij hem verraden zou
3 --toen Jezus wist, dat de Vader hem alles in zijne handen gegeven had, en dat hij van God gekomen was en tot God heenging,
4 stond hij op van den maaltijd, legde zijne klederen af, en nam een linnen doek en omgordde zich.
5 Daarna goot hij water in een bekken, en begon den jongeren de voeten te wassen, en ze af te drogen met den linnen doek, waarmede hij omgord was.
6 Toen kwam hij tot Simon Petrus, en die zeide tot hem: Heer, zoudt gij mij de voeten wassen?
7 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Wat ik doe weet gij nu niet, maar gij zult het na dezen verstaan.
8 Toen zeide Petrus tot hem: Nimmermeer zult gij mij de voeten wassen. Jezus antwoordde hem: [color=darkred]Indien ik u niet was, hebt gij geen deel aan mij.
9 Simon Petrus zeide tot hem: Heer, niet alleen de voeten maar ook de handen en het hoofd.
10 Jezus zeide tot hem: Wie gewassen is, dien behoeven niet dan de voeten gewassen te worden, en hij is reeds geheel rein; en gijlieden zijt rein, maar niet allen.
11 Want hij wist wie hem verraden zou; daarom zeide hij: Gij zijt niet allen rein.
12 Toen hij nu hunne voeten gewassen had, nam hij zijne klederen, en zette zich weder neder, en zeide tot hen: Weet gij wat ik u gedaan heb?
13 Gij noemt mij Meester en Heer, en zegt dit te recht, want ik ben het ook.
14 Indien dan ik, uw Heer en Meester, u de voeten gewassen heb, zo zult gij ook elkander de voeten wassen;
15 want een voorbeeld heb ik u gegeven, opdat gij doet gelijk ik u gedaan heb.
16 Voorwaar, voorwaar ik zeg u: De knecht is niet groter dan zijn heer, noch de apostel groter dan die hem gezonden heeft.
Zoals jullie zien geeft Christus een voorbeeld van hoe we kunnen vorkomen dat we ons, als Christenen onderling maar ook naar onze "heidense"medemens dienen op te stellen. Zo erg uitverkoren zijn we dus niet, dat we in nederigheid elkaar de voeten moeten wassen als we zeggen dat we "in Christus zijn".
Iemand die dus een Heilige Avondmaal ondergaat, en daarbij de voetwassing mist, wordt zo dus schuldig aan Jezus dood.
Want als we verder lezen dan zegt Jezus:
16 Voorwaar, voorwaar ik zeg u: De knecht is niet groter dan zijn heer, noch de apostel groter dan die hem gezonden heeft.
Wat is u het feitelijke doel van deze handeling, zoals deze overigens ook op gelijk dezelfde wijze wordt uitgelegd in Johannes 13.
Christus wil met deze instelling aangeven dat de voorbereiding van het Heilig Avondmaal wordt ingeluid met de vernedering van ons allen, tegenover elkaar. Als onenigheid, wrok of juist hoogmoed en hovaardigheid in Christus'gemente, de boventoon voert, dan moet deze eerst erkend worden en tot belijdend inzicht komen. Precies zoals Christus aanduit in vers 16 van Johannes 13.
Net zoals bij de discipelen van Christus moest eerst het hart gereinigd worden en was het in die tijd maar zeker ook nu weer, van belang dat de mens eerst van zijn voetstuk afkwam eer hiju of zij deel kon hebben aan Christus. Als onze Geest blijvend, zelfs als Christen, gefixeerd blijft op onze o zo weldadige positie in maatshcappij en kerk, dan kunnen wij geen deel hebben aan Christus, omdat dan het risico ontstaat dat we Gods wet gaan gebruiken als menselijke geboden en wetten.
De vraag is dus, in de context van Petrus, die schrok dat Christus hem de voeten wilden wassen.
Wij zijn, evenals Petrus en zijn broeders gewassen in het bloed van Christus. Maar toch wordt onze reinheid bedoezeld door dat wij aangeraakt worden door het kwaad.
Dat is de reden waarom wij ons volledig moeten geven, juist als we strijd hebben, om door Zijn genade gereinigd te -kunnen- worden.
En da rijst de vraag als wij het Heilig Avondmaal maar hals doen;
hoe vaak brengen wij ons zondig, bezoedeld hart in aanraking met Christus' hart (hart= ons verstand en ons denken). Hoe kunnen wij nu een
Rein en volmaakte denken en handelen (hart) in aanraking brengen met ons zondige hart.
Als wij dus Christus niet in hetzelfde voorbeeld van de voetwassing navolgen, dan hebben we niet alleen geen deel aan Christus, maar ook niet in Hem, aan onze medemens. Op basis van zo'n gedrag mene we wel in Christus te zijn, maar verloochenen we Hem, keer op keer.
Vaak weten we dat niet,omdat de "kerkregels" zoiets uitsluiten of niet van belang vinden. Maar denk hier eens over na!
Er staan in Gods woord nog veel meer verwijzingen naar de importantie van de Maaltijd des Heren, die bevestigen en wijzen op de heilige en gezegende aspecten, die vanuit die Handeling uit gaan.