SGP verliest recht op subsidie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 sep 2005 18:29

Dit gaat over de gemeente. Zie ook de link met 1 Korinthiërs 14 in de kanttekeningen.

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 13 sep 2005 21:03

Maar de vrouw mag blijkbaar ook niet heersen

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 sep 2005 21:12

In de gemeente niet, volgens Paulus.

Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat de toenmalige houding ten opzichte van vrouwen heel anders was dan nu. De visie van Paulus is ingegeven door de tijdsgeest, dat is iets wat niet vergeten mag worden.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 13 sep 2005 21:16

Precies, dus wat Paulus zegt over de gemeente is omdat het in die tijd voorkwam dat vrouwen deel wilden nemen in het ambt, wat Paulus dus nadrukkelijk verboodt. Vrouwen namen geen deel in politieke- en bestuurlijke zaken, simpel omdat de man deze regeerden, dus hoeft Paulus daar niets over te zeggen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 sep 2005 21:18

Het ambt bestaat overigens niet, maar dat terzijde.

Juist, dus als Paulus niets zegt over de vrouw als politiek participant, wie is dan de SGP om te beweren dat vrouwen niet politiek mogen participeren.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 13 sep 2005 21:41

Ik doelde op het ambt in de gemeente. (oudeling, diaken, dominee)
Daar is Paulus duidelijk over.

Vrouwen zijn over het algemeen in de Bijbel op de tweede plaats gesteld. (dit is niet bedoeld om te discrimineren) Dat stelt Paulus ook, want hij zegt: "Want Adam is eerst gemaakt en daarna Eva. En Adam is niet verleid geworden, maar de vrouw verleid zijnde, is in overtreding geweest."
Ook zie je vaak dat de man zich bekeert en zijn huis met hem.

Daaruit kan ik opmaken dat de man de leiding moet hebben over zijn gezin, de kerkelijke gemeente en de overheid. Niet omdat de mannen per definitie beter zijn dan vrouwen, ik onderschat niet de talenten van vrouwen, maar omdat de Bijbel duidelijk aangeeft dat de man de leiding moet hebben.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 sep 2005 21:45

Dat wilde ik ook zeggen, het ambt zoals wij dat kennen in de verschillende kerken is niet echt bijbels te onderbouwen, maar dat terzijde.

Dan zit ik toch met een groot probleem wanneer ik o.a. lees over Lydia, Debora, Maria en Martha, Maria Magdalena, zo even een paar voorbeelden uit mijn hoofd.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 13 sep 2005 22:22

Het zal best kloppen, maar ik zal er één uit nemen:
Debora, Richteren 4 en 5, zij was getrouwd en onderdanig aan haar man, maar zij was een profetes en deedt grote dingen. Toch was Barak die het leger aanvoerde en niet Debora.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 sep 2005 07:26

Arco schreef:Het zal best kloppen, maar ik zal er één uit nemen:
Debora, Richteren 4 en 5, zij was getrouwd en onderdanig aan haar man, maar zij was een profetes en deedt grote dingen. Toch was Barak die het leger aanvoerde en niet Debora.
Dat bedacht ik me gisteravond ook ja..

Ik vind het trouwens best duidelijk, Paulus spreekt over de gemeente, daar mag de vrouw niet spreken. Ik zie ook geen probleem met een vrouw die in de overheid werkt, de SGP heeft echter een mening over het gezin als kernpunt en de vrouw als bestierder van dat gezin, ik begrijp de gedachte gang (ookal sta ik er niet achter) ik snap het standpunt.

Ook de SGP hoort zich aan de wet te houden, alleen in hoeverre dit valt onder vrijheid van meningsuiting of van vereniging vind ik nog wat eng. Niet om deze stap maar om wat er daarna komt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 14 sep 2005 08:54

Volgens mij is de eerste vrouwelijke legeraanvoerder Jeanne d'Arc
En Barak voerde dat leger Fysiek aan maar deed wat Deborah hem had opgedragen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 sep 2005 10:45

Een vrouw mag ook gewoon in de politiek, maar niet op de preekstoel, thats all :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 14 sep 2005 16:25

leclerc schreef:

Volgens mij is de eerste vrouwelijke legeraanvoerder Jeanne d'Arc
En Barak voerde dat leger Fysiek aan maar deed wat Deborah hem had opgedragen.

Misschien komt dat doordat Debora de orders van God kreeg en deze doorgaf aan Barak.

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 15 sep 2005 18:40

Hier een passage uit 1 Tim 2
11 Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.

12 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.

13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.

14 En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.

15 Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.

De tekst is duidelijk genoeg denk ik

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 15 sep 2005 20:44

Overduidelijk!

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 16 sep 2005 07:23

losers!
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Terug naar “Archief”