Het Heilig Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Voda

Berichtdoor Voda » 05 sep 2005 20:36

[quote="Fly29Het rare van het verhaal is ook dat ik vaak meer naar mezelf luister, een soort stem in mezelf. Ik doe in gedachte dan het avondmaal of een dankgebed. Ik zeg er dan eerlijk bij dat ik eigelijk dit hardop wilde doen tegen God. Ik kan het alleen niet, durf het niet maar wil er ook niet omheen. Ook moet ik toegeven dat er soms periodes zijn dat ik juist niet om Hem denk, dat doet mij wel pijn. Ik ervaar ook dat mijn geloof iets persoonlijks is. Het is niet gebonden aan een kerk. De kerk is belangrijk voor de kennis maar de belevenis is meer persoonlijk en voor mij ook niet plaatsgebonden. Nu moet ik zeggen dat de ene plaats meer verbondenheid oproept dan de andere. Ooit was ik eens in een kerkgebouw(meen zelfs katholiek:-)) ik ging daar zitten en ervoer dat ik hier God kon ontmoeten. Diezelfde ervaring kan ik ook vinden wanneer ik in de eenzaamheid ben. Ergens in een bos of zandgebied. het maakt niet uit. Van de week was het nog zo dat ik naar buiten moest. Ik heb toen in de tuin een poosje Bijbel zitten lezen.

Groet,

Fly29[/quote]

De Heere is inderdaad niet aan tijd of een plaats gebonden. Dat we soms niet aan Hem denken verandert in Zijn liefde naar ons toe niets ! Hij blìjft dezelfde als eerder in ons leven en zal dat ook blijven omdat Hij dat zelf heeft beloofd.

Je schrijft eerlijke en openhartige dingen over jezelf en je geloof. Het zijn mooie dingen die je verteld. Het is misschien een idee om een pastoraal gesprek te hebben met iemand die je vertrouwt. Dat verheldert wellicht wàt het nu precies is dat je afhoudt van het avondmaal als het in de kerk wordt bediend.
Laatst gewijzigd door Voda op 06 sep 2005 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 06 sep 2005 10:46

Joris schreef:Paulus schrijft die zin 'drinkt zichzelf een oordeel' in 1 cor 11:26 ev. En die zin staat in een context waarin Paulus de gemeente op zin donder geeft omdat ze misbruik maken van het avondmaal. En daarom zegt hij volgens mij in feite: het is niet bedoeld om je vol te vreten, maar het is bedoeld om de dood en opstanding van Jezus Christus te verkondigen.als je dus op onwaardige wijze aan tafel gaat dan zal je je bezondigen aan het lichaam en bloed van Christus. Ofwel: je hebt niet door waar het om draait, je denkt dat het avondmaal een grapje is. Dat moet je dus niet doen, je moet jezelf beproeven en DAN eten van het brood en deinken it de beker. WANT wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt

Dat is nou net wat Paulus niet bedoeld heeft.
Inderdaad ging hij tegen de Corinthiërs tekeer over de wijze van Avondmaal vieren. Het was een liefdemaaltijd, waarin ieder aan mocht zitten. Alleen waren er inderdaad mensen die zich volvraten en vol dronken, waardoor er voor anderen niets overbleef. Zij maakten er geen grapje van, zij misdroegen zich gewoon.
Dát is je bezondigen en een oordeel eten.
Maar wij mogen dankbaar aan de Maaltijd van de Heer aangaan, wetend dat Hij ons verlost heeft. Niemand zou de vrijheid hebben om aan te gaan, als we goed nadenken over hoe wij leven - vaak niet in overeenstemming met wat God van ons wil. Maar we mogen dat juist wél.Ooit zei een dominee tegen mij: "De Heer weet dat we vandaag nog weer in de fout gaan, maar Hij steekt desalniettemin Zijn hand uit en zegt: "Kom aan de maaltijd". Wie zijn wij dan om niet aan te gaan? Dan zou Christus onze zonden niet kunnen vergeven???
Is het ook niet een vorm van hoogmoed als wij besluiten niet aan te gaan?
Zomaar wat vragen die bij mij opkomen.

Het is jammer dat bepaalde uitzendingen niet te beluisteren zijn via internet.
Iedere zaterdag is er een uitzending: "Vragen naar de weg", door Ds. J.H. Velema. De afgelopen zaterdag werd juist dit Bijbelgedeelte door hem behandeld. En daarmee het misverstand wat al sinds jaar en dag over deze Paulinische uitspraak bestaat.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 07 okt 2005 21:56

Waarom wordt er zo weinig over de voetwassing gesproken, als jullie het over het Heilig Avondmaal hebben.

1. Voetwassing
2. het ongegiste Brood
3. de -ongegiste- wijn

Want zonder één van deze drie ceremoniële handelingen, heeft niemand deel aan Christus!

Want het doel van het Heilig Avondmaal is dat we Zijn dood herinneren, en waarvoor, maar wijst ook naar de Toekomst.
Zodra de verlosten in het Hemels Jeruzalem door de poorten zijn gegaan, zal Hij (Christus) weer AVond (-maal) met de verlosten hebben.
Denken jullie dan dat Hij, die het voorbeeld Zelf gaf, ons de voeten dan niet zal wassen? Hoe, kunnen wij het daarmee dan eens zijn als we Zijn voorbeeld nooit hebben nagevolgd.

Dan zouden wij ons, notabene, in een nog Zondige staat in het Hemels Koninkrijk vertoeven, als ik naar de essentie van het Heilig Avondmaal kijk, zoals dat door Christus is ingesteld.

In de Bijbel geeft Christus aan dat Hij aan de voetwassing een Geestelijk aspect toevoegde, dat ook wij dus dienen na te leven.

Johannes 13:1-17

1 En Vóór het Paaschfeest, toen Jezus wist, dat zijn tijd gekomen was, dat hij uit deze wereld zou gaan tot den Vader, --gelijk hij de zijnen, die in de wereld waren, had liefgehad, zo had hij hen lief tot aan het einde.
2 En bij den maaltijd, --toen reeds de duivel Judas, Simons zoon, Iskariot in het hart gegeven had, dat hij hem verraden zou
3 --toen Jezus wist, dat de Vader hem alles in zijne handen gegeven had, en dat hij van God gekomen was en tot God heenging,
4 stond hij op van den maaltijd, legde zijne klederen af, en nam een linnen doek en omgordde zich.
5 Daarna goot hij water in een bekken, en begon den jongeren de voeten te wassen, en ze af te drogen met den linnen doek, waarmede hij omgord was.

6 Toen kwam hij tot Simon Petrus, en die zeide tot hem: Heer, zoudt gij mij de voeten wassen?
7 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Wat ik doe weet gij nu niet, maar gij zult het na dezen verstaan.
8 Toen zeide Petrus tot hem: Nimmermeer zult gij mij de voeten wassen. Jezus antwoordde hem: [color=darkred]Indien ik u niet was, hebt gij geen deel aan mij.

9 Simon Petrus zeide tot hem: Heer, niet alleen de voeten maar ook de handen en het hoofd.
10 Jezus zeide tot hem: Wie gewassen is, dien behoeven niet dan de voeten gewassen te worden, en hij is reeds geheel rein; en gijlieden zijt rein, maar niet allen.
11 Want hij wist wie hem verraden zou; daarom zeide hij: Gij zijt niet allen rein.
12 Toen hij nu hunne voeten gewassen had, nam hij zijne klederen, en zette zich weder neder, en zeide tot hen: Weet gij wat ik u gedaan heb?
13 Gij noemt mij Meester en Heer, en zegt dit te recht, want ik ben het ook.

14 Indien dan ik, uw Heer en Meester, u de voeten gewassen heb, zo zult gij ook elkander de voeten wassen;
15 want een voorbeeld heb ik u gegeven, opdat gij doet gelijk ik u gedaan heb.

16 Voorwaar, voorwaar ik zeg u: De knecht is niet groter dan zijn heer, noch de apostel groter dan die hem gezonden heeft.

