maarten schreef:Calvijn doet zijn uitspraken op grond van de Bijbel! Ik kan het wel na gaan lezen en zijn gronden uit de Bijbel zelf op gaan zoeken, maar dan kan ik slechts in geringe mate doen wat veel uitnemender al is gedaan door bijv. Calvijn. Lees het en beproef het.
Ik word zo moe van al die mensen die niets moeten weten van wat anderen al lang geleden OP GROND VAN DE BIJBEL hebben gezegd, maar die het perse zelf willen uitzoeken. Uiteindelijk is het m.i. niets dan hoogmoed en arrogantie om het allemaal zelf uit te willen zoeken, waarmee ik niemand in het bijzonder wil kwetsen, maar wel een bepaalde sfeer wil doorbreken.
sabra schreef:Ik heb dat gevoel ook, alleen net andersom. Waarom altijd maar klakkeloos overnemen wat door iemand gezegd is. Ik vind het juist geen arrogante en/of hoogmoedige houding als mensen dingen zelf willen uitzoeken. Ik vind het juist positief als mensen dit willen.
Bovendien, is Calvijn onfeilbaar? Nee toch. En als we kijken naar Luther, die had anti-semitische trekjes. Dan gaan er bij mij toch bellen rinkelen.
joris schreef:Jongens doe niet zo moeilijk zeg. Als calvijn water bij de wijn doet bij de doop, dan doet hij het misschien ook wel op andere punten?
Van mij mag je iedereen aanhalen hiero, als je er ook maar de bijbelteksten bij aanlevert die die schrijvers gebruikten.
sabra schreef:Laten we alsjeblieft op houden over Calvijn, dat is al achterhaald.
maarten schreef:dat bedoel ik met het verachten van wat anderen op grond van de Bijbel hebben gezegd. Als wat Calvijn zegt achterhaald is dan wil ik weten waarom. Volgens mij heeft zijn argumentatie (nogmaals, op grond van de Bijbel) zeker niet in kracht ingeboet. Als jij vindt dat dat niet zo is, dan moet je dus zeggen waarom. Argumenten, begrijp je?
sabra schreef:We leven nu inmiddels vele jaren na Calvijn. Laten we ons richten op de hedendaagse theologen en al die eeuwenoude naar de achtergrond schuiven. Niet dat we ze moeten vergeten, maar de nadruk zou moeten liggen op tegenwoordig. Wij leven nu, en niet 400 jaar geleden.
En over argumentaties, ik heb je uitgedaagd om zelf nou eens te beargumenteren waarom jij Calvijn nou zinnige dingen vindt zeggen over de kerkenraad, maar je bent niet verder gekomen dan verwijzingen.
Mijn stelling is dus dat we hier en nu leven en dus ook moeten leven met en naar wat tegenwoordige theologen schrijven. Ik begrijp dat krampachtig vasthouden aan die reformatoren en nadere-reformatoren niet. Heel veel geschriften zijn uit de tijd, omdat ze geschreven zijn tegen een bepaalde beweging, RK-Kerk, de Wederdopers, of de Arminianen, etc.
ok, dat lijkt me een mooie aftrap!