Heeft God een plan met Israël? Eeuwenlang is er gedacht van niet. Eeuwenlang dachten Christenen dat het Joodse volk had afgedaan voor God, omdat zij de Here Jezus Christus wilden doden. Dat dit een onderdeel was van Gods Plan begrepen zij niet.
Gelukkig weten wij beter: God heeft een plan met Israël. Vele teksten wijzen erop dat Israël nog een glorieuze toekomst te wachten staat. Niet alleen het Joodse volk (afstammelingen van Juda), maar ook de 11 verloren gewaande stammen.
Een paar weken geleden was ik in Zwolle waar ik met een jongere uit de traditionele kerk sprak. Hij wist niet dat Israël een toekomst had. Dat "het vervallen huis van David" weer hersteld zou worden was hem volkomen onbekend. Nu vraag ik mij af hoe jullie hier over denken: heeft Israël een toekomst, of niet?
Maar ik zou ook graag wat uitgebreider willen stilstaan bij Gods Plan met Israël. Volgens velen heeft God een apart plan met Israël. In deze periode is Israël verblind en kan het niet tot geloof komen. Evangelisatie onder Joodse mensen is volgens hen dan ook nutteloos en bovendien, zo zeggen zij, een vorm van antisemitisme. Immers, je moet de Jood de Jood laten, zo vinden zij. Joodse mensen die uit het zaad van Abraham zijn en de wet houden, worden op grond daarvan behouden omdat zij uitverkoren zijn door God.
Volgens anderen is Evangelisatie onder Joodse men wél noodzakelijk. Want, zo redeneren zij, "er is geen onderscheid tussen Jood en Griek". Allen hebben de Here Jezus nodig. Op dit moment heeft God geen apart plan met Israël, maar gelden dezelfde regels als voor de heidenen. Pas als de Here Jezus wederkomst zal Hij de draad met Israël weer oppakken.
Nu ben ik benieuwd hoe jullie hier over denken.