Rijnmond schreef:Dat kinderen (in geloof) zonen genoemd worden wijst slechts op geestelijke groei.
Ik weet dat ik als refo helemaal niet mag twijfelen aan de schriftuitleg van bijvoorbeeld de statenvertalers.. Toch vind ik het vreemd, in bijna heel het OT gaat het om engelen/gevallen engelen als het om kinderen Gods c.q. zonen Gods gaat, en net in deze wat mysterieze tekst het opeens gaat over bekeerde mensen..
Mijn vraag blijft dan nogsteeds; waarom zouden er uit de kinderen van Seth (de bekeerden) nadat ze seks hadden met de dochters van Kain (de onbekeerden) daar juist reuzen, geweldigen, groten der aarde uit voortkomen? Dat reus zijn duid in mijn ogen op iets speciaals, iets anders, en dat is niet te verklaren door bekeerden onbekeerden seks te laten hebben..
בני האלהים is het woord wat er staat wat wij lezen als kinderen/zonen Gods, in het hebreeuws staat daar beney ha'elohim, wat het exacte verschil is tussen Yehova en Elohim weet ik nie exact (ben maar MBO en verdiep me nog niet zo lang in grondteksten enzo).
יהוה betekend Yehova/Jahweh hoe je het ook noemt, dat staat meestal voor de God van het verbond (dus meer de God zoals hij geopenbaard was als God van het volk Israel en niet van andere volken). Elohim is volgens mij meer een universele naam voor God, hij wordt veel gebruik in het OT, en duid God als 'geheel' aan niet de 'manifestatie' als de Verbondsgod..
Natuurlijk sta ik open voor een andere uitleg, het is voormij ook maar gissen..
Volgens mij heb ik echt inzicht in de schrift; nadat ik dit stukje filosofie had geplaatst keek ik even op wikipedia.org bij ne naam Elohim.. even een quotje
Elohim : generally understood to denote the God of Israel but from a neutral point of view there is no evidence proving that this originally meant one rather than several acting in accord.
Niet helemaal wat ik dus zei; maar Elohim is meer een neutale visie vanuit God, JHWH is meer de Verbondsgod van Israel.