Dominees uit de Chr. ger.kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 18 mei 2005 08:19

Yael schreef:tja ik weet het niet. maar iedereen hetzelfde salaris klinkt wel eerlijk, want dan hebben alle gemeentes evenveel kans op een dominee, en kan het salaris ook niet meetellen in keuze voor een bepaalde gemeente. we moeten onze dominees ook niet teveel verwennen :P anders vergeten ze voor Wie ze werken.

Voor zover ik weet zijn er landelijke richtlijnen voor het salaris. Dus ik mag toch aannemen dat de gemeenten zich hieraan houden.
Voor kleinere gemeenten, max. 249 leden, geldt dat ze een beroep kunnen op de deputaten ondersteuning bijstand en advies (kan inmiddels iets andere heten). Dan kan er worden bijgesprongen in de predikantskosten. Uiteraard geldt dan wel dat er een deel zelf betaald moet worden.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 18 mei 2005 11:12

BJ schreef:Voor zover ik weet zijn er landelijke richtlijnen voor het salaris. Dus ik mag toch aannemen dat de gemeenten zich hieraan houden.
Voor kleinere gemeenten, max. 249 leden, geldt dat ze een beroep kunnen op de deputaten ondersteuning bijstand en advies (kan inmiddels iets andere heten). Dan kan er worden bijgesprongen in de predikantskosten. Uiteraard geldt dan wel dat er een deel zelf betaald moet worden.

... dus houdt iedere gemeente toch een bepaalde ruimte mbt salariering van een predikant. In de ene gemeente krijgt een domineesvrouw bv een vergoeding voor kleding vanwege de representatie, in de andere gemeente niet (denk ik). En als een gemeente na een jaar bv 50 leden minder telt wordt het salaris van de dominee dan bijgesteld?
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Nostyle

Berichtdoor Nostyle » 18 mei 2005 12:01

Yael schreef:
Nostyle schreef:Tja en er zijn ook wel wat mindere te noemen hoor maar die zijn gelukkig naar de GG verhuisd ;-)

:mrgreen: :mrgreen: vraag niet hoe :wink:

Volgens mij komt ds kempeneers kwa hoe hij preekt ook wel aardig in de buurt van die personen die naar de gg vertrokken zijn? :wink:

nou ik weet wel degelijk verschil want ik kerk al 25 jaar in elburg.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 mei 2005 12:14

Nostyle schreef:nou ik weet wel degelijk verschil want ik kerk al 25 jaar in elburg.

25 jaar staat ds kempeneers nog niet in Elburg hoor :wink: tja 1 van beide personen die naar de gg is overgestapt heeft in mijn gemeente 4 jaar gestaan.... maar wat maakt het eigelijk uit als jij ds kempeneers goed kunt horen is er toch niks aan de hand :wink:

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 18 mei 2005 12:31

tanteoranje schreef:
BJ schreef:Voor zover ik weet zijn er landelijke richtlijnen voor het salaris. Dus ik mag toch aannemen dat de gemeenten zich hieraan houden.

... dus houdt iedere gemeente toch een bepaalde ruimte mbt salariering van een predikant. In de ene gemeente krijgt een domineesvrouw bv een vergoeding voor kleding vanwege de representatie, in de andere gemeente niet (denk ik). En als een gemeente na een jaar bv 50 leden minder telt wordt het salaris van de dominee dan bijgesteld?

Het zijn een soort CAO richtlijnen. Dus ik denk niet dat er in het basissalaris mogelijkheden zijn om iets anders te gaan betalen. Het kan natuurlijk zo zijn dat de ene gemeente bepaalde onkosten gaat vergoeden en dat een andere gemeente dat niet doet. En represenatiekosten voor de vrouw lijkt me niet echt nodig omdat niet zij maar hij in dienst is van de gemeente. Het is natuurlijk wel heel mooi als ze eens ergens mee heen gaat. Maar veel predikantsvrouwen hebben gewoon hun eigen baan (kan dus ook huisvrouw zijn).

