bestaat ‘bevindelijke kunst’?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 sep 2005 14:40

Bevindelijk is inderdaad meer een term voor bevindelijk gereformeerd met alle poespas er om heen zeg maar. Dus kunst vanuit de beleving zoals die gekenmerkt wordt in de bevindelijk gereformeerde gezindte..

En ik denk dus eigenlijk ook dat die vorm van kunst alleen bestaat als het gemaakt is door iemand uit die gezindte.. Bach is dan wel christelijk, en reformatorisch maar geen bevindelijke kunst (en een bevindelijke persoon die kunst maakt kan ook gewoon christelijke of reformatorische of seculiere kunst maken) in hoeverre je neigt richting het afbakenen van hokjes.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2005 14:41

om de discussie wat in te ramen is je voorstel wellicht wat.
bevindelijk: bevindelijk gereformeerd.
ik vind het wel wat om kunst breed te blijven bekijken.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 sep 2005 15:13

Dan nog blijft het een beetje vaag. Reken je 'knielen op een bed violen' dan tot bevindelijke kunst (in de zin van kunst met bevindelijke thema's)? En wanneer is een tekst over zondekennis dan bevindelijke kunst? Moet het dan weer over specifieke vormen van zondekennis gaan? Vierscharen en zo?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 sep 2005 15:19

Klaas schreef:Dan nog blijft het een beetje vaag. Reken je 'knielen op een bed violen' dan tot bevindelijke kunst (in de zin van kunst met bevindelijke thema's)? En wanneer is een tekst over zondekennis dan bevindelijke kunst? Moet het dan weer over specifieke vormen van zondekennis gaan? Vierscharen en zo?

Dat is toch het kenmerk van het bevindelijk gereformeerde, het kan inderdaad bestaan, probleem is dat en kunst niet zo geliefd is in deze kringen (zoek een echte baan) en dat er niet veel over het persoonlijke geloof gesproken wordt (daar is de binnenkamer voor).

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2005 15:23

Klaas schreef:Dan nog blijft het een beetje vaag. Reken je 'knielen op een bed violen' dan tot bevindelijke kunst (in de zin van kunst met bevindelijke thema's)? En wanneer is een tekst over zondekennis dan bevindelijke kunst? Moet het dan weer over specifieke vormen van zondekennis gaan? Vierscharen en zo?

nu, een voorstel is welkom...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 sep 2005 15:44

Raido schreef:Dat is toch het kenmerk van het bevindelijk gereformeerde, het kan inderdaad bestaan, probleem is dat en kunst niet zo geliefd is in deze kringen (zoek een echte baan) en dat er niet veel over het persoonlijke geloof gesproken wordt (daar is de binnenkamer voor).

Maar dan interpreteer je de vraag dus zo ongeveer als: zijn er christenen die tot een streng gereformeerde kerk behoren die religieuze kunst maken? Is dat wat Sela bedoelde?

Sela schreef:nu, een voorstel is welkom...

't Was jouw vraag.... ;-)

Het ligt er denk ik maar net aan hoe je je vraag bedoelt. Als je deze bedoelde volgens Raido's interpretatie is er wellicht antwoord op te geven, maar anders wordt het lastig. Je kunt dan net zo goed vragen of er vrijgemaakte of baptistenkunst bestaat. Ik betwijfel of dat soort categoriën erg zinnig zijn. Je zou dit soort begrippen misschien kunnen betrekken op die kunstuitingen die specifieke, kenmerkende zaken uit deze stromingen belichten, maar dat is dan wel een heel specifieke invulling.

Daar komt bij dat je dan de vraag moet beantwoorden wat specifiek gereformeerd bevindelijk is. Als je dan aan zaken als de standenleer e.d. zit te denken dan negeer je een groot deel van het christendom dat vanouds wel degelijk bevindelijk mocht heten.

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2005 15:54

sela vindt het iig zinnig om er grip op te krijgen.. :P

als je zo bekijkt:
picasso liet zich inspireren door afrikaanse kunst.
is er zo ook, ook al is het misschien op veel kleinere schaal, kunst in onze bevindelijk gereformeerde cultuur te vinden?

of gaat het niet verder dan dit:
Afbeelding

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 sep 2005 16:00

Dat lepeltje is iig geen bevindelijke kunst; echte bevindelijken drinken zwarte koffie....

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2005 16:36

goed beschouwd is het toegepaste kunst uit onze bevindelijk gereformeerde cultuur. zeg ik dan..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 sep 2005 17:35

Klaas schreef:Dat lepeltje is iig geen bevindelijke kunst; echte bevindelijken drinken zwarte koffie....
Dan is dat surrealistisch :)

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 13 sep 2005 18:49

sela schreef:goed beschouwd is het toegepaste kunst uit onze bevindelijk gereformeerde cultuur. zeg ik dan..

sorry, maar dan tellen tupperware dozen ook...

