Riska schreef:Lalage schreef:Dan moet ik even graven in mijn geheugen. Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe het precies zat. Maar dat ze van dat brood verlossing verwachten zat er iig niet bij. Ze geloven hetzelfde als wij, ook over de hostie, alleen verwoorden ze het wat anders. Als je doorvraagt merk je dat het niet zo zwart-wit is als je denkt. Maar misschien heb ik de verkeerde katholieken gesproken , ik mocht namelijk van ze meedoen aan de communie. Terwijl het Jezuieten waren, een orde die wel onder het Vaticaan valt. In ieder geval hebben ze me de mooiste vakantie van m'n leven bezorgd en ik heb heerlijk gewandeld met God. Daar kunnen wij protestanten nog wat van leren!
Zo is het precies. Het enige dat verschilt is de zgn. 'transsubstantiatieleer' (dat brood en wijn in het lichaam en bloed van Christus veranderen tijdens de eucharistie), maar dat heeft helemaal niets te maken met het verwachten van verlossing door brood en wijn. Net als iedere protestant (als het goed is) geloven zij in het verlossingswerk van Christus, niks meer, niks minder.
De vraag bij de roomse eucharistie is niet of men al dan niet in het verlossingswerk van Christus gelooft, maar de vraag is of men mag geloven dat brood en wijn daadwerkelijk het lichaam van Christus wordt.
De RK-kerk zegt van wel, en dit betekent twee dingen:
- het offer van Christus is dan blijkbaar een herhaalbaar iets (de reformatie zegt dat het eenmaal heeft plaatsgevonden en dat dit genoeg is).
- aangezien Christus aanbeden mag worden, betekent dat dit bij de eucharistie ook voor brood en wijn geldt (en dit, zegt de HC, is je reinste afgoderij).
Daarom concludeert de HC dan ook dat de eucharistie een loochening van de
enige offerande van Christus is en een vervloekte afgoderij. 't Is sterk gezegd, maar inhoudelijk sta ik er achter.
Dat veel katholieken (leken) een andere mening over de mis hebben (dichter bij de gereformeerde opvatting) is overigens iets wat ik toejuich.
leclerc schreef:Je hebt een punt!
ik geloof dat er wel inspiratie bij zat maar het blijft mensenwerk *jaagt wsl met deze opmerking een hoop mensen op de kast*
Je jaagt er de belijdenisgeschriften zelf niet mee op de kast, want die zeggen dat alleen de Bijbel het geinspireerde Woord van God is, en dat men menselijke geschriften (waaronder dus de belijdenisgeschriften) niet op 1 lijn daarmee mag stellen (NGB, artikel 7)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)