Zoals jullie zien geeft Christus een voorbeeld van hoe we kunnen vorkomen dat we ons, als Christenen onderling maar ook naar onze "heidense"medemens dienen op te stellen. Zo erg uitverkoren zijn we dus niet, dat we in nederigheid elkaar de voeten moeten wassen als we zeggen dat we "in Christus zijn".
Iemand die dus een Heilige Avondmaal ondergaat, en daarbij de voetwassing mist, wordt zo dus schuldig aan Jezus dood.

Want als we verder lezen dan zegt Jezus:
16 Voorwaar, voorwaar ik zeg u: De knecht is niet groter dan zijn heer, noch de apostel groter dan die hem gezonden heeft.

Wat is u het feitelijke doel van deze handeling, zoals deze overigens ook op gelijk dezelfde wijze wordt uitgelegd in Johannes 13.

Christus wil met deze instelling aangeven dat de voorbereiding van het Heilig Avondmaal wordt ingeluid met de vernedering van ons allen, tegenover elkaar. Als onenigheid, wrok of juist hoogmoed en hovaardigheid in Christus'gemente, de boventoon voert, dan moet deze eerst erkend worden en tot belijdend inzicht komen. Precies zoals Christus aanduit in vers 16 van Johannes 13.

Net zoals bij de discipelen van Christus moest eerst het hart gereinigd worden en was het in die tijd maar zeker ook nu weer, van belang dat de mens eerst van zijn voetstuk afkwam eer hiju of zij deel kon hebben aan Christus. Als onze Geest blijvend, zelfs als Christen, gefixeerd blijft op onze o zo weldadige positie in maatshcappij en kerk, dan kunnen wij geen deel hebben aan Christus, omdat dan het risico ontstaat dat we Gods wet gaan gebruiken als menselijke geboden en wetten.

De vraag is dus, in de context van Petrus, die schrok dat Christus hem de voeten wilden wassen.

Wij zijn, evenals Petrus en zijn broeders gewassen in het bloed van Christus. Maar toch wordt onze reinheid bedoezeld door dat wij aangeraakt worden door het kwaad.
Dat is de reden waarom wij ons volledig moeten geven, juist als we strijd hebben, om door Zijn genade gereinigd te -kunnen- worden.

En da rijst de vraag als wij het Heilig Avondmaal maar hals doen;
hoe vaak brengen wij ons zondig, bezoedeld hart in aanraking met Christus' hart (hart= ons verstand en ons denken). Hoe kunnen wij nu een
Rein en volmaakte denken en handelen (hart) in aanraking brengen met ons zondige hart.

Als wij dus Christus niet in hetzelfde voorbeeld van de voetwassing navolgen, dan hebben we niet alleen geen deel aan Christus, maar ook niet in Hem, aan onze medemens. Op basis van zo'n gedrag mene we wel in Christus te zijn, maar verloochenen we Hem, keer op keer.

Vaak weten we dat niet,omdat de "kerkregels" zoiets uitsluiten of niet van belang vinden. Maar denk hier eens over na!
Er staan in Gods woord nog veel meer verwijzingen naar de importantie van de Maaltijd des Heren, die bevestigen en wijzen op de heilige en gezegende aspecten, die vanuit die Handeling uit gaan.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 okt 2005 22:17

Iemand die dus een Heilige Avondmaal ondergaat, en daarbij de voetwassing mist, wordt zo dus schuldig aan Jezus dood.

we lezen even de context. we nemen hiervoor vers 8:
Petrus zeide tot Hem: Gij zult mijn voeten niet wassen in der eeuwigheid! Jezus antwoordde hem: Indien Ik u niet wasse, gij hebt geen deel met Mij
dit sprak Jezus voor Hij voor Hij het bloed gaf ter reiniging van onze zonden. dit word duidelijker in vers 10
Jezus zeide tot hem: Die gewassen is, heeft niet van node, dan de voeten te wassen, maar is geheel rein. En gijlieden zijt rein, doch niet allen.
voor de kruisiging gereinigd met water die reinigt van alle zonden, maar na de kruisiging het bloed dat reinigt van alle zonden. daarom is je opmerking over dat je niet aan het HA kan als je niet aan voetwassing doet niet waar denk ik.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2005 01:26

