19: Blust den Geest niet uit.
Wat bedoelt Paulus hiermee? En hoe kun je de Heilige Geest uitblussen?
graag in religieforum algemeen laten staan.

Moderator: Moderafo's
Dit kan verstaan worden, òf van de verlichting en andere gaven des Geestes, die in de gelovigen zelf zijn, en die door de middelen daartoe geordineerd, geduriglijk moeten opgewekt worden, gelijk Paulus vermaant 2 Tim. 1:6, 2 Tim. 1:7, en door het verzuimen van welke middelen de Geest in ons wordt bedroefd, en zijn gaven als uitgeblust worden, Ef. 4:30; òf, van de geestelijke gaven, die in anderen zijn, die door verachting en tegenspreking somwijlen onderdrukt worden. Dit laatste schijnt met hetgeen volgt het best overeen te komen.
johannes1 schreef:het uitblussen van wat de Geest in jou begonnen is. dit is iets persoonlijks niet wat de kerken doen lijkt me
Sofieke schreef:Ik denk datt ook een stukje je geweten toeschroeien is, wat er bedoeld word.... Weten dat iets fout is, en toch r mee doorgaan..... Tot je geweten niet meer spreekt, dan geef je de Geest als het ware geen kans, je laat Hem er niet tussen....
hmm de kerken kunnen daar zeker wel een aandeel in hebben. denk aan een kerkscheuring. om welke pietluttigheden ontstaan die soms, dr zijn ook uitzonderingen natuurlijk.
johannes1 schreef:hmm de kerken kunnen daar zeker wel een aandeel in hebben. denk aan een kerkscheuring. om welke pietluttigheden ontstaan die soms, dr zijn ook uitzonderingen natuurlijk.
als ik zo de context lees gaat het om jou. niet om een kerk/gemeente. het is een opdracht aan jou.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten