Maja de Bij schreef:Marnix schreef:En als anderen er wel wat mee kunnen omdat ze ervaren dat het van God komt, en daardoor hun geloof sterkt?
Toch is ook dit een lastig criterium. Uiteindelijk heeft de bijbel nl. ook het laatste woord over de vormen in de eredienst. Ik zou er wel voor willen pleiten om de "bewijslast" om te draaien. Toon maar aan dat het bijbels verantwoord is wat je doet, en anders doen we het niet. En dan is voor mij alleen het fijne gevoel of geloofsversterking onvoldoende onderbouwing.
Ik heb trouwens wel eens in een praisedienst in een pinkstergemeente meegemaakt dat mensen (niet alleen gelovigen) de handen op werd gelegd en dat sommigen achterover vielen. Wat mij vooral is bijgebleven is dat ik het eng vond, niet normaal, ik kan dat verder niet goed onder woorden brengen, maar er heerste toen even geen fijne sfeer.
Maar ja, ik ben natuurlijk ook wel erg gereformeerd in dat soort dingen

.
Wat ik wilde aankaarten is: Het gaat er om hoe je toetst. Als je bidt en er gebeurt vervolgens iets, dan kan je op verschillende manieren hier naar kijken:
1. Je haalt uit de bijbel dat God luistert naar het gebed van een gelovige en ook op dat gebed dingen kan antwoorden, op gewone wijze of bijzondere wijze. Daardoor concludeer je dat het van God komt.
2. Je gaat niet het feit van bidden / gebedsverhoring bestuderen op basis van de bijbel, maar je kijkt naar wat en hoe er precies gebeurde, en dat toetsen aan de bijbel.
Het maakt nogal groot verschil. Kan je een wonder als "van God" zien omdat je bidt en er gebeurt iets bijzonders bijvoorbeeld? Of moet zo'n wonder ook op die manier in de bijbel gebeurt zijn?
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel: Hoe beoordelen we of iets bijbels is of niet?
Boekenlezer schreef:Nou, als dat zoiets is als vallen in de Geest, dan blijf ik het wantrouwen. Zoiets kan ik onmogelijk met de Bijbel verdedigen. Dan kan hun gevoel anders spreken, dat vind ik geen criterium. Die interpretatie van dat gevoel kan ook een naïeviteit zijn, een nalaten van zorgvuldig interpreteren van dat gevoel. Te simpel zeggen: 'Dat is van God.', bijvoorbeeld omdat dat zo mooi in het eigen denkkader past.
Maar de bijbel maakt wel duidelijk dat de Geest op wonderlijke manieren kan werken. Als mensen dan bidden om die Geest en iemand valt op de grond, wat is dat dan? Het is geen theater.... die mensen daar maken geen "schwalbes"

Maar hoe nuttig zoiets soms ook kan zijn, het zijn niet de dingen waar het om gaat. Paulus schreef: Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd. (1 Kor. 2:2) Daarom is het verkeerd als die zaken in de schijnwerpers staan. Het zou verkeerd zijn, dat zodra het over geloof gaat, ik gelijk heel opdringerig met dit soort verhalen voor de dag kom om daarmee te bewijzen dat mijn geloof echt is. (Wat overigens helemaal geen bewijs is, omdat de echtheid van het geloof zich bewijst in de goede daden. Maar het is wel een valkuil die zowel in evangelische als in reformatorische kring bestaat!) Dan weet mijn omgeving na verloop van tijd wellicht al mijn zielservaringen, maar blijft de Bijbel te veel uit beeld. Brrr, daar moet ik toch werkelijk niet aan denken!! Ik keer het maar liever om: ze mogen onkundig blijven van mijn zieleroerselen, en laat maar volop in het licht staan hoe de Bijbel van Christus getuigt. Dat wat ik allemaal ervaar is niet zo interessant voor anderen.
Helemaal mee eens. De Geest stelt zich zelf of bijzodnere dingen niet centraal, maar wijst altijd, ook door bijzondere dingen heen, op Jezus Christus. Zo moeten wij hier ook mee omgaan. Als dingen zo belangrijk worden dat Christus niet meer centraal staat, moeten we er mee stoppen.