Sorry voor de late reactie.
De securalisatie komt niet door de vorm en de presentatie -was het maar waar, dan konden we er inderdaad iets aan doen, maar door de inhoud van de boodschap.
Ik denk dat ik jou daarom hetzelfde verwijt kan maken. Als je werkelijk denkt dat de moderne mens bij de kerk kan worden gehouden door de invoering van moderne communicatiemiddelen als powerpointpresentatie (die trouwens meestal slaapverwekkend zijn, al was het maar door het geraas van de ventilator) en door meer interactie, peil je dan zelf het probleem wel diep genoeg? Sterker nog, ik denk dat je de moderne mens niet bijster serieus neemt, als je met dit soort oplossingen aan komt dragen. Neo-gereformeerde paniekvoetbal is het, met als enig resultaat verwarring en een versnelde leegloop van de kerk. Je synodale broeders en zusters kunnen je er alles over vertellen. Hoe luidt dat spreekwoord ook al weer : wie z'n geschiedenis niet kent...
Tja, je hebt me niet helemaal goed begrepen... natuurlijk is het probleem niet op te lossen door even de vormen te veranderen. Het gaat dieper. Maar het heeft wel invloed op de vraag, of iemand het evangelie afwijst omdat hij het niet met de inhoud eens is, of het afwijst omdat men hem de inhoud niet eens duidelijk heeft kunnen vertellen. Hoe kan iemand de inhoud nou afwijzen als er in een taal van 400 jaar terug wordt gelezen, gepraat en gezongen?
Ongelovelijk dat je dit zo tegen elkaar uit kan spelen, alsof vorm en inhoud twee dingen zijn die tegenover elkaar staan, terwijl ze vorm juist dienstbaar is aan het inhoud, zeg maar. Je zegt tegen een ongelovige iets in een taal die hij niet begrijpt en in vormen die hij niet kent..... en als die dan zijn schouders ophaalt zeg je vervolgens: Tja, hij wijst niet de vorm af hoor... maar de inhoud. Vraag hem eens wat de inhoud dan was.... hij zal het je niet kunnen vertellen. Makkelijk he, om lekker in je eigen veilige wereldje te blijven zitten en de schuld bij de ander te leggen: hij wijst de inhoud af, ik heb mijn best gedaan.... right.
Begin eerst maar eens met die inhoud begrijpelijk te brengen.... als iemand het dan afwijst kan je dat aan de ander wijten.
En daarnaast gaf ik ook al aan dat je meer onthoud en beter de aandacht er bij kan houden als er bijvoorbeeld een beamer of presentatie bij is, als er interactie is enzovoorts. Ik wees al op het voorbeeld van school.... waarom hebben ze daar zoveel veranderd, en geven ze op een hele andere manier les dan 100 jaar geleden? Omdat men wil dat die leerlingen er zoveel mogelijk van opsteken.... en ze weten daar donders goed dat leerlingen meer leren en onthouden bij de huidige manier van lesgeven.
Maar nee... ze hadden vast net zo goed de vormen zo kunnen houden als 100 jaar geleden.... als ze dan minder meekrijgen is dat hun eigen probleem, de inhoud is immers niet veranderd....
Dat dit voor extra leegloop zou zorgen is overigens niet waar.... ik ken een heleboel voorbeelden die het tegendeel bewijzen... waar ledengroei niet alleen maar door natuurlijke aanwas van gemeenteleden komt....