zin van het leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 11 jun 2003 12:40

ik doe niet lelijk, ik stel iets voor mezelf vast. Dat schopperige gedoe, daar kan ik niets mee. Ik vrees dat er sprake is van een volstrekt verschillende belevingswereld.

Verder zijn dit nogal kwetsbare onderwerpen, en dan stel ik sarcasme en cynisme absoluut niet op prijs.

Ik kan niets met jullie godsbeeld.

- Als ouders kinderen krijgen voor hun eigen plezier en doeleinden wijzen we dat af. Maar God zou mensen scheppen speciaal om Hem te verheerlijken :?
- als iemand in onze omgeving zichzelf verheerlijkt, vinden we dat walgelijk. Maar God zou alles doen om Zichzelf te verheerlijken :?

Voor de rest heb ik een slecht humeur :x sorry

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jun 2003 12:58

Nog maar een keer mezelf dan:

kurtyo schreef:Als ik de topictitle lees vraag ik me af: heeft het leven sowieso zin, zo ja: welke zin...

door hun lijden geduldig te dragen? Zoals Jezus ook deed.

De mensen waar over gesproken werd kunnen weinig anders dan hun lijden dragen. Ze kunnen niet eens meer laten merken dat ze dood willen (op wat voor manier dan ook)... Maar ik vind dit zo'n simpel en nietszeggend antwoord: we hebben het over 'normale' mensen... En hallo! Ik ben Jezus niet.... Hoe is het dan mogelijk gewoon maar 'te dragen'... Niet te doen voor de meesten.... En er zijn genoeg mensen die niet in Jezus geloven, voor hen gaat dit antwoord dus al helemaal nergens over....

Voor alles wat Hij in hen aan jullie en hun familie gegeven heeft.

Sommigen hebben geen ander en 'beter' leven gekend. Moeilijk om dan voor 'al die mooie dingen' te danken... (ja het laatste is sarcastisch).

Het gaat erom dat de mensen die voor deze mensen zorgen daar zelf ook veel aan kunnen hebben.

Ik kan me niet voorstellen dat die verzorgers handenwrijvend denken: wat hebben we hier toch een hoop aan, aan al die lijdende en stervende mensen... Maar ik snap wel wat je bedoeld en denk ook wel dat men er wat aan kan hebben. Maar ik vind het wat kort door de bocht.

Nuancering is alles...

Nuancering is wat je het noemt...

als je dat niet doet leef je niet maar besta je alleen maar.

En als je nu tot de conclusie komt dat het leven weinig zin heeft dan leef je ook niet meer? Ik geloof niet in jouw uitspraak... Leef ik nu niet?

Quote:
Volgens mij is de mens geschapen tot eer van God.
deze gedachte veronderstelt dat God op zoek is naar verheerlijking van zichzelf.

Niet, dit is de waarheid!

En we moeten Hem niet gehoorzamen, moeten is een contradictie in het koninkrijk van God.

Wat bedoel je hier mee?

ook naast het bed van een doodziek persoon.

Makkelijk praten... Dank u God, mijn moeder is 3/4 dood, maar toch: dank u wel daarvoor... Halleluja, prijs de naam van God...Zo iets?

Ik heb verder weinig gequote van Maarten omdat ik het voor het grootste deel met hem eens ben...

Is dit schoppen???? NEE, dit zijn gewoon dingen die bij me opkomen...
Die ik denk. Ja ik kan denken ja, jammer he? Verder vatte ik het wel op als een steek onder water: lelijk dus... En surfer ik kan geen flikker met jouw godsbeeld: mogen we nu niet meer discusieren? Iedereen heeft een ander beeld, maar dat schijn jij met je bekrompen houding niet te beseffen. Sarcasme en synisme zie ik hier verder niet veel. Ik heb 1 sarcastische opmerking geplaatst die naar mijn mening terecht is.

En als jij een slecht humeur hebt best, maar val mij er niet mee lastig...

