Moderator: Moderafo's
de nadruk ligt voor mij eerder op de zinloze identiteit van de genoemde groepen dan op het idee dat het een ideaal zou zijn. Voornamelijk omdat een dergerlijk kwetsbaar onderdeel van een mensenleven hierdoor op straat komt te liggen, nl. seksualiteit. Zijn er dan groepen voor nodig om je seksualiteit te mogen c.q. kunnen beleven?Raido schreef:Och... dat is net zo'n ideaal als 'er moet 1 algemene christelijke kerk zijn' dat kan alleen als er geen mensen zouden zijn.Ik denk dat die groepen er niet moeten zijn.
Er zijn altijd mensen die niet door een deur kunnen, iedereen zoekt nou eenmaal gelijk gestemden. Een hiphopper verafschuwd metalheads vaak, een neonazi wil niet in een hiphopbar een christen gaat niet naar een satanskerk en een hetro gaat niet naar extravagante homodarkrooms.
Nee natuurlijk niet, het feit is alleen dat die mensen gewoon over dingen totaal ander zijn, of denken of doen, daarom zoeken ze elkaar op en plakken wij daar een stickertje op.. Trouwens en ik dat er meer homo's zijn die naar gewone bars gaan dan homo's die naar homobars gaan.Zijn er dan groepen voor nodig om je seksualiteit te mogen c.q. kunnen beleven?
dat mensen van elkaar verschillen is niet zo raar, en ja dan geef je het een naampje om de koe bij de horens te vatten zo nodig...Raido schreef:Nee natuurlijk niet, het feit is alleen dat die mensen gewoon over dingen totaal ander zijn, of denken of doen, daarom zoeken ze elkaar op en plakken wij daar een stickertje op..Zijn er dan groepen voor nodig om je seksualiteit te mogen c.q. kunnen beleven?
mijn stelling is dan ook dan dat die groepsvorming een zinloze identiteit oplevert als er op grond van seksuele beleving om acceptatie moet worden gevraagt.Raido schreef:Trouwens en ik dat er meer homo's zijn die naar gewone bars gaan dan homo's die naar homobars gaan.
dat geld niet alleen voor seksualiteit, maar is nou een maal zo, bijvoorbeeld ook met betrekking tot je geloof, je gaat gewoon niet snel een cafe of club binnen waarvan je weet dat het daar voornamleijk hindoes zijn die reggea luisteren terwijl jij christen bent en graag klassiek luisterd.
Natuurlijk hoef jij niet overal je christenzijn uit te hangen en je klassiekluisteraar zijn ook niet, toch zul je sneller een christelijke klassiekerbar binnen gaan dan een hindoeistische reggea bar.
Dat geld ook voor hetroseksuelen in homobars en homoseksuelen in gewone basr..
froske schreef:ik vind het opzich wel oke dat er zo'n stichting is. ….. Dat ze daarna op zoek gaan naar "verandering" vind ik een beetje bedenkelijk. Ik geloof dat het mogelijk is, want voor God is niets onmogelijk. Maar als je ervan uitgaat dat je daar veranderd, en het gebeurt niet, is dat wel een enorme teleurstelling.
habibi schreef:btw. je kunt nooit veranderen want die gevoelens blijven. en dat word er ook wel gezegd.
aardmannetje schreef:Stelling: 'uit de kast komen' als hetero of homo levert je een (zinloze) identiteit op, het is niet goed als mensen elkaar beoordelen op hun manier van liefde geven, de groepen (hetero, homo, bi) moeten dus worden opgeheven.
Raido schreef:Ik weet wel dat al de Gay-Pride en shows etc niet representatief zijn voor alle homofiele mensen. Ik geloof niet dat er mensen zijn die er last van hebben dat die groepen er zijn, het is aan de persoon om zich bij een groep te voegen.
aardmannetje schreef:de nadruk ligt voor mij eerder op de zinloze identiteit van de genoemde groepen dan op het idee dat het een ideaal zou zijn. Voornamelijk omdat een dergerlijk kwetsbaar onderdeel van een mensenleven hierdoor op straat komt te liggen, nl. seksualiteit.
