1 Thessalonicensen 5 : 19

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

1 Thessalonicensen 5 : 19

Berichtdoor Yael » 23 sep 2005 17:06

http://www.statenvertaling.net/bijbel/1tes/5.html

19: Blust den Geest niet uit.

Wat bedoelt Paulus hiermee? En hoe kun je de Heilige Geest uitblussen?

graag in religieforum algemeen laten staan. 8)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 sep 2005 17:23

Dit kan verstaan worden, òf van de verlichting en andere gaven des Geestes, die in de gelovigen zelf zijn, en die door de middelen daartoe geordineerd, geduriglijk moeten opgewekt worden, gelijk Paulus vermaant 2 Tim. 1:6, 2 Tim. 1:7, en door het verzuimen van welke middelen de Geest in ons wordt bedroefd, en zijn gaven als uitgeblust worden, Ef. 4:30; òf, van de geestelijke gaven, die in anderen zijn, die door verachting en tegenspreking somwijlen onderdrukt worden. Dit laatste schijnt met hetgeen volgt het best overeen te komen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 sep 2005 17:25

*kuch* de kanttekening bij deze tekst Johannes? :wink:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 sep 2005 17:29

ja ik help graag :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 sep 2005 18:00

alleen jammer dat ik de kanttekening niet echt duidelijk vind.

Dit kan verstaan worden, òf van de verlichting en andere gaven des Geestes, die in de gelovigen zelf zijn, en die door de middelen daartoe geordineerd, geduriglijk moeten opgewekt worden, gelijk Paulus vermaant 2 Tim. 1:6, 2 Tim. 1:7, en door het verzuimen van welke middelen de Geest in ons wordt bedroefd, en zijn gaven als uitgeblust worden, Ef. 4:30; òf, van de geestelijke gaven, die in anderen zijn, die door verachting en tegenspreking somwijlen onderdrukt worden. Dit laatste schijnt met hetgeen volgt het best overeen te komen.

dit is toch de Geest niet uitblussen maar eerder de Heilige Geest bedroeven. Als je de Heilige Geest uitblust dan is Hij weg. Net als bv. de Heere de kandelaar wegneemt denk aan het Bijbelse klein Azie het huidige Turkije.
Blust de kerk de Heilige Geest niet uit met allerlei verschil van mening in de leer enz.?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 sep 2005 18:11

het uitblussen van wat de Geest in jou begonnen is. dit is iets persoonlijks niet wat de kerken doen lijkt me

Sofieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sofieke » 23 sep 2005 18:13

Ik denk datt ook een stukje je geweten toeschroeien is, wat er bedoeld word.... Weten dat iets fout is, en toch r mee doorgaan..... Tot je geweten niet meer spreekt, dan geef je de Geest als het ware geen kans, je laat Hem er niet tussen....

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 sep 2005 18:17

johannes1 schreef:het uitblussen van wat de Geest in jou begonnen is. dit is iets persoonlijks niet wat de kerken doen lijkt me

hmm de kerken kunnen daar zeker wel een aandeel in hebben. denk aan een kerkscheuring. om welke pietluttigheden ontstaan die soms, dr zijn ook uitzonderingen natuurlijk.

maar wanneer je wederomgeboren bent kun je de Heilige Geest toch niet uitblussen? de Heilige Geest gaat toch niet in je werken zonder dat Hij ook in je hart blijft wonen? anders is er toch ''afval der heiligen''?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 sep 2005 18:18

Sofieke schreef:Ik denk datt ook een stukje je geweten toeschroeien is, wat er bedoeld word.... Weten dat iets fout is, en toch r mee doorgaan..... Tot je geweten niet meer spreekt, dan geef je de Geest als het ware geen kans, je laat Hem er niet tussen....

ja dat zou wel heel goed kunnen deze verklaring!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 sep 2005 18:25

hmm de kerken kunnen daar zeker wel een aandeel in hebben. denk aan een kerkscheuring. om welke pietluttigheden ontstaan die soms, dr zijn ook uitzonderingen natuurlijk.

als ik zo de context lees gaat het om jou. niet om een kerk/gemeente. het is een opdracht aan jou.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 sep 2005 18:30

johannes1 schreef:

als ik zo de context lees gaat het om jou. niet om een kerk/gemeente. het is een opdracht aan jou.

daar heb je gelijk in, maar je kunt de externe omgeving toch niet uitsluiten?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 sep 2005 18:31

wat God begint verlaat Hij niet word wel eens gezegd, zou Hij zich iets aantrekken van de kerk?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 sep 2005 18:33

johannes1 schreef:wat God begint verlaat Hij niet word wel eens gezegd, zou Hij zich iets aantrekken van de kerk?

nee in principe niet omdat Hij die zondaar liefheeft.

maar toch wil God ''door de dwaasheid der prediking'' tot bekering brengen.

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 23 sep 2005 22:03

De Heilige Geest zoals Hij in de Bijbel beschreven wordt is iets dat veel meer is dan het hedendaagse christendom laat zien

Geneest zieken, helpt zwakken, leert een weg volkomen zonder zonde, geeft visioenen, laat God zien. Veel meer dan een dominee die een academisch verantwoorde preek opleest en een paar gemeenteleden die de handen in de lucht steken.

Is die Geest al grotendeels uitgeblust?
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 sep 2005 11:20

daar lijkt het wel op bij de dingen die jij noemt. door alle ''stemmen in de kerk'' moet je goed luisteren wil je de Heilige Geest horen...

Terug naar “Archief”