Sela schreef:als je zo bekijkt:
picasso liet zich inspireren door afrikaanse kunst.
is er zo ook, ook al is het misschien op veel kleinere schaal, kunst in onze bevindelijk gereformeerde cultuur te vinden?
Laat ik je voorbeeld volgen. Je kunt afrikaanse kunst op meerdere manieren definieren. Allereerst zou je kunnen zeggen dat afrikaanse kunst kunst is die gemaakt wordt door afrikaanse mensen. Analoog daaraan is bevindelijke kunst dan kunst gemaakt door bevindelijke mensen. Of zulke kunst er is? Ik weet het niet. Het zal haast wel, maar veel zal het niet zijn.
Ten tweede zou je onder afrikaanse kunst kunst kunnnen verstaan waarin specifiek afrikaanse zaken aan de orde komen danwel verbeeld worden. Ook zulke bevindelijke kunst kan ik me wel voorstellen. Zeker als je denkt aan beschrijvingen van een bepaalde kerkelijke cultuur dan kan ik me daar wel wat bij voorstellen (in die zin kun je wellicht zelfs zeggen dat 't Hart bevindelijke kunst maakt). Ook wat betreft beeldende kunst zijn er wel voorbeelden. Ik moet even denken aan Stien Eelsing die het Staphorster leven op een soms waarlijke bevindelijke manier weet weer te geven.
Ten derde zou je onder afrikaanse kunst ook kunst kunnen verstaan die bepaalde overeenkomsten deelt die typerend zijn voor een bepaalde stroming. M.i. is dat de meest gangbare duiding. In die zin is er geen bevindelijke kunst. Er is domweg geen of te weinig materiaal om te kunnen zeggen: dit of dat zijn nou de typische kenmerken van kunst uit bevindelijke kring. Bevindelijke kunst als stroming bestaat m.i. dan ook niet. Wat daar misschien nog het dichtst bij komt zijn de psalmen-op-hele-noten-cd's. Als je echter gaat betogen dat dat geen kunst (geen muziek) is dan ben ik de eerste om dat te beamen

goed beschouwd is het toegepaste kunst uit onze bevindelijk gereformeerde cultuur.
Allereerst is het uberhaupt geen kunst (kitsch is nog een te sjiek woord) en ten tweede is er niets bevindelijks aan. Of is een kerkgebouw van de bevindelijke gemeente in Nunspeet dan ook een bevindelijk kerkgebouw? 'He, kijk daar, een typisch bevindelijke kerkgebouw!'.....