Gods plan met Israël

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Gods plan met Israël

Berichtdoor Ruben Hadders » 07 sep 2005 17:39

Heeft God een plan met Israël? Eeuwenlang is er gedacht van niet. Eeuwenlang dachten Christenen dat het Joodse volk had afgedaan voor God, omdat zij de Here Jezus Christus wilden doden. Dat dit een onderdeel was van Gods Plan begrepen zij niet.

Gelukkig weten wij beter: God heeft een plan met Israël. Vele teksten wijzen erop dat Israël nog een glorieuze toekomst te wachten staat. Niet alleen het Joodse volk (afstammelingen van Juda), maar ook de 11 verloren gewaande stammen.

Een paar weken geleden was ik in Zwolle waar ik met een jongere uit de traditionele kerk sprak. Hij wist niet dat Israël een toekomst had. Dat "het vervallen huis van David" weer hersteld zou worden was hem volkomen onbekend. Nu vraag ik mij af hoe jullie hier over denken: heeft Israël een toekomst, of niet?

Maar ik zou ook graag wat uitgebreider willen stilstaan bij Gods Plan met Israël. Volgens velen heeft God een apart plan met Israël. In deze periode is Israël verblind en kan het niet tot geloof komen. Evangelisatie onder Joodse mensen is volgens hen dan ook nutteloos en bovendien, zo zeggen zij, een vorm van antisemitisme. Immers, je moet de Jood de Jood laten, zo vinden zij. Joodse mensen die uit het zaad van Abraham zijn en de wet houden, worden op grond daarvan behouden omdat zij uitverkoren zijn door God.

Volgens anderen is Evangelisatie onder Joodse men wél noodzakelijk. Want, zo redeneren zij, "er is geen onderscheid tussen Jood en Griek". Allen hebben de Here Jezus nodig. Op dit moment heeft God geen apart plan met Israël, maar gelden dezelfde regels als voor de heidenen. Pas als de Here Jezus wederkomst zal Hij de draad met Israël weer oppakken.

Nu ben ik benieuwd hoe jullie hier over denken.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 sep 2005 18:10

http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthr ... 129&page=1

bekijk dit eens voor example :wink: die vervloekte vervangingsleer lijkt nog steeds springlevend...

Ja ik geloof dat God Zich met Israel bezig houdt. Dat Israel niet vervangen is. Dat ik als goj bij Israel gevoegt ben. Ik weet niet hoe ik het onder woorden moet brengen. Maar ik geloof zeker niet in de vervangingsleer.

caprice

Berichtdoor caprice » 07 sep 2005 19:18

Ja, Israël zal zich in de laatste dagen bekeren tot de God hunner vaderen.

Er waren ook oudvaders die over de bekering der Joden schreven.

Thomas Boston:
http://www.theologienet.nl/documenten/boston_th_bekering_israel.rtf

Petrus Curtenius:
http://www.theologienet.nl/documenten/curtenius.rtf

R.M. M'Cheyne"
http://www.theologienet.nl/documenten/MCheyne-Eerst%20de%20Jood.rtf

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 07 sep 2005 22:53

Ik ben me aan het verdiepen in deze materie. Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik neig ernaar om te zeggen dat God nog iets bijzonders gaat doen met het volk Israel, de natuurlijke takken.

Maar één ding is voor mij duidelijk: Er is geen behoud buiten Jezus om! 'En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.' (Handelingen 4:12). Dus evangeliseren? Zeker. Het niet doen, is pas anti-semitisch!

Paulus heeft juist heel duidelijk aangetoond dat niemand, ook de Joden niet, rechtvaardig voor God kan staan:

Rom 3:9-20
Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn; (10) Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
(11) Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
(12) Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
(13) Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
(14) Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
(15) Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
(16) Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
(17) En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
(18) Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
(19) Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
(20) Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.

Uit de werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden! Waarom zou Paulus anders zoveel moeite doen om zijn broeders naar het vlees jaloers te maken? 'Of ik enigszins mijn vlees tot jaloersheid verwekken, en enigen uit hen behouden mocht.' (Rom 11:14)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 sep 2005 15:42

Is het iemand weleens opgevallen dat Israel niet eens voorkomt in de 3 formulieren van enigheid?

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 14 sep 2005 23:57

:oops: Wat bedoel je met die formulieren Yael ?????

