Marnix schreef:Hehe.... maar zo reageer je denk ik omdat je het niet hebt meegemaakt. Want je denkt na over het vallen... maar niet daarom... maar om de hele context zeg maar. Als jij een hele goede avond hebt waarbij je veel van God leert en merkt dat Hij je veel te zeggem hebt, je dankbaarheid voelt omdat je weer beseft hoeveel Hij van je houdt.... een heel goed gesprek met iemand hebt over God, waarbij je op een gegeven moment besluit om te gaan bidden, en dan lig je opeens..... Dan zeg je niet zomaar heel nuchter: Tja, ik heb geen bewijs.... want je merkte dat God op die plek aanwezig was... en in je aan het werk was...... en door mensen heen tot je sprak...
En als je zo'n gevoel nou eens hebt bij een bezoek aan de Jehova's Getuigen, om eens willekeurig een sekte te noemen...?
Marnix schreef:En als je dan weer denkt: Waar kwam het vandaan? kijk je er denk ik wel wat anders tegenaan dan wanneer je out of the blue in de Geest zou vallen.
Verplaats je eens in de situatie die ik besprak: Waar kwam het dan vandaan? Van God of van satan? Ik denk dat je dan opeens veel voorzichter wordt... want zou satan op een gelovig gebed opeens in iemand komen en hem op de grond laten vallen?
Het toppunt van voorzichtigheid vind ik nou juist om nergens van uit te gaan, en je er niet mee in te laten. Dat vind ik stukken voorzichtiger dan te zeggen dat het van God zou komen. Dat laatste valt immers helemaal niet te bewijzen, en dus is er ook geen reden om het dan maar te geloven. Dat zou ik eerder goedgelovigheid en naïviteit noemen.
Ik zie jou tot nu toe alleen maar met gevoelsargumenten komen, maar ik kom geen argumenten tegen die enig gewicht in de schaal leggen.
Een vrome sfeer is geen enkel bewijs ergens voor.