Volgens mij verwijst wat Jezus zegt naar zijn lijden en sterven om mensen te redden. Als je al niet de voeten gewassen wil laten worden door Jezus, hoe kan je dan accepteren dat Hij zijn leven voor je heeft gegeven. De voetenwassing verwijst naar Jezus dienstbaarheid, die zo ver ging dat Hij zijn leven voor ons gaf! Hier doelt Jezus op. Op het accepteren dat Hij zich vernederde tot in de dood, ja tot de dood aan het kruis, om ons schoon te wassen. Dat zullen we moeten accepteren, anders hebben we geen deel aan Hem.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 08 okt 2005 13:01

Beste Johannes 1,

Je reageerde met deze Bijbelpassage:

Petrus zeide tot Hem: Gij zult mijn voeten niet wassen in der eeuwigheid! Jezus antwoordde hem: Indien Ik u niet wasse, gij hebt geen deel met Mij

Het gaat er niet om of we wel of niet gered zijn door Jezus' bloed, want Zijn het ongegiste brood staat voor het Lichaam van Christus, terwijl de even ongegiste wijn, voor het bloed van Christus staat.

Blijft over de voetwassing!

Daar gaat het om geheel iets anders! Wij kunnen pas deel hebben aan Christus, als we onze zonden belijden en wereldse geschillen, die altijd zondig zijn, belijden en onze medemens bejegenen zoals Christus deed.
De voetwassing is een, naar menselijke maatstaven een dwaasheid, want Petrus duidt op dat aspect.

Hoe kan ik nu de Koning, de directeur, de burgermeester minder zijn!
Wel Christus leert ons, door de voetwassing dat we dus ook m.b.t. onze plaats als Christen, geen wereldse aanmatiging moeten toepassen in de kerk, nog tegenover andere mensen. Zelfs de Christus, de Koning der Koningen vernederde Zich tot en broeder!

Wij kunnen wel Christus laten zien dat we tot Zijn Lichaam behoren en dat we deel hebben aan Zijn bloed, maar Christus laat zien dat we ook Geestelijk, deel moeten leren hebben aan Zijn karakter (Gerechtigheid).

Het is dus Christus die zegt dat we geen deel hebben aan Hem als we deel hebben aan een Avondmaal, waarvan we de voorbereiding, de voetwassing overslaan, omdat we dan erkennen dat we zondaars willen blijven en tegelijkertijd Christus menen na te kunnen volgen.

Maar we kunnen het Koninkrijk der Hemelen niet beerven als we deels zondig blijven door onze wereldse en menselijke houding, te behouden en anderszijds Christus zeggen voor te staan.
Laatst gewijzigd door Schriftgeleerde op 09 okt 2005 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 okt 2005 19:09

het is alleen johannes die hier over schrijft. de andere 3 evangelisten maken er geen melding van. als je de instelling van het HA leest zie je dat Jezus zegt neemt eet dat is Mijn lichaam en drinkt allen daaruit dat is Mijn bloed. ze nemen deel aan Jezus. en dan lees je dat johannes beschrijft dat Jezus zegt over de voetwassing gij hebt geen deel met Mij. dus zou je kunnen concluderen dat het niet op het HA slaat, maar misschien een cultuur om met schone voeten aan te gaan aan een tafel
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Riska

Berichtdoor Riska » 08 okt 2005 19:57

Natuurlijk moet je je met elkaar verzoenen als er iets is wat tussen jou en de ander. Dat gebeurt dan ook regelmatig.
Ik denk dat de voetwassing vooruit wijst.
Immers, wij mogen ons gereinigd weten door het bloed dat vergoten is - zoals ook gezegd wordt door de formulering die bij het Avondmaal gebruikt wordt.
En een Avondmaalsdienst wordt toch vooruit gegaan door een voorbereidingsdienst en gevolgd door dakzegging?

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Schriftgeleerde » 09 okt 2005 15:24

Jezus gaf niet alleen een voorbeeld van Zijn culturele achtergrond (van zijn land) aan dat de voetwassing een symboliek gaf, maar Hij verbond daar een Geestelijk aspect an toe, vanuit dat culturele fundament. (Johanns 13:1-17)

Door deze daad overwon Christus namelijk de meselijke trots, eerzucht in het denken en handelen van de discipelen.
Elkaar de voeten wassen in die cultuur was een middel om op gelijke voet te kunnen onderhandelen over zaken en maatschappij.
In dat licht stelt dus ook Jezus dat wij, als Zijn discipelen eerst gevoelige zaken in overeenstemmingbrengen met Zijn karakter.

Immers, wij moeten toch veranderd zijn zoals 2 Korinthiers 5:17 ons leert, want we zijn (Geestelijk-) in Christus en veranderd! Omdat we in een zondige wereld leven, heeft Christus, door de Heilige Geest ons de mogelijkheid gegeven om ook, op dat terrein "rein voor Hem" te verschijnen. Paulus heeft het niet over de voetwassing, maar dat is ook niet nodig want men doet het naar de gewoonte, zoals de cultuur leert.
Geestelijlk gezien is he dus al een middel om onenigheid uit te praten e te vergeven.

Christus paste de voetwassing toe in een verbale uiting, omdat de discipelen duidelijk zichtbaar geleerd moest zijn, at de Heiland hen Geestelijk duidelijk probeerde te maken. Niet allemaal waren ze met dezelfde cultuur bekend, want ze kwamen uit alle tal, natie, stam en volk.

Binnen de eerste gemeente was de voetwassing overigens deels nog een cultureel gebeuren, omdat zij door de toenmalige wereld trokken. Dankbaarheid en het tonen van repsect, waren eerder een reden tot de voetwassing met anderen, dan onderling.

De voetwassing binnen het Heilig Avondmaal is een voorbeeld dat onderling door de discipelen gedaan moet worden, in het licht van de opdracht die men naar anderen had ervaart.
De voetwassing die Christus voorhield was niet alleen Heilig, het was dus nodig om Geestelijk "in Hem te blijven en dus deel aan de Gerechtigheid van Hem te behouden" (Timotheus 5:10)

Dat de voetwassing uit het Heilig Avondmaal is verdwenen komt hoofdzakelijk omdat menselijke wetten en geboden de Gerechtigheid van Christus ernstig verstoren en Zijn Gezag aantasten. Satan viert hierbij de overwinning, want zo heben mensen geen feitelijk deel aan Zijn Lichaam, terwijl velen denken dat ze dat wel hebben.

De kerk bevestigde o.a. dat de voetwasing moest worden afgeschafd ja zelfs verboden (Concilie van Toledo canon 48 -(306)

Vele Kerkvaders (Origenis) dichtten de voetwassing de juiste waarde toe, zoals de erkenning van nederigheid en een Geestelijke ervaring. Zelfs Ambrosius de Bisschop van Milaan verbond Geestelijke en nederige aspecten aan de voetwassing, alhoewel deze het op het Apostelschap van mensen (Petrus) toepaste in plaats van Christus.

Wat is nu de oorzaak dat de voetwassing, in de meeste kerken achterweg is gebleven!

Omdat de meeste Christenen geen Geestelijke relatie met Christus herkennen in Zijn Gerechtigheid, maar een meer wettische, navolgen ven geboden in een eigen perspectief, en dus alleen een geestelijk aspect meenden te moeten constateren , niet vertaald naar een lichamelijke handeling, werd de voetwassing gewoonweg achterwege gelaten. Maar Christus voorbeeld van de Gerechtigheid, die ook Hij van Zijn Vader en God heeft ontvangen, zijn zowel een Geestelijk alsook een lichamelijke handeling! Immers het gehele Evangelie staat in het teken van handelen.

Mattheus 28 is daar duidelijk in:

18 En Jezus trad tot hen, en sprak met hen, en zeide: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
19 Daarom gaat heen, en maakt alle volken tot mijne jongeren, hen dopende in den naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes; en leert hun onderhouden al wat ik u bevolen heb.
20 En zie, ik ben bij u al de dagen tot aan des werelds einde.

Invulling geven aan het Heilig Avondmal is dus geen ceremoniëel waar wij als zondige mensen een eigenhandig vertoon van moeten maken of veinzen, maar gewoonweg navolgen in Christus.