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2005 19:02

RECI-TATIVO schreef:
sela schreef:goed beschouwd is het toegepaste kunst uit onze bevindelijk gereformeerde cultuur. zeg ik dan..

sorry, maar dan tellen tupperware dozen ook...

haha. en wat is dan typisch autonome bevindelijke kunst?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 sep 2005 20:26

Sela schreef:als je zo bekijkt:
picasso liet zich inspireren door afrikaanse kunst.
is er zo ook, ook al is het misschien op veel kleinere schaal, kunst in onze bevindelijk gereformeerde cultuur te vinden?

Laat ik je voorbeeld volgen. Je kunt afrikaanse kunst op meerdere manieren definieren. Allereerst zou je kunnen zeggen dat afrikaanse kunst kunst is die gemaakt wordt door afrikaanse mensen. Analoog daaraan is bevindelijke kunst dan kunst gemaakt door bevindelijke mensen. Of zulke kunst er is? Ik weet het niet. Het zal haast wel, maar veel zal het niet zijn.

Ten tweede zou je onder afrikaanse kunst kunst kunnnen verstaan waarin specifiek afrikaanse zaken aan de orde komen danwel verbeeld worden. Ook zulke bevindelijke kunst kan ik me wel voorstellen. Zeker als je denkt aan beschrijvingen van een bepaalde kerkelijke cultuur dan kan ik me daar wel wat bij voorstellen (in die zin kun je wellicht zelfs zeggen dat 't Hart bevindelijke kunst maakt). Ook wat betreft beeldende kunst zijn er wel voorbeelden. Ik moet even denken aan Stien Eelsing die het Staphorster leven op een soms waarlijke bevindelijke manier weet weer te geven.

Ten derde zou je onder afrikaanse kunst ook kunst kunnen verstaan die bepaalde overeenkomsten deelt die typerend zijn voor een bepaalde stroming. M.i. is dat de meest gangbare duiding. In die zin is er geen bevindelijke kunst. Er is domweg geen of te weinig materiaal om te kunnen zeggen: dit of dat zijn nou de typische kenmerken van kunst uit bevindelijke kring. Bevindelijke kunst als stroming bestaat m.i. dan ook niet. Wat daar misschien nog het dichtst bij komt zijn de psalmen-op-hele-noten-cd's. Als je echter gaat betogen dat dat geen kunst (geen muziek) is dan ben ik de eerste om dat te beamen ;-)

goed beschouwd is het toegepaste kunst uit onze bevindelijk gereformeerde cultuur.

Allereerst is het uberhaupt geen kunst (kitsch is nog een te sjiek woord) en ten tweede is er niets bevindelijks aan. Of is een kerkgebouw van de bevindelijke gemeente in Nunspeet dan ook een bevindelijk kerkgebouw? 'He, kijk daar, een typisch bevindelijke kerkgebouw!'.....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 sep 2005 20:34

Misschien is bevindelijke kunst wel een paradox, aangezien de bevindelijke cultuur vanouds afwijzend of iig bijzonder gereserveerd tegenover kunst staat. Goed, stillevens a la Helmantel worden wel gewaardeerd, maar voor mij persoonlijk zit daar weinig passie in (ja, voor mijn definitie van kunst is passie erg belangrijk :wink: ). Daarbij komt dat kunst zich ook regelmatig afzet tegen bestaande tradities en conventies, een houding die bij de bevindelijken ook niet al te vaak op sympathie kan rekenen.

Dus, als ze er al is, lijkt me dat bevindelijke kunst al niet helemaal meer bevindelijk is om het simpele feit dat het gemaakt is.

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2005 20:59

stelletje somberlingen.
a. er is bevindelijke kunst te vinden in muziek die binnen onze kring gemaakt wordt.
b. waar kunnen wij het nog meer vinden? er wordt geschreven!
c. en verder..

aragorn heeft natuurlijk wel gelijk, maar niet helemaal. de behoefte aan kunst, die voorbij kan gaan aan grenzen door mensen gesteld, is niet met een alinea af te doen.

en wat betreft de theelepel. de psalmen verheerlijken gebouwen en in de [ah, daar heb je c., wat dacht u van kerkelijke architectuur, bijv. bij ger gems, is dat bevindelijke kunst dan?]... k, je bent kritisch en uitgebreid, maar de theelepel doe je met eenvoud af..

tot zoverr..

Terug naar “Archief”