Raido schreef:Trouwens en ik dat er meer homo's zijn die naar gewone bars gaan dan homo's die naar homobars gaan.
aardmannetje schreef:mijn stelling is dan ook dan dat die groepsvorming een zinloze identiteit oplevert als er op grond van seksuele beleving om acceptatie moet worden gevraagt.
neeZareb schreef:aardmannetje schreef:Stelling: 'uit de kast komen' als hetero of homo levert je een (zinloze) identiteit op, het is niet goed als mensen elkaar beoordelen op hun manier van liefde geven, de groepen (hetero, homo, bi) moeten dus worden opgeheven.
Een hele mooie gedachte, maar tegelijk een utopie. Toen ik dit las moest ik onwillekeurig denken aan een stelling die door sommige predikanten word gehanteerd “wat in het verborgene wordt beleefd moet in het verborgene met God worden doorworsteld” maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt.
juist die voorwaarde maakt het nodig om zich te verzamelen in een groep. Het is helemaal niet belangrijk of iedereen elkaar aanvaard denk ik.Zareb schreef:aardmannetje schreef:de nadruk ligt voor mij eerder op de zinloze identiteit van de genoemde groepen dan op het idee dat het een ideaal zou zijn. Voornamelijk omdat een dergerlijk kwetsbaar onderdeel van een mensenleven hierdoor op straat komt te liggen, nl. seksualiteit.
Ik heb daar een wat dubbel gevoel bij. Natuurlijk die identiteit is zinloos als mensen elkaar volledig kunnen aanvaarden zoals ze zijn. Maar dat is nu eenmaal vaak niet het geval.
dat moet je nooit doen...Zareb schreef:Niet die druk te voelen van je anders te moeten voordoen dan dat je bent.
Als het niet over seksualiteit zou gaan zou er veel minder om te doen zijn die acceptatie te moeten krijgen.Zareb schreef:aardmannetje schreef:mijn stelling is dan ook dan dat die groepsvorming een zinloze identiteit oplevert als er op grond van seksuele beleving om acceptatie moet worden gevraagt.
Leg je nu niet teveel de nadruk op seksualiteit? Vraagt men alleen maar acceptatie op basis van seksualiteit? Ik heb het in dit topic al eerder gezegd; als de seksuele relatie tussen mijn partner en mijzelf om wat voor reden dan ook zou wegvallen dan blijft er nog steeds de liefde voor elkaar over. Het is al eerder ter sprake gekomen, ik geloof niet zo in strikte afbakening van seksualiteit, maar wel in strikte afbakening van “houden van”.
aardmannetje schreef:Het is helemaal niet belangrijk of iedereen elkaar aanvaard denk ik.
aardmannetje schreef:dat moet je nooit doen...Zareb schreef:Niet die druk te voelen van je anders te moeten voordoen dan dat je bent.
aardmannetje schreef: Als het niet over seksualiteit zou gaan zou er veel minder om te doen zijn die acceptatie te moeten krijgen.
nog steeds hoor ik dan in je 'take it or leave it' een zwart-wit-reactie, jij zegt: 'hier ben ik, neem me of verdwijn'. Dan doe je precies hetzelfde als je omgeving. Je gaat staan met de deur dicht waarop een bordje prijkt met gegevens. Dit ben ik maar je komt er niet in.Zareb schreef:Nee, maar het maakt het leven wel mooier. Een mens is nu eenmaal een sociaal wezen. Behalve de sociale cirkel van het gezin waarin je opgroeit word je van wieg tot graf geconfronteerd met andere sociale cirkels zoals school, kerkgemeenschap, werk, de omgeving waarin je woont etc. En aangezien meer dan 90% procent van de mensen die deze cirkels bevolken hetero zijn, is dat de norm die gehanteerd word. Alles wat van die norm afwijkt valt (bewust of onbewust) buiten de boot. En dat kan behoorlijk confronterend zijn. En dan ligt het aan je eigen kracht, maar ook aan je mogelijkheden om daar mee om te gaan. Kijk, ik kan nu makkelijk zeggen dat ik die aanvaarding door andere mensen niet nodig heb. Maar dat is enerzijds een karaktereigenschap en anderzijds omdat ik door keihard werken op een punt ben gekomen dat ik totaal onafhankelijk kan zijn. En dan is het makkelijk om te zeggen “take it or leave it”. Maar wat als je dat niet kunt?