Onze gemeente houdt zich wel bezig met evangelisatie hier in het land.
er is meer en meer interresse. Yeshua is Kareit . en daarom weeet men niet veel over Hem en leeft men met grote vooroordelen. :(
Want 99 procent verkeert nog in een staat van diepe slaap en geestelijke blindheid.
Maar wij weten dat Hij Yeshua onze Prins van Vrede is. Door zijn Geest veranderen de harten van mensen. Geen Oslo of Washington accoorden , maar een verandering van binnenuit.

Zie ook bijv:
http://www.levitt.tv./
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 sep 2005 14:53

salty schreef::oops: Wat bedoel je met die formulieren Yael ?????

wat achterin dat psalmboekje staat :wink: Heidelberger Catechismus,
Dordtse leerregels en Nederlandse geloofsbelijdenis.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 sep 2005 15:39

Het gaat over onze geloofsleer... niet over Israels geloofsleer ;-) daar schrijft de bijbel klaer en duidelyk over, en zoals je weet Yael, zijn de drie geschriften opgesteld ter verweer van dwalingen.

HC - tegen Rome
Dortse Leerregels - tegen de remonstranten
NGB - weet ik zo niet *schaam*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 sep 2005 16:02

Raido schreef:Het gaat over onze geloofsleer... niet over Israels geloofsleer ;-) daar schrijft de bijbel klaer en duidelyk over, en zoals je weet Yael, zijn de drie geschriften opgesteld ter verweer van dwalingen.

hmm maar ze zijn van dusdanig belang dat ze achterin mijn Bijbeltje staan.. dat ik vroeger als kind het gevoel had dat het ook bij de Bijbel hoorde... daarbij heeft Israel geen plaats in onze geloofsleer dan? daar zijn onze geschriften niet zo klaer en duidelyk over :mrgreen:

HC - tegen Rome
Dortse Leerregels - tegen de remonstranten
NGB - weet ik zo niet *schaam*

ja waar is de NGB voor zou het ook niet weten... het enigste wat in de kerk veelvuldig gebruikt wordt is de HC. DL af en toe ns tegen de ''vervloekte'' remonstrantse dwaling en NGB alleen als het ns uitkomt.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 15 sep 2005 17:20

En zulks allemaal ter eer en glorie enuit naam der liefde van onze lieve Heer ????

Laten we Religie naast ons leggen en verder gaan in Geloof ,Hoop en Liefde die van God komt.

Waar niemand de ander hoeft te leren , maar waar de Torah in het hart van de mens gegraveerd is.
Het levend geloof door de grote Kapparah en de Verzoening tot de Eeuwige , in naam van Yeshua : Het Lam van God :Seh ha Elohiem, ha noseh chatat ha olam....
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 sep 2005 18:28

salty schreef:En zulks allemaal ter eer en glorie enuit naam der liefde van onze lieve Heer ????

dat was wel de intentie van de schrijvers van die geschriften. let wel niet alles wat er geschreven is hoeft de prullebak in. :wink:
maar je hebt gelijk wat je als laatste schreef (heb ik niet gequote.)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 sep 2005 21:25

Het is natuurlijk wel een beetje wrang dat een niet-refo moet gaan uitleggen dat de Nederlandse Geloofsbelijdenis een uitleg is van het geloof van Guido de Brès die gericht was aan de koning van Spanje, Filips II van Habsburg.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 sep 2005 21:47

wie zegt dat ik een refo ben. daarbij nu je het zegt begint er wat te dagen... volgens mij vroeger weleens op school gehoord. :P

caprice

Berichtdoor caprice » 08 okt 2005 06:58

Yael schreef:ja waar is de NGB voor zou het ook niet weten... het enigste wat in de kerk veelvuldig gebruikt wordt is de HC. DL af en toe ns tegen de ''vervloekte'' remonstrantse dwaling en NGB alleen als het ns uitkomt.

Bij ons hebben ze allemaal wel een plaats. Uit de Heidelberger Catechismus wordt gepreekt. De NGB wordt in de weekdiensten gelezen, en soms ook aangehaald, en de Dordtse leerregels worden in de preek ook regelmatig aangehaald.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 okt 2005 09:53

ja waar is de NGB voor zou het ook niet weten... het enigste wat in de kerk veelvuldig gebruikt wordt is de HC. DL af en toe ns tegen de ''vervloekte'' remonstrantse dwaling en NGB alleen als het ns uitkomt.

a.s zondag ben je welkom bij ons in de gemeente waar de dominee hoopt te behandelen ngb artikel 12 of 13 (was zondag ziek dus weet niet of ie afgelopen zondag een artikel behandelt heeft)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”