bestaat ‘bevindelijke kunst’?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 14 sep 2005 11:04

thanks . . . ik ga het lezen als ik tijd heb. . . .

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 sep 2005 11:04

ik heb Art needs no justification nog in Word of PDF formaat. PB me maar even als je het wilt.

Voegt volgens mij trouwens weinig toe wat betreft het bevindelijke aspect...
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 14 sep 2005 11:04

Klaas schreef:Echte bevindelijke schrijvers ken ik niet. Mis ik iets?

Loop een willekeurige christelijke boekwinkel in. Ga op zoek naar boeken van ehm... zeg uitgeverij de Banier, en tada... bevindelijke schrijvers (ik zeg dus nu even nadrukkelijk niets over de kwaliteit van het geschrevene :mrgreen: )

Enne... ik heb hier wellicht een voorbeeld van bevindelijke literatuur:

Ik wilde, dat mij God in d'eenzaamheid
Den smallen weg ten leven vinden deed.
De groote weg, die veilig is en breed,
Dien niemand missen kan, ligt welbereid,

Met afgepaste plichten geplaveid,
En meeningen, die ieder kent en weet,
Daar wandelt men gerust en welgekleed...
Het is de weg, die ten verderve leidt.

Maar zoo ik - ik slechts wijs? al d'andren dwaas? -
Dien weg verlatende, mijn weg niet vond?
En nog verward door 't waarschuwend geraas
Der scharen, niet Gods stille stem verstond?
Gods breede baan lag veilig voor mijn voeten...
Zou, wie God opgeeft slechts, zijn God ontmoeten?

(Jaqueline van der Waals, weliswaar zijn de meningen over haar al dan niet literair schrijven verdeeld, maar er zijn heel wat mensen die het wel literair vinden).
Laatst gewijzigd door FV op 14 sep 2005 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 sep 2005 11:07

Jet os de weg. doe tem verderve leidt.

Mooie zin....

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 14 sep 2005 11:09

(Jaqueline van der Waals, weliswaar zijn de meningen over haar al dan niet literair schrijven verdeeld, maar er zijn heel wat mensen die het wel literair vinden).

Dat vonden mensen ook over wijlen Nel B.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 14 sep 2005 11:12

Klaas schreef:
Jet os de weg. doe tem verderve leidt.

Mooie zin....

Verwijt het Jaqueline niet... Ik had even mijn spelling moeten controleren, zal het zo verbeteren :lol:
- Arthur C. Clarke -

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 14 sep 2005 11:16

leclerc schreef:

Mag ik u citeren uit het voorwoord van het verzameld proza van J.E. van der Waals: "Kester Freriks stelde in de NRC, dat aan geen dichter of dichteres in de loop van de literatuurgeschiedenis meer onrecht is gedaan dan aan Jacqueline van der Waals. Als oorzaak zag hij 'dat ene noodlottige, klassiek eworden gedicht "Het geitenweitje", dat als maatstaf is gaan gelden voor haar oeuvre. Hij schreef: 'Wie de kleine tweehondervijftig gedichten van Van der Waals versmalt tot dit ene vers mist een poëtisch oeuvre dat volstrekt niet minder is dan dat van Gorter rond de eeuwwisseling of Leopolds vroege verzen.'"

Overigens: er zijn volgens mij maar zeer weinig mensen die Nel B. literair vonden (anders moet je maar even met een citaat komen), bovendien pretendeerde ze ook niet literatuur te schrijven.
- Arthur C. Clarke -

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 sep 2005 11:16

| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 14 sep 2005 11:22

FV schreef:
leclerc schreef:

Mag ik u citeren uit het voorwoord van het verzameld proza van J.E. van der Waals: "Kester Freriks stelde in de NRC, dat aan geen dichter of dichteres in de loop van de literatuurgeschiedenis meer onrecht is gedaan dan aan Jacqueline van der Waals. Als oorzaak zag hij 'dat ene noodlottige, klassiek eworden gedicht "Het geitenweitje", dat als maatstaf is gaan gelden voor haar oeuvre. Hij schreef: 'Wie de kleine tweehondervijftig gedichten van Van der Waals versmalt tot dit ene vers mist een poëtisch oeuvre dat volstrekt niet minder is dan dat van Gorter rond de eeuwwisseling of Leopolds vroege verzen.'"

Overigens: er zijn volgens mij maar zeer weinig mensen die Nel B. literair vonden (anders moet je maar even met een citaat komen), bovendien pretendeerde ze ook niet literatuur te schrijven.

laat duidelijk zijn dat Jaq W. voor mij literatuur is. Zeker de gedichten over haar ziekte.
Nel b. stond op de literatuurlijst van mijn school. Ik vond haar gedichten niet mooi in de zin van literatuur maar ze wisten mij zo nu en dan wle te raken.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 16 sep 2005 10:53

Oh, wat dat betreft kan ik je een hele lijst met niet-literaire boeken geven die mij wel weten te raken. :wink:

Maar om terug te komen op bevindelijke kunst.
Ik denk dat het er is, maar in zeer beperkte mate, enerzijds vanwege de aard der bevindelijken (antwoorden ipv vragen), anderzijds omdat het kunstenaarsschap niet bepaald bevorderd wordt in bevindelijke kring.
- Arthur C. Clarke -

sela

Berichtdoor sela » 16 sep 2005 12:06

interessant dat je dat zo zegt; 'antwoorden ipv vragen'..

als we niet te veel naar alle nu levende generaties kijken, maar naar onze generatie zeg maar, merk je dan een verandering? dat het bevoorbeeld wel wat meer voor komt en zo ja, hoe.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 sep 2005 12:19

Ja zeker, jongeren hebben het in zich om eens te doen wat andere nou niet hebben gedaan. Als ik naar de kunstacademie zou gaan zouden mijn ouders wel zeggen 'zoek toch een echte opleiding' maar ze zullen het wel accepteren (mijn ouder zijn verlicht :P)

Maar naar ik denk zullen vooral mensen van de kerk (ouderlingen enzovoorts) toch vreemd opkijken, kunstacademie is toch wel erg werelds, en ja gewoon kunst (dus seculier) is toch niet tot eer van God?

Ik ben mezelf nu een bepaalde tekenstijl aan het aanleren, manwha de koreaanse variant van manga (je weet wel, die grote ogen, punt haar, geen neus) maar dan anders :) Als dat een beetje wil lukken post ik vast nog eens een schetje van David en Goliath de Manwhahelden :)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 sep 2005 12:49

als we niet te veel naar alle nu levende generaties kijken, maar naar onze generatie zeg maar, merk je dan een verandering? dat het bevoorbeeld wel wat meer voor komt en zo ja, hoe.

Natuurlijk is die verandering er. Daarom is het m.i. ook goed om een onderscheid te maken tussen dat wat voorkomt in bevindelijke en dat wat je bestempelt als bevindelijk. Het stellen van vragen, de aandacht voor kunst en het bespelen van een (elektrische) gitaar zijn elk voor zich een breuk met de bevindelijke cultuur. Ze zijn in wezen erg onbevindelijk. Vandaar ook dat ik het wel zinnig vind om over aandacht voor en uitingen van kunst uit de bevindelijke wereld te spreken maar niet om zoiets bevindelijke kunst te noemen.

sela

Berichtdoor sela » 16 sep 2005 13:08

Klaas schreef:

Natuurlijk is die verandering er. Daarom is het m.i. ook goed om een onderscheid te maken tussen dat wat voorkomt in bevindelijke en dat wat je bestempelt als bevindelijk. Het stellen van vragen, de aandacht voor kunst en het bespelen van een (elektrische) gitaar zijn elk voor zich een breuk met de bevindelijke cultuur. Ze zijn in wezen erg onbevindelijk. Vandaar ook dat ik het wel zinnig vind om over aandacht voor en uitingen van kunst uit de bevindelijke wereld te spreken maar niet om zoiets bevindelijke kunst te noemen.

- is het een breuk met de bevindelijke cultuur, of geeft dit mede inhoud aan de hedendaagse vorm van bevindelijkheid die aan het onstaan is. ['k ik ga vast aan vragen voorbij die jij wel stelt]
- als je erover valt dat ik het bevindelijke kunst noemt, kunnen we ook wel jou definitie[s]/noten hanteren... het is namelijk niet m'n bedoeling dat deze term de inhoud van het gesprek in de weg staat.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 sep 2005 13:15

Het is een breuk met wet altijd bevindelijk is geweest, bevindelijk is dat wat oud was, je kunt dat zelf natuurlijk proberen te veranderen, maar zolang daar niet de hele gezindte achter staat is het dus anders.. zeg maar neo-bevindelijk gereformeerd..

Dat zie je vaker in kunst/muziek, je had metal daaruit onstonden ondersoorten, bijvoorbeeld death metal, de scene in Gothenburg was anders dan de rest, het was even death als het andere maar wel anders death, het heet nu gothenburg death of melodic death :)

Zo is het denk ik ook met vernieuwende bevindelijk-gereformeerden alleen het vernieuwende is al tegen de kern van het bevindelijk-gereformeerde..

Terug naar “Archief”