dit is gedrag wat in het paradijs is ontstaan, je verbergen en bedekken...God nodigt je uit om het die mensen niet kwalijk te nemen, ze weten niet (altijd) wat ze doen.Zareb schreef:Da’s waar, maar je ontkomt er niet aan. En misschien is het niet eens zozeer je anders voordoen, als wel je inhouden. En dan niet eens uit angst om de confrontatie met anders denkenden aan te gaan, maar gewoon omdat je geen zin hebt in die confrontatie. En dan is het best relaxt om eens in een omgeving te zijn waarin je niet na hoeft te denken voordat je iets doet
dat zijn grenzen die ze zelf hebben gemaakt, binnen de opeenvolging van vriendschap, intimiteit, liefde en seksualiteit is wellicht meer mogelijk dan mensen zichzelf toestaan. Overigens een vader kan van zijn zoon houden en een zoon van zijn vader, dat zijn ook mensen van hetzelfde geslacht. Waarom zou ik dan niet van mijn broer en/of vriend ontzettend veel kunnen houden? Bemin, en doe wat je wilt...Zareb schreef:Dat betwijfel ik, want ondanks het David en Jonathan verhaal, begrijpen toch maar weinig mensen dat je van iemand van het zelfde geslacht kunt houden.aardmannetje schreef: Als het niet over seksualiteit zou gaan zou er veel minder om te doen zijn die acceptatie te moeten krijgen.
aardmannetje schreef:nog steeds hoor ik dan in je 'take it or leave it' een zwart-wit-reactie, jij zegt: 'hier ben ik, neem me of verdwijn'. Dan doe je precies hetzelfde als je omgeving. Je gaat staan met de deur dicht waarop een bordje prijkt met gegevens. Dit ben ik maar je komt er niet in.
aardmannetje schreef:God nodigt je uit om het die mensen niet kwalijk te nemen, ze weten niet (altijd) wat ze doen.
aardmannetje schreef:Bemin, en doe wat je wilt...
je bent hier nu wel open ja, er mag toch ook wel verschil zijn...ik denk zelf dat veel mensen de deur voor elkaar sluiten in afwachting wanneer die ander weer eens opendoet. Dan kun je lang wachten en ben je nog afhankelijk ook. Liefde is een raar ding...Zareb schreef:Maar ik ervaar voor mijzelf wel een verschil tussen de manier waarop ik mij in de “gewone” wereld opstel en die waarin ik mij in de “christelijke” wereld opstel. In de dialoog in dit topic bv.
ik ben blij dat jij de uitnodiging iig aanneemtZareb schreef:Een broer die je uitnodigt voor de verjaardag van z’n echtgenote, maar daar wel de voorwaarde aan koppelt dat ik “alleen” moet komen.
Tja, ik ben niet alleen, dus ik kom ook niet alleen. Zwart-wit? Tja, het zij zo.
hoe weet jij nu of ik dat weet, verklaar u naderZareb schreef:Jij weet ook wel dat de relatie tot je vader of broer heel anders is dan de relatie met een vriend, cq levenspartner.
aardmannetje schreef:hoe weet jij nu of ik dat weet, verklaar u naderZareb schreef:Jij weet ook wel dat de relatie tot je vader of broer heel anders is dan de relatie met een vriend, cq levenspartner.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten