tanteoranje schreef:BJ schreef:Voor zover ik weet zijn er landelijke richtlijnen voor het salaris. Dus ik mag toch aannemen dat de gemeenten zich hieraan houden.
Voor kleinere gemeenten, max. 249 leden, geldt dat ze een beroep kunnen op de deputaten ondersteuning bijstand en advies (kan inmiddels iets andere heten). Dan kan er worden bijgesprongen in de predikantskosten. Uiteraard geldt dan wel dat er een deel zelf betaald moet worden.
... dus houdt iedere gemeente toch een bepaalde ruimte mbt salariering van een predikant. In de ene gemeente krijgt een domineesvrouw bv een vergoeding voor kleding vanwege de representatie, in de andere gemeente niet (denk ik). En als een gemeente na een jaar bv 50 leden minder telt wordt het salaris van de dominee dan bijgesteld?
Het zijn een soort CAO richtlijnen. Dus ik denk niet dat er in het basissalaris mogelijkheden zijn om iets anders te gaan betalen. Het kan natuurlijk zo zijn dat de ene gemeente bepaalde onkosten gaat vergoeden en dat een andere gemeente dat niet doet. En represenatiekosten voor de vrouw lijkt me niet echt nodig omdat niet zij maar hij in dienst is van de gemeente. Het is natuurlijk wel heel mooi als ze eens ergens mee heen gaat. Maar veel predikantsvrouwen hebben gewoon hun eigen baan (kan dus ook huisvrouw zijn).
Het salaris van een predikant wordt elk jaar bijgesteld. Er zijn normen voor het aantal dienstjaren. Een beginend predikant verdient minder dan een predikant met bijvoorbeeld 15 dienstjaren. Voor OB&A geldt dat elk jaar een begroting moet worden ingedient van de gemeente, dus alles moet daarin worden opgenomen. Ook wordt daarin dus wel duidelijk wat de inkomsten van de gemeente is. Het kan namelijk best zijn dat er 50 mensen weggaan die geen VVB betalen, dan veranderd er niets, sterker nog het kan positiever uitvallen omdat er natuurlijk wel voor die leden ongeveer 50 euro per jaar afgedragen moet worden.
Kortom het is heel moeilijk precies te omschrijven wanneer er wel of niet in aanmerking gekomen wordt voor steun. En wat precies de gemeente moet betalen of dat er wel of niet een predikant betaald kan worden. Maar als elke gemeente zich gewoon keurig houd aan de afspraken gaat het prima denk ik.
Een reden voor een predikant om naar een bepaalde gemeente wel of niet te gaan zal denk ik ook vaak zijn de invulling van zijn taak. Dus wat wil de gemeente. Moet hij bijvoorbeeld alleen zondags 2 keer preken en wat vergaderingen doen. Of mag hij bijvoorbeeld ook een stuk evangelisatie doen Of kan hij een proefschrift schijven Of....