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 jun 2003 13:20

Surfer,

Je postings zijn interessant. Ik ben het alleen niet helemaal met je eens. We kunnen stellen dat het hoogste doel van de mens is om God te eren, terwijl God's hoogste doel (in hoeverre kun je daarvan spreken bij iets wat Zijn bestaan in Zichzelf heeft?) niet is om onze eer te ontvangen. In de Bijbel wordt het huwelijk wel eens gebruikt als heenwijzing naar de relatie tussen God en Zijn Volk. Ik denk dat we hier ook de relatie van de individuele gelovige en God in kunnen zien.

In het huwelijk is de man als het goed is gericht op de vrouw. en de vrouw op de man. In de Efeze brief staat dat wat betreft de lichamen, het lichaam van de vrouw aan de man behoort (dit is alleen tegen de vrouw gezegd) en het lichaam van de man aan de vrouw (dat is alleen tegen de man gezegd). Hier zie je een vorm van jezelf verliezen zonder dat de ander opeisend is. Al zou de man wel in alle liefde accepteren wat de vrouw hem geeft wat hem (voor haar) toebehoort.

Natuurlijk kunnen we niet zomaar dit hele beeld gebruiken om de relatie tussen God en mens aan te geven. Al is het ook wel zo dat God Zijn Geest heeft gegeven aan ons. Wij mogen en moeten dat ook in liefde accepteren.

ik besef dat ik off-topic ben gegaan, maar misschien dient dit een fundamentelere discussie die aan de vragen voor de lijdende mens vooraf moet gaan.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 11 jun 2003 14:08

ik ben het helemaal met je eens parsifal. Misschien ben ik wat onduidelijk in het formuleren, maar ik bedoel precies hetzelfde.

kurtyo, ik heb sorry gezegd voor die wat ongelukkige opmerking, verder ga ik er niet meer op in.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jun 2003 14:23

Flauw.... Je weet volgens mijn niet eens wat je bedoelt met schoppen: ik schop niet, ik stel dingen vast, net als jij dingen vaststeld... Wat is daar mis mee.

Verder: excuses aanvaard :P

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 11 jun 2003 14:31

surfer schreef:ik ben het helemaal met je eens parsifal. Misschien ben ik wat onduidelijk in het formuleren, maar ik bedoel precies hetzelfde.

kurtyo, ik heb sorry gezegd voor die wat ongelukkige opmerking, verder ga ik er niet meer op in.
betekent dit ook dat je de discussie niet verder meer wilt voeren? Dat zou ik jammer vinden. Het boeit me enorm.
The one thing you can give and still keep is your word.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 jun 2003 10:50

over welke onderdelen zou je het graag willen hebben, Maarten?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 jun 2003 10:57

In het huwelijk is de man als het goed is gericht op de vrouw. en de vrouw op de man. In de Efeze brief staat dat wat betreft de lichamen, het lichaam van de vrouw aan de man behoort (dit is alleen tegen de vrouw gezegd) en het lichaam van de man aan de vrouw (dat is alleen tegen de man gezegd). Hier zie je een vorm van jezelf verliezen zonder dat de ander opeisend is. Al zou de man wel in alle liefde accepteren wat de vrouw hem geeft wat hem (voor haar) toebehoort.
dit is dus fantastisch! Zo hoort het! Het probleem van relaties, zeker in onze tijd, is dat iedereen zichzelf gelukkig wil maken, en zo wordt er niemand gelukkig.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 12 jun 2003 11:00

1. Je hebt nog geen duidelijk antwoord gegeven op de vraag naar het nut van het lijden. Ja gaf wel een antwoord, maar dat voldeed volgens mij niet.
2. De vraag naar de zin van het leven, maar dan algemener. Is de mens geschapen tot eer van God of ligt het iets anders. Je schreef er moeite mee te hebben om God te zien als een hebberig iemand, die graag eer wil hebben.