Het salaris van een predikant wordt elk jaar bijgesteld. Er zijn normen voor het aantal dienstjaren. Een beginend predikant verdient minder dan een predikant met bijvoorbeeld 15 dienstjaren. Voor OB&A geldt dat elk jaar een begroting moet worden ingedient van de gemeente, dus alles moet daarin worden opgenomen. Ook wordt daarin dus wel duidelijk wat de inkomsten van de gemeente is. Het kan namelijk best zijn dat er 50 mensen weggaan die geen VVB betalen, dan veranderd er niets, sterker nog het kan positiever uitvallen omdat er natuurlijk wel voor die leden ongeveer 50 euro per jaar afgedragen moet worden.

Kortom het is heel moeilijk precies te omschrijven wanneer er wel of niet in aanmerking gekomen wordt voor steun. En wat precies de gemeente moet betalen of dat er wel of niet een predikant betaald kan worden. Maar als elke gemeente zich gewoon keurig houd aan de afspraken gaat het prima denk ik.

Een reden voor een predikant om naar een bepaalde gemeente wel of niet te gaan zal denk ik ook vaak zijn de invulling van zijn taak. Dus wat wil de gemeente. Moet hij bijvoorbeeld alleen zondags 2 keer preken en wat vergaderingen doen. Of mag hij bijvoorbeeld ook een stuk evangelisatie doen Of kan hij een proefschrift schijven Of....

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 07 jun 2005 12:29

Yael schreef:
mw schreef:wat is hier dan eigelijk de bedoeling van?? de predikanten bespreken hoe ze zijn???? Ik weet wel goede te noemen.

Ds. Bouw is idd goed. Kan hem alleen neit altijd even goed volgen

ja zoiets. 8) in een ander topic gingen we offtopic naar cgk dominees vandaar. :wink:

... en waarom is ds. v. Dieren weggehobbeld?
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

en dat ik binnen mag.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 jun 2005 14:17

wat bedoelt u? :wink:

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 07 jun 2005 14:23

Yael schreef:wat bedoelt u? :wink:

... ik bedoel: waarom heeft hij het predikambt in de CGK ingewisseld voor de Gergem?
Oeps, ik denk dat 'k verkeerd opvatte... waarschijnlijk is ds. v. Dieren opgegroeid in de Gergem... verder niks mee aan de hand dus...
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

en dat ik binnen mag.

moon
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor moon » 25 jun 2005 22:56

debbie schreef:ds. den Hertog?

He he ik heb tig blz doorgelezen, en kwam hem maar niet tegen :D
Over welke den Hertog hebben we het dan?
D.s C.G den Hertog of een van zijn zoons?
Heb ruim 12 jaar naar zijn prediking mogen luisteren, en heb bijzonder veel van en door hem, van het woord leren begrijpen.
Ik doel dan idd op C.G den Hertog die nu hoogleraar is aan de theologische universiteit in Apeldoorn.
Van U zijn alle dingen, van U o God alleen!

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 19 sep 2005 12:04

dat was zijn zoon, maar die heeft het niet aangenomen, daarna stonden ds j.L. de Jong uit Nieuw-Vennep en ds. D. Quant uit Eindhoven op tweetal
en daar is met grote meerderheid van stemmen ds. Quant gekozen. En hij moet deze week een beslissing nemen. Spannend!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 sep 2005 16:08

deze week wordt toch vergaderd over de toestand in Scheveningen?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 sep 2005 16:45

Yael schreef:deze week wordt toch vergaderd over de toestand in Scheveningen?

??? welke toestand.. heb ik niets van meegekregen :oops:

uhm..... een van onze predikanten staat op tweetal... :cry: khoop eerlijk gezegd niet dat hij het beroep krijgt.. laat onze gemeente nu maar een paar jaar met rust :oops:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 26 sep 2005 11:50

gisteren te horen gekregen dat ds. Quant het beroep naar onze gemeente niet kon aannemen :(

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 26 sep 2005 22:50

Jammer debbie. Zijn jullie al lang vacant?

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 27 sep 2005 07:36

officiel vanaf juni 2003, maar onze dominee, kon daarvoor al een paar jaar maar voor de helft werken.

Terug naar “Archief”