Moderator: Moderafo's
Klaas schreef:Echte bevindelijke schrijvers ken ik niet. Mis ik iets?
(Jaqueline van der Waals, weliswaar zijn de meningen over haar al dan niet literair schrijven verdeeld, maar er zijn heel wat mensen die het wel literair vinden).
leclerc schreef:(Jaqueline van der Waals, weliswaar zijn de meningen over haar al dan niet literair schrijven verdeeld, maar er zijn heel wat mensen die het wel literair vinden).
Dat vonden mensen ook over wijlen Nel B.
FV schreef:leclerc schreef:(Jaqueline van der Waals, weliswaar zijn de meningen over haar al dan niet literair schrijven verdeeld, maar er zijn heel wat mensen die het wel literair vinden).
Dat vonden mensen ook over wijlen Nel B.
Mag ik u citeren uit het voorwoord van het verzameld proza van J.E. van der Waals: "Kester Freriks stelde in de NRC, dat aan geen dichter of dichteres in de loop van de literatuurgeschiedenis meer onrecht is gedaan dan aan Jacqueline van der Waals. Als oorzaak zag hij 'dat ene noodlottige, klassiek eworden gedicht "Het geitenweitje", dat als maatstaf is gaan gelden voor haar oeuvre. Hij schreef: 'Wie de kleine tweehondervijftig gedichten van Van der Waals versmalt tot dit ene vers mist een poëtisch oeuvre dat volstrekt niet minder is dan dat van Gorter rond de eeuwwisseling of Leopolds vroege verzen.'"
Overigens: er zijn volgens mij maar zeer weinig mensen die Nel B. literair vonden (anders moet je maar even met een citaat komen), bovendien pretendeerde ze ook niet literatuur te schrijven.
als we niet te veel naar alle nu levende generaties kijken, maar naar onze generatie zeg maar, merk je dan een verandering? dat het bevoorbeeld wel wat meer voor komt en zo ja, hoe.
Klaas schreef:als we niet te veel naar alle nu levende generaties kijken, maar naar onze generatie zeg maar, merk je dan een verandering? dat het bevoorbeeld wel wat meer voor komt en zo ja, hoe.
Natuurlijk is die verandering er. Daarom is het m.i. ook goed om een onderscheid te maken tussen dat wat voorkomt in bevindelijke en dat wat je bestempelt als bevindelijk. Het stellen van vragen, de aandacht voor kunst en het bespelen van een (elektrische) gitaar zijn elk voor zich een breuk met de bevindelijke cultuur. Ze zijn in wezen erg onbevindelijk. Vandaar ook dat ik het wel zinnig vind om over aandacht voor en uitingen van kunst uit de bevindelijke wereld te spreken maar niet om zoiets bevindelijke kunst te noemen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten