nieuw religie-forum beleid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 sep 2005 11:07

Ik struikel wel over de dat de paapse mis een verfoeilijke afgoderij zou zijn.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 14 sep 2005 11:12

De mis als zodanig niet. Maar wel de paapse.
come on hertalen die boel en nog een keer gaan kijken of er nog meer vragen zijn waar een geinspireerd antwoord op moet komen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 sep 2005 11:14

Misschien begrijp ik het inderdaad niet goed en moet ik die hertaling maar eens lezen. Waar kan ik die vinden?

Overigens vind ik het wel gek dat de spreuk 'Sola scriptura' bestaat, terwijl de drie formulieren ook gebruikt worden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 sep 2005 13:31

De grote 3 zijn ter ondersteuning van de leerstelingen van de gereformeerde nederlandse kerken, en daarbij, de paapse mis een een verfoeielijke afgoderij :)

Volgens deze redenering dan: ze geloven dat het brood het lichaam van Jezus wordt, en offeren dus bij elke mis weer (en achten dus het offer van Jezus aan het kruis niet genoeg).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 sep 2005 13:40

@leclerc: ik geloof niet dat de 3 form. van enigheid geinspireerd zijn door de Heilige Geest. (het is niet eens universeel hoe kun je dan zoiets zo wie zo beweren? :wink: )
als dat met respect bedoeld wordt dat meld ik me vandaag nog af. de 3 form. van enigheid zijn van belang in onze belijdenis, maar ze is onvolledig (bv. Israel heeft er niet eens een plaats in.) en in veel dingen vind je de gedachte van de vervangingsleer. (bv. kinderdoopformulier.)
respect betekend voor mij niet automatisch dat ik er ook achter sta.
sorry dat ik elke keer weer over Israel/vervangingsleer begin, maar dat interesseert me momenteel erg.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 sep 2005 13:51

Yael, maak je niet druk, dat wordt niet bedoeld met de eis van respect. Verder het kinderdoop formulier hoort niet bij de drie-formulieren.
Lalage, ik heb het idee dat jouw probleem niet over een cultuurprobleem gaan maar eerder om een puur theologisch probleem. De uitspraak werd toen hij opgesteld werd waarschijnlijk net zo bedoeld als jij hem nu opvat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 sep 2005 13:54

parsifal schreef:Yael, maak je niet druk,

ok hihi :oops:
dat wordt niet bedoeld met de eis van respect. Verder het kinderdoop formulier hoort niet bij de drie-formulieren.

gelukkig dan kan ik zonder gewetensbezwaren lid blijven.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 sep 2005 14:03

sorry dat ik elke keer weer over Israel/vervangingsleer begin, maar dat interesseert me momenteel erg.
Het oude volkje was er van overtuigd dat elk woord Israel na de komst van Yeshua de Messioch (:p) vervangen kon worden door de uitverkorenen.. 15 jaar geleden is daar van terug gekomen, er staan blijkbaar toch dingen in de Bijbel met betrekking tot het Israel van nu ;-)

De vervangingsleer vind ik niet verkeerd, het is een onderdeel van onze manier van geloven en belijdenis, ik vind deze niet verkeerd (alhoewel ik zelf meer voorstander van de volwassendoop ben).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 sep 2005 15:37

parsifal schreef:Lalage, ik heb het idee dat jouw probleem niet over een cultuurprobleem gaan maar eerder om een puur theologisch probleem. De uitspraak werd toen hij opgesteld werd waarschijnlijk net zo bedoeld als jij hem nu opvat.

Mijn probleem? ;)
Maar vind jij dat 't nu nog steeds geldt, dat de RK mis pure afgoderij is?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 sep 2005 15:41

Uiteraard, er is niks veranderd in de mis. Er staat een mooie onderbouwing bij dacht ik..

Ze vinden dus dat Jezus' offer aan het kruis niet genoeg was en offeren dus elke dag weer het lichaam van Hem tijdens de mis, ze verwachten dus min of meer van dat brood verlossing (hun geloven dat het veranderd in het lichaam van Christus; wij niet) onze visie is dus dat ze het brood 'aanbidden' en dat is afgoderij.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 sep 2005 15:42

Raido schreef:
Uiteraard, er is niks veranderd in de mis. Er staat een mooie onderbouwing bij dacht ik..

Ze vinden dus dat Jezus' offer aan het kruis niet genoeg was en offeren dus elke dag weer het lichaam van Hem tijdens de mis, ze verwachten dus min of meer van dat brood verlossing (hun geloven dat het veranderd in het lichaam van Christus; wij niet) onze visie is dus dat ze het brood 'aanbidden' en dat is afgoderij.

Hmz, ik luister liever naar hun eigen visie.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 sep 2005 15:46

Lalage schreef:
Raido schreef:

Hmz, ik luister liever naar hun eigen visie.

en die is?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 sep 2005 16:04

Raido schreef:
Het oude volkje was er van overtuigd dat elk woord Israel na de komst van Yeshua de Messioch (:p) vervangen kon worden door de uitverkorenen.. 15 jaar geleden is daar van terug gekomen, er staan blijkbaar toch dingen in de Bijbel met betrekking tot het Israel van nu ;-)

De vervangingsleer vind ik niet verkeerd, het is een onderdeel van onze manier van geloven en belijdenis, ik vind deze niet verkeerd (alhoewel ik zelf meer voorstander van de volwassendoop ben).

de Engelse puriteinen hadden anders hun ogen wel open en waren ''Israelgericht''.
heel de Bijbel is betrokken op Israel als je hun wegstreept wat hou je dan nog over?
de vervangingsleer moet uitgebannen worden heel simpel :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 sep 2005 16:42

de vervangingsleer moet uitgebannen worden heel simpel
Vervangingsleer : Israel <-> Uitverkorenen? of de vervanging van de verbonden? (volwassendoop etc?)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 sep 2005 17:13

Raido schreef:
de vervangingsleer moet uitgebannen worden heel simpel
Vervangingsleer : Israel <-> Uitverkorenen? of de vervanging van de verbonden? (volwassendoop etc?)

heel kort ''kern'' vervangingsleer: kerk ipv Israel.
dat dit onderkent is als fout is al heel fijn maar als men denkt er dan te zijn dan hebben we het goed mis, het is enkel nog maar de buitenste schil we moeten nog dieper graven als kerk.
mi. zou de (2/3) verbondenleer ook op de schop moeten = namelijk ook gegrond op de vervangingsleergedachte. kan het wel uitleggen maar dan wordt het zo'n lang verhaal. :wink:

Terug naar “Archief”