wat is mediteren? kan dat wel of niet als christen zijnde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

habibi
Mineur
Mineur

wat is mediteren? kan dat wel of niet als christen zijnde?

Berichtdoor habibi » 28 sep 2005 13:01

Hoi sokkie,

hier het nieuwe onderwerp aangemaakt. En het maakt me niet uit of je wel of niet christelijk ben. ieder mens is gelijk!

Pauline

Berichtdoor Pauline » 28 sep 2005 13:25

ik denk dat een meditatie op verschillende manieren kan worden uitgelegd.

een bijbelstudie heet soms ook een meditatie.

voor mij staat het voor tot rust komen.

ik vind dat het mag. ik vind ook dat je mag gaan zitten 'o' roepen en in kleermakerszit mag zitten, omdat de houding er bij mij niet toe doet. zolang je dr ontspannen van word. ik zie het als lichaamsoefeningen.

alleen vind ik bij sommige niet de goede gedachtener achter zitten en daar ben ik het dan ook niet mee eens dat er word gedaan, zoals gaan mediteren om je hogere 'ik' te vinden, te doen of je zelf die rust creeert en daarmee alle sonder controle hebt, terwijl het niet jij, maar god is die die rust geeft.

god ben je niet zelf, en dat is soms wel zo bij sommige achtergronden van meditatie. boedhistisch of hindoeistisch.

en daar moet je mee oppassen.

maar het mediteren op zich heb ik geen problemen mee, op het moment dat je dezelfde dingen doet, maar ze wordnen ontspanningsoefeningen genoemd heeft half christelijk nederland er in ene keer minder moeite mee.

xxx

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2005 13:34

| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pauline

Berichtdoor Pauline » 28 sep 2005 13:46

Raido schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Meditatie

precies wat ik zeg :mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2005 13:56

Pauline schreef:
Raido schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Meditatie

precies wat ik zeg :mrgreen:
Over die houding, het is niet een gewone kleermakerszit, maar eentje met de voeten boven op je benen (vaak), waarom doe je dat?

Die kleermakerszit is de houding waarin Boeddha uit de Heilige Lotus werd geboren, en heet daarom ook Lotushouding, de Lotus is een symbool voor zuiverheid de geboorte uit de bloem is dacht ik symbool voor de reincarnatie, het een worden met het goddelijke.. Ook heeft het wat te maken met zuivere aademhaling en fysiek uithoudingsvermogen, ik kon het maximaal 2 uur volhouden dan heb je het gevoel dat je benen er afbreken ;)

Ontmasker!

Berichtdoor Ontmasker! » 28 sep 2005 14:00

En als we iets verder ingaan op het onderwerp en dan meer richting yoga gaan denken...

Wat dan bij mij op komt, zijn beelden van mensen die nietsvermoedend terugkomen van de cursus met hun eigen mantra.

De houdingen die ze hebben geleerd brengen ze thuis in praktijk en zonder het door te hebben zitten ze in Oosterse gebedshoudingen hun mantra uit te spreken. Maar deze mensen hebben misschien niet door dat de werkelijke letterlijke vertaling van wat ze keer op keer zeggen: 'god van ... kom in mij en neem mijn leven', is...

Dit is geen onzin hoor. Zoveel mensen zijn er niet die aziatische talen spreken. Maar er zijn wel heel wat mensen die zeggen niets van religie te willen weten en te beweren niet te geloven in het feit dat er meer is tussen hemel en aarde en 's avonds demonen vragen hun leven te beheersen.

Ontmasker!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2005 14:08

Er zijn heel weinig mensen die geloven dat er niet is, die verstokte atheisten zullen ook nooit die vorm van Yoga bedrijven, alleen de traniningen van het lichaam niet die van de geest.

Daarbij ben je er zelf altijd bij hoever je met Yoga wilt gaan. Yoga is fantastisch, alleen dat gefreak over allerlei geesten of whatever voor iets hoeft van mij niet. dus doe je het niet.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 sep 2005 14:21

Pauline schreef:ik denk dat een meditatie op verschillende manieren kan worden uitgelegd.

een bijbelstudie heet soms ook een meditatie.

voor mij staat het voor tot rust komen.

ik vind dat het mag. ik vind ook dat je mag gaan zitten 'o' roepen en in kleermakerszit mag zitten, omdat de houding er bij mij niet toe doet. zolang je dr ontspannen van word. ik zie het als lichaamsoefeningen.

alleen vind ik bij sommige niet de goede gedachtener achter zitten en daar ben ik het dan ook niet mee eens dat er word gedaan, zoals gaan mediteren om je hogere 'ik' te vinden, te doen of je zelf die rust creeert en daarmee alle sonder controle hebt, terwijl het niet jij, maar god is die die rust geeft.