Volgens mij zijn dit de punten die er nog liggen. Het kan zijn dat Parsifal de juiste vertaalslag heeft gemaakt (je was het met hem eens), maar dat betekent dat je van gedachten veranderd bent. Dat zou ook kunnen, maar dan gaf je wel erg weinig weerstand voor jouw doen.
The one thing you can give and still keep is your word.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 jun 2003 11:23

1. Je hebt nog geen duidelijk antwoord gegeven op de vraag naar het nut van het lijden. Ja gaf wel een antwoord, maar dat voldeed volgens mij niet.
die vraag kan ik niet beantwoorden. Ik kan er wel wat omheen filosoferen en wat aspecten noemen die volgens mij belangrijk zijn. Wat bij kan dragen aan de zin van het lijden (zijn zo wat ongestructureerde gedachten):

- het lijden kan een mens dwingen om eens echt na te gaan denken over de zin van het leven. Als God je alles afpakt wat je de moeite waard vindt, dan 1) of maken mensen een eind aan hun leven of 2) gaan ze de waarde van dingen evalueren en herwaarderen. Je ziet dat vaak bij mensen die een levensbedreigende ziekte krijgen, een deel daarvan ondergaat een zuiveringsproces, en als ze genezen zijn ze volkomen veranderd.
- lijden (geestelijk) is onlosmakelijk verbonden aan het christen zijn, je kunt je niet én op aarde goed thuisvoelen én in de hemel
- in dat geval kan het een symptoom dat je op de goede weg zit. Jezus zegende diegenen die lijden (zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden).
- we lijden onder de zonden van anderen. Is dat rechtvaardig? Weet ik niet, (denk van niet) maar het is wel een feit. Ook een gevolg van het feit dat we verantwoordelijk zijn voor elkaar. Anderen lijden onder onze zonden.
- lijden is geen onderdeel van het geloof, maar wel het gevolg van leven naar God's wil. Dus als je tussen twee kwaden moet kiezen, lijden of God ongehoorzaam zijn, dan kies je de minst kwade, nl. lijden.

2. De vraag naar de zin van het leven, maar dan algemener. Is de mens geschapen tot eer van God of ligt het iets anders. Je schreef er moeite mee te hebben om God te zien als een hebberig iemand, die graag eer wil hebben.
ik heb er geen moeite mee, ik vindt het volstrekt ongeloofwaardig! God is perfect, dus Hij enerzijds waardeert Hij het enorm als een mens Hem eer geeft (omdat het terecht is) , maar Hij heeft het niet nodig. Hij weet van zichzelf wie Hij is en dat wat Hij doet goed is, of een ander dat nu erkent of niet. Maar als Zijn schepsel dat niet erkent, dan is deze mens ziek, en gaat God hem genezen (=straffen=confronteren met de gevolgen van zijn zonden). God gaat zich niet afreageren op zulke mensen, vanwege dat volmaakte zelfbewustzijn dat Hij heeft.

Volgens mij zijn dit de punten die er nog liggen. Het kan zijn dat Parsifal de juiste vertaalslag heeft gemaakt (je was het met hem eens), maar dat betekent dat je van gedachten veranderd bent. Dat zou ook kunnen, maar dan gaf je wel erg weinig weerstand voor jouw doen.
het stuk wat parsifal hierboven schrijft over het eren van God, daar ben ik het mee eens.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Re: zin van het leven

Berichtdoor Thedudehimself » 12 jun 2003 13:20

butterfly schreef:Hallo everybody.
Op mijn werk heb ik nu te maken met mensen, die bedlegerig zijn en niet kunnen communiceren (ook niet non-verbaal) Hoe kijken jullie er tegen aan? Ik zie niet echt het nut van hun bestaan in? Ze worden gewassen en krijgen eten. Zo ook bij mensen die in coma liggen.

Daar heb ik ook mee te maken in mijn werk. Ik geloof niet dat mensen ook niet nonverbaal kunnen communiceren. Ik heb het in ieder geval nog niet meegemaakt.

