Berichtdoor Marnix » 11 nov 2005 14:55
De tekst uit Johannes 5 wordt sowieso niet goed gelezen.
Ik pak even een iets nieuwere vertaling erbij om niet gehinderd te worden door die vreemde zinnen.
37 En de Vader, die Mij gezonden heeft, die heeft van Mij getuigenis gegeven. Gij hebt nooit zijn stem gehoord of zijn gedaante gezien, 38 en zijn woord hebt gij niet blijvend in u, want die Hij gezonden heeft, gelooft gij niet. 39 Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij getuigen, 40 en toch wilt gij niet tot Mij komen om leven te hebben.
41 Eer van mensen behoef Ik niet, 42 maar Ik ken u: gij hebt de liefde Gods niet in uzelf. 43 Ik ben gekomen in de naam mijns Vaders en gij neemt Mij niet aan; indien een ander komt in zijn eigen naam, die zult gij aannemen. 44 Hoe kunt gij tot geloof komen, gij, die eer van elkander behoeft en de eer, die van de enige God komt, niet zoekt? 45 Denkt niet, dat Ik u zal aanklagen bij de Vader; uw aanklager is Mozes, op wie gij uw hoop gevestigd hebt. 46 Want indien gij Mozes geloofdet, zoudt gij ook Mij geloven, want hij heeft van Mij geschreven. 47 Maar indien gij zijn geschriften niet gelooft, hoe zult gij mijn woorden geloven?
Duidelijk toch? De Farizeeen WILDEN niet geloven terwijl je ze dat wel konden. Maar ze zochten niet, waren op eigen eer uit en kenden de schriften paar pasten die aan hun eigen denkbeelden aan. Dat zegt Jezus hier.... en wie op basis van deze tekst aangeeft dat mensen niet kunnen geloven, verdraait de schrift ook.
Uit onszelf kunnen we niet geloven... maar God naar ons toekomt door het reddende evangelie, dan veranderd dat... want God komt door Zijn Woord ook naar mensen toe... die twee dingen moeten we niet los gaan koppelen. Als het evangelie aan iemand wordt verteld, is God daarin aan het werk en roept Hij mensen.
Dus het komt niet uit mensen zelf.... van nature... Gods werk is onmisbaar bij bekering, en is ook de eerste stap daartoe. Maar dan roept God ook mensen, die daar naar kunnen luisteren, of niet, zoals de Farizeeen bijvoorbeeld. God zelf kwam naar hen toe en praatte met hen.... en ze wilden het niet geloven. En daarom is evangelisatie ook zo belangrijk. Wat Paulus zegt in Romeinen 10 sluit hier mooi bij aan:
11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. 12 Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; 13 want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker? 15 En hoe zal men prediken zonder gezonden te zijn? Gelijk geschreven staat: Hoe liefelijk zijn de voeten van hen, die een goede boodschap brengen.
16 Maar niet allen hebben aan het evangelie gehoor gegeven. Want Jesaja zegt: Here, wie heeft geloofd wat hij van ons hoorde? 17 Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus. 18 Maar ik vraag: hebben zij het dan niet gehoord? Zeer zeker:
Over de ganse aarde is hun geluid uitgegaan
en tot de einden der wereld hun woorden.
19 Maar ik vraag: heeft Israël het dan niet verstaan? Vooreerst zegt Mozes:
Ik zal u naijverig maken op wat geen volk is,
toornig op een onverstandig volk.
20 En Jesaja waagt het te zeggen:
Ik ben gevonden door wie Mij niet zochten, Ik ben openbaar geworden aan wie naar Mij niet vroegen.
21 Maar van Israël zegt hij:
De ganse dag heb Ik mijn handen uitgestrekt naar een ongehoorzaam en tegensprekend volk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”