Wat Christus' bedoeling is

Het hart van elk mens dient gereinigd te zijn van zelfzucht, tweedracht en haat. Door nu de culturele sumboliek van de voetwassing toe te passen, bereikte Hij exact het hart van Zijn discipelen, als mensn die kunnen valle en struikelen. Hij maakte van een landsgewoonte een Geestelijke gewoonte die zijn ooresprong in de Hemel vond. Het besef dat Geestelijke navolgers van Christus, anders dienen te handelen dan de mensen van de wereld, want elke wereldse handeling is bedoeld voor zelfverheffing.

Pas als Jezuse hen aankeek, tijdens de voetwassing, en ze elkaar in de ogen keken, kon Jezus pas zegen "Gijlieden zijt rein". Het was de Gerechtigheid, een volkomen zondeloze Gerechtigheid die de discipelen tot de vernedering bracht en hen precies aantoonde welk een plaats zij dienden in te nemen tegenover hun medemens, als zij de taak die zij gingen uitveoren ook gestand zouden doen in de Geestele Gerechtigheid van Christus en niet naar wettische menselijke maatstaven.

Petrus vroeg dan ook terecht:

Hoe kan ik nu mijn zondig bezoedelde hart in aanraking brengen met het hart van Christus.

Met andere woorde hoe kunnen wij nu deel heben aan het Heilig Avondmaal deelnemen, onze erkenning dat we deel hebben an Christus, dor Zijn Lichaam (ongegist brood) en Bloed) ongegiste wijn) als wij elkaar, door Zijn Geest, onze nederigheid tegenover onze medemens, in Christus dan niet tonen. Christus, die boven alle verhevenheid zondelos was en op grond van menselijk denken, geboden en wetten Zich gemakelijk tot de voornaamste had kunnen promoveren en profileren, gaf Zelf aan hoe nederig wiju moeten zijn, als wij in Christus willen blijven en erkennen dat we nog steeds kunnen vallen, elke dag en wij de vergeving en de belijdenis nodig hebben om, door de Genade van de Schepper, gered te kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Schriftgeleerde op 09 okt 2005 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 okt 2005 18:03

Waarom gaan er belletjes bij mij rinkelen? OP welk forum heb ik dit meer gelezen?

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Schriftgeleerde » 09 okt 2005 19:53

Ik ben benieuwd welke belletjes bij Riska gaan rinkelen, want ik heb zoiets nog nooit eerder gepost. Pas de laatste week ben ik hier heel intensief mee bezig geweest, naar aanleiding van het aangegeven topic hier op Refoweb. Deze schriftuurlijke schets heb ik samengesteld, op grond van hetgeen men o.a. hier heeft geschreven en dat wat ik, door de ervaring zelf hierover meen te moeten posten.

Ik doe veel Bijbelstudie, dat wel. Een soort hobby van de laatste jaren.

Ik ben daarom razend benieuwd op welk -ander- forum je dit hebt gezien. Dat is dan zeker niet van mijn hand.
Tja, de Heilige Geest gaat waar Hij wil en gaat met ieder van ons een eigen weg!

Riska

Re: Het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Riska » 10 okt 2005 12:41

Schriftgeleerde schreef:Ik ben benieuwd welke belletjes bij Riska gaan rinkelen, want ik heb zoiets nog nooit eerder gepost. Pas de laatste week ben ik hier heel intensief mee bezig geweest, naar aanleiding van het aangegeven topic hier op Refoweb. Deze schriftuurlijke schets heb ik samengesteld, op grond van hetgeen men o.a. hier heeft geschreven en dat wat ik, door de ervaring zelf hierover meen te moeten posten.

Ik doe veel Bijbelstudie, dat wel. Een soort hobby van de laatste jaren.

Ik ben daarom razend benieuwd op welk -ander- forum je dit hebt gezien. Dat is dan zeker niet van mijn hand.
Tja, de Heilige Geest gaat waar Hij wil en gaat met ieder van ons een eigen weg!

Het belletje ging rinkelen, doordat je heel veel 'vergeestelijkt' en op een ander forum was iemand die uitsluitend over 'de geest', 'de Geest' en zo had. (kleine en hoofdletter, om de menselijke en de Goddelijke Geest te onderscheiden). Dat sommige dingen moeten/mogen worden gezien als 'in de geest/Geest' en sommige dingen 'daadwerkelijk', dus naar de daden worden beoordeeld was uit den boze.
In het lezen van je stuk was mijn eerste indruk dat je die kant op ging en dat ik, 'verkapt' met dezelfde persoon te maken had.
Nu ik het nog eens rustig overlees is het genuanceerder, dus: sorry!

Dat ik het niet geheel met je eens ben is van een andere orde...

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Schriftgeleerde » 10 okt 2005 13:05

Beste Riska,

Jezus leerde dat alles door de Geest plaats vindt.
Jezus geeft dat Zelf aan: Alles wat ik jullie gezegd heb, is Geest en leven (Johannes 6:63)

Met andere woorden; alles wat win doen, doen we omdat we eerst Geestelijk bepaalde habdelingen hebben overwonnen.
Alles is door de Geest. Ook de zonde doen we, nadat we (eerst) die keuze hebben gemaakt.
Het Heilig Avondmaal heeft dus ook alles te maken met onze Geestelijke instelling t.o.v. Christus.
Het heeft ook alles te maken met groei. Als we op school zitten groeien we "Geestelijk"in een beaalde stof, zodat we aan het einde van onze studie bepaalde zaken "zelfstandig"kunnen doen, naar de gewoonte zoals ook Jezus aan ons voorhoudt Zijn voorbeeld tot waarheid te maken.

Mijn postimngs zijn gebaseerd op mijn persoonlijk ervaringe met Christus, door de eilige Geestt, waardoor de Bijbel het Levende Woord voor mij is geworden.

Inderdaad, zoals Christus ook aan Nicodemus leerde in Jhannes 3: Alles wat ik u zeg is Geest en Leven!

Het is nu eenmaal niet anders Riska, dan dat onze hersens in actie komen dan pas wanneer we er toe geprikkeld worden; in welke Geest het ook is!
Ons handelen komt voort uit onze gedachte /Geest.

Geen verontschuldiging Riska, je meent het tenslotte goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2005 22:43

johannes1 schreef:het is alleen johannes die hier over schrijft. de andere 3 evangelisten maken er geen melding van. als je de instelling van het HA leest zie je dat Jezus zegt neemt eet dat is Mijn lichaam en drinkt allen daaruit dat is Mijn bloed. ze nemen deel aan Jezus. en dan lees je dat johannes beschrijft dat Jezus zegt over de voetwassing gij hebt geen deel met Mij. dus zou je kunnen concluderen dat het niet op het HA slaat, maar misschien een cultuur om met schone voeten aan te gaan aan een tafel

Het slaat inderdaad niet op het HA.... maar het slaat wel op Jezus volgen, Zijn discipel/apostel willen zijn... Het verwijst denk ik wel naar Jezus die slaaf wordt en sterft voor de mensheid..... De opmerking gaat dan niet specifiek over de voetwassing, maar om wat Jezus daarmee doet, dienstbaar zijn, de minste zijn.... We zien Jezus als groot en machtig, als verlosser van de wereld, de overwinnaar... maar zien we Hem ook als slaaf? Als iemand die zich voor anderen vernederde, voor ze op de knieen ging om hun voeten te wassen... en trek dat maar door naar de rest van zijn leven... en in het lijden en sterven komt dat nog het meest tot uiting. Ik denk dus wel dat er een link ligt... maar dat het niet direct slaat op het avondmaal.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Schriftgeleerde » 13 okt 2005 16:28

Let wel,

Jezus gaf het voorbeeld van de voetwassing, in voorbereiding op het Heilig Avondmaal. Het is Christus die deze handeling instelde en wel hierom:

Johannes 13:1-17

En Vóór het Paaschfeest, toen Jezus wist, dat zijn tijd gekomen was, dat hij uit deze wereld zou gaan tot den Vader, --gelijk hij de zijnen, die in de wereld waren, had liefgehad, zo had hij hen lief tot aan het einde.

2 En bij den maaltijd, --toen reeds de duivel Judas, Simons zoon, Iskariot in het hart gegeven had, dat hij hem verraden zou
3 --toen Jezus wist, dat de Vader hem alles in zijne handen gegeven had, en dat hij van God gekomen was en tot God heenging,
4 stond hij op van den maaltijd, legde zijne klederen af, en nam een linnen doek en omgordde zich.5 Daarna goot hij water in een bekken, en begon den jongeren de voeten te wassen, en ze af te drogen met den linnen doek, waarmede hij omgord was.6 Toen kwam hij tot Simon Petrus, en die zeide tot hem: Heer, zoudt gij mij de voeten wassen?
7 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Wat ik doe weet gij nu niet, maar gij zult het na dezen verstaan.
8 Toen zeide Petrus tot hem: Nimmermeer zult gij mij de voeten wassen. Jezus antwoordde hem: Indien ik u niet was, hebt gij geen deel aan mij.
9 Simon Petrus zeide tot hem: Heer, niet alleen de voeten maar ook de handen en het hoofd.
10 Jezus zeide tot hem: Wie gewassen is, dien behoeven niet dan de voeten gewassen te worden, en hij is reeds geheel rein; en gijlieden zijt rein, maar niet allen.
11 Want hij wist wie hem verraden zou; daarom zeide hij: Gij zijt niet allen rein.12 Toen hij nu hunne voeten gewassen had, nam hij zijne klederen, en zette zich weder neder, en zeide tot hen: Weet gij wat ik u gedaan heb?
13 Gij noemt mij Meester en Heer, en zegt dit te recht, want ik ben het ook.
14 Indien dan ik, uw Heer en Meester, u de voeten gewassen heb, zo zult gij ook elkander de voeten wassen;15 want een voorbeeld heb ik u gegeven, opdat gij doet gelijk ik u gedaan heb.
17 Indien gij dit weet, zalig zijt gij, zo gij het doet.

Christus vraagt ons in het voorbeeld van Hem, het Heilig Avondmaal voraf te laten gaan, door de voetwassing. Het is een eis, om te leren inzien dat we zondigen tegen de Heilige Geest, en Hem verloochenen, als we de voetwassing nalaten. Immers Christus voegde, door de Heilige Geest, de voetwassing toe aan het Heilig Avondmaal.

Als wij de voetwassing geen, voorbereidend deel, aan het Heilig Avondmaal willen laten zijn, dan beroepen wij ons feitelijk op menselijke wetten en geboden, die ongeestelijk zijn. Immers dat wat Jezus leert is een Heilig karakter en komt van de Hemelse Vader. Wij vezetten ons tegen God, de Heer én de Heilige Geest.

Waar vinden dat bewijs, wel hier:

vers 8. Toen zeide Petrus tot hem: Nimmermeer zult gij mij de voeten wassen. Jezus antwoordde hem: Indien ik u niet was, hebt gij geen deel aan mij.

Omdat Jezus nu aan het Heilig Avondmaal een Geestelijk aspect heeft toegevoegd, namelijk de voetwassing, zullen dus weinig mensen waarlijk deel aan Christus hebben omdat ze menen dat het los staat van dat HA, vandaar de dwalingen! Velen drinken en eten zich dus een oordeel omdat ze, zonder het te weten, in een zondige staat deel hebben aan het Heilig Avondmaal. Predikanten mogen zich wel eens afvragen wat zij hun schapen voorhouden!

En waar leert Christus ons nu dat alles wat Hij zegt en voorhoudt, Geestelijk is dat tot (eeuwig-) Leven leidt?

Johannes 6

63 De Geest is het, die levend maakt; het vlees heeft geen nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en leven.

Als Christus dus een Geestelijk aspect toevoegt, bijvoorbeeld aan het Heilig Avondmaal, dan bedoelt hij dat er gevolgen aan verbonden zijn, zoals Hij in Johannes 6:63 duidelijk maakt.

Het maakt wel degelijk verschil of we op menselijke gronden iets "goddelijk"of "ïn Christus" kunnen verwoorden of dat we in Zijn Geest handelen.

Terug naar “Archief”