god ben je niet zelf, en dat is soms wel zo bij sommige achtergronden van meditatie. boedhistisch of hindoeistisch.

en daar moet je mee oppassen.

maar het mediteren op zich heb ik geen problemen mee, op het moment dat je dezelfde dingen doet, maar ze wordnen ontspanningsoefeningen genoemd heeft half christelijk nederland er in ene keer minder moeite mee.

xxx

Mediteren is eigenlijk datgene wat je doet volledig bewust en geconcentreerd doen. Zonder dat je gedachten afdwalen volledig bewust zijn van het nu. Mediteren kun je doen als je loopt, als je staat ,als je zit, of als je ligt, en het is gratis én draagbaar. :mrgreen:

In het begin is het vooral rustig zitten, je concentreren op je ademhaling en je bewust worden van hoe druk het eigenlijk is in je hoofd. (en meestal is dat héél druk). Dat heeft als voordeel dat je betere impulscontrole krijgt (nee, ik kan ook over 10 minuten dit-en-dat gaan doen) en dat je meer bewust bent van wat je aan het doen bent. (bijbelstudie ofzo, of brood bakken, of gewoon zitten)

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling je gedachten uit te zetten; dat lukt toch niet en anders heeft de farmacie daar speciaal een miljarden industrie voor opgezet. Gedachten (goede en kwade) zullen altijd in je blijven opkomen, en door meditatie leer je je daar bewust van te zijn en ze los te laten. Als ik nu zit te mediteren krijg ik een gedachte en denk ik "hee, een onrustige gedachte" en daarna laat ik die weer los.

Als het daarbij blijft zijn het inderdaad slechts ontspanningsoefeningen maar je kunt het gebruiken als een manier om tot diepe inzichten te komen. Als je je eenmaal langere tijd kunt concentreren kun je bepaalde dingen, zoals wat naastenliefde nou precies is ofzo. Of waarom je op een bepaalde vervelende manier reageert op een bepaalde situatie en hoe je dat kan veranderen

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 sep 2005 17:52

Ik kan het toch niet laten en het is heel erg off-topic

"als Christen zijnde" is een stijlfout. Het is "als Christen" of "Christen zijnde"

sorry :mrgreen:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 sep 2005 18:51

Maar goed, genoeg gekheid; mediteren is niet religie- of cultuur gebonden. Het heeft in het Oosten en de Oosterse religies wat meer nadruk gekregen.

Zoals ik al zei; mediteren is eigenlijk alleen maar concentreren en ontspannen bewustzijn. Die concentratie kun je daarna aanwenden voor allerlei doeleinden. Wat dat precies is - de betekenis voor jou van een bepaald bijbelvers, de onmenselijke wreedheid van landmijnen of de non-dualistische aard van de werkelijkheid zoals boeddhisten dat zien -, dat mag je zelf weten.

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 28 sep 2005 19:01

oke thanks sokkie en de rest qua uitleg.

Zelf doe ik elke avond ontspanningsademhalingsoefeningen. om de stress uit mijn lichaam weg te laten vloeien. Dus ook een meditatie kom ik nu eigenlijk achter.
:lol:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 sep 2005 05:20

Poe, gisteren een uur gemediteerd in het meditatiecentrum hier in de buurt. Toen kreeg ik toch even iets te veel last van mijn rug om lekker door te kunnen gaan (normaal is het 2 uur). Balen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 sep 2005 07:24

MrSokkie schreef:Poe, gisteren een uur gemediteerd in het meditatiecentrum hier in de buurt. Toen kreeg ik toch even iets te veel last van mijn rug om lekker door te kunnen gaan (normaal is het 2 uur). Balen.
Ken je dat verhaal van Suske en Wiske en die zwevende monnikken? :mrgreen:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 sep 2005 09:46

Raido schreef:
MrSokkie schreef:Poe, gisteren een uur gemediteerd in het meditatiecentrum hier in de buurt. Toen kreeg ik toch even iets te veel last van mijn rug om lekker door te kunnen gaan (normaal is het 2 uur). Balen.
Ken je dat verhaal van Suske en Wiske en die zwevende monnikken? :mrgreen:

De Parel in de Lotusbloem (oftwel Om Mani Padme Hung)? ja, die ken ik.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 sep 2005 09:57

Ik weet niet, ik weet wel dat het begint met een aantal bonkgeluiden aan de andere kant van de muur, als ze daar gaan kijken zien ze twee Boedhistisch monnikken, die tijdens hun medidatie zweven, maar telkens uit hun concentratie worden gehaald en naar beneden vallen...

daar moest ik even aan denken :mrgreen:

Terug naar “Archief”