Butty:
Waar liefde is daar is God. Als jij liefde geeft aan deze mensen dan heeft het leven voor hen zin. En dat kan met hele simpele dingen zoals hun hand vasthouden of met ze mee naar buiten gaan. Muziek opzetten waar ze vroeger en nu nog van hielden.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

butterfly
Luitenant
Luitenant

Re: zin van het leven

Berichtdoor butterfly » 12 jun 2003 15:58

Thedudehimself schreef:
Butty:
Waar liefde is daar is God. Als jij liefde geeft aan deze mensen dan heeft het leven voor hen zin. En dat kan met hele simpele dingen zoals hun hand vasthouden of met ze mee naar buiten gaan. Muziek opzetten waar ze vroeger en nu nog van hielden.

Hey dude :wink:,

Klopt maar nu spreek je dus over mensen die wel non-verbaal (verbaal) kunnen communiceren. Wij hebben echt 1 iemand die in een soort coma is. Oke ik weet dat er nog hersenactiviteit is, maar goed of ze iets merken van de omgeving.. mmm dat betwijfel ik...
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

joris

Berichtdoor joris » 12 jun 2003 16:05

Heb je wel eens touched by an angel gezien? qua psychologie is die film geweldig, theologisch is er wat op aan te merken lijkt mij. Maar pas was er een aflevering over iemand in een coma na een auto ongeluk. de engel van de dood die neemt die persoon mee naar ergens om te praten en te overdenken en hem klaar te maken om te sterven. Geweldig vind ik dat! waarom zou dat niet waar kunnen zijn? Als je zelf al slaapt of tussen de middag even gaat dutten dan gaan je gedachten al alle kanten op, waarom niet als je in coma ligt?

Ik zou zeggen, het nut van het leven zit niet in het lijden. HEt zit niet in het blij zijn. het nut van een leven is dat God wordt groot gemaakt. Hoe kan dat in een coma? nou, we zijn toch allemaal een kanaal van Gods liefde? Die persoon dus ook! Reken maar dat er wat gebeurd in die hoofden rond het ziekbed, in de gesprekken bij de achterban, in de contacten met de verpleging!

We halen hier het nut van een leven wat toevallig wat moeilijk 'ligt' en te snappen is uit de context van het leven van die persoon. het nut van een gezond mens is toch ook zijn contact met de omgeving? Wat is dan het verschil nu ineens?

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 12 jun 2003 16:30

joris schreef:Heb je wel eens touched by an angel gezien? qua psychologie is die film geweldig, theologisch is er wat op aan te merken lijkt mij. Maar pas was er een aflevering over iemand in een coma na een auto ongeluk. de engel van de dood die neemt die persoon mee naar ergens om te praten en te overdenken en hem klaar te maken om te sterven. Geweldig vind ik dat! waarom zou dat niet waar kunnen zijn? Als je zelf al slaapt of tussen de middag even gaat dutten dan gaan je gedachten al alle kanten op, waarom niet als je in coma ligt?

Ik zou zeggen, het nut van het leven zit niet in het lijden. HEt zit niet in het blij zijn. het nut van een leven is dat God wordt groot gemaakt. Hoe kan dat in een coma? nou, we zijn toch allemaal een kanaal van Gods liefde? Die persoon dus ook! Reken maar dat er wat gebeurd in die hoofden rond het ziekbed, in de gesprekken bij de achterban, in de contacten met de verpleging!

We halen hier het nut van een leven wat toevallig wat moeilijk 'ligt' en te snappen is uit de context van het leven van die persoon. het nut van een gezond mens is toch ook zijn contact met de omgeving? Wat is dan het verschil nu ineens?

mmm er zit zeker een kern van waarheid in. En toch blijf ik het moeilijk vinden :oops: Trouwens die film heb ik nog nooit gezien. Wel de film Beautiful Mind (aanrader!!)
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Terug naar “Archief”