bestaat ‘bevindelijke kunst’?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

bestaat ‘bevindelijke kunst’?

Berichtdoor sela » 13 sep 2005 12:17

wat ik me afvroeg: bestaat ‘bevindelijke kunst’?

bevin’delijk bn [prot.] uit godsdienstige ervaring ontstaan; op godsdienstige ervaring vertrouwend.

kunst v het kunnen, vaardigheid; het scheppen van schoonheid; schone werken; [inz.dim.] aangeleerd vaardigheidsstukje; [mv] frats; als eerste lid van ss: niet door de natuurgemaakt, nagemaakt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 sep 2005 12:36

http://www.helmantel.nl/home/index.htm
alhoewel dit meer kunst van een bevindelijk iemand is..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 sep 2005 12:37

Bevindelijke kunst bestaat uiteraard niet, bevindelijke kunstenaars wel.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 sep 2005 12:40

kurtyo schreef:Bevindelijke kunst bestaat uiteraard niet, bevindelijke kunstenaars wel.
Net als christelijk kunst niet bestaat..

Aki / Immortal Souls schreef:Aki: We will play every well. Music is music and that's what it is. Lyrics might make a difference, but there is not something as Christian music.

Dat geld ook voor kunst.

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2005 12:43

alles is toch uit God?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 sep 2005 12:47

sela schreef:alles is toch uit God?
Klopt.

Daar zitten veel christelijke kunstenaars mee, met de vraag of hun kunst altijd wat voor God moet betekenen c.q. religeus getint moet zijn. Moeten christelijke kunstenaars zich dan alleen maar richten op het uitbeelden van bijbelse taferelen, of abstracte voorstellingen van bijvoorbeeld 'geloof'?

Ik denk het niet, God geeft jou gaves die je moet gebruiken, een christelijke kunstenaar mag ook gewoon wat moois maken, wat dat mooie, het gebruiken van jou talenten is ook een eer/ode aan God..

(dit is wat anders dan wat veel gedacht wordt in reformatorische kringen)

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2005 12:56

vraag iets aangepast: bestaan er 'bevindelijke' thema's in de kunst?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 sep 2005 13:08

sela schreef:vraag iets aangepast: bestaan er 'bevindelijke' thema's in de kunst?
Poezie hoort ook bij de kunst ;-)

Dan zijn denk ik Hyronimus van Alphen en Pieter Leonard van de Kasteele wel het vermelden waard..

http://helmantel.nl/paintings/kerkinterieurs.htm zijn toch erg typische kerkgebouwen van bevindelijke gereformeerde kerken.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 sep 2005 13:40

Kunst is een veel te breed begrip... Wat bedoel je nu eigenlijk met kunst, laten we dat eerst even definieren alvorens verder te discussieren.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 13 sep 2005 13:42

Ah ja, daar hadden we nog eens een topic over "wat is kunst?" oid.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2005 13:42

heb al een poging gedaan met bovenstaande definitie.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 sep 2005 13:44

sela schreef:heb al een poging gedaan met bovenstaande definitie.

Laten we dan gewoon die definitie aanhouden voordat we alles weer gaan relativeren, wat is kunst, wat is bevindelijk, wat bevindelijke kunst?

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2005 14:06

beelden kunnen uitdrukken waar je geen woorden voor hebt. bestaat in dat licht bevindelijke kunst?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 sep 2005 14:18

sela schreef:beelden kunnen uitdrukken waar je geen woorden voor hebt. bestaat in dat licht bevindelijke kunst?
Ja, alleen is er een moeilijkheid, mensen die bevindelijk zijn zullen niet vaak praten (lees op welke vorm dan ook uiten) over de bevinding in hun leven omdat het hun diep ongelukkig heeft gemaakt..

Ik kan bevindelijke kunst niet goed voorstellen, het onderschijd zich niet echt duidelijk van gewone kunst (waarin vaak de emotie van de kunstenaar naar buiten komt) of van christelijke kunst (voorstelling van een religeus aspect, zoals bijvoorbeeld de verlossing of het gebed). Bevindelijke kunst zou dan meer uiting moeten geven aan de gevoelens van een in en in zondige mens die te doen heeft met een grote God, die in zijn toorn bitterlijk ontstoken is over de zonden, ik weet niet of dat uit te beelden is.

Er kan dus 'bevindelijke kunst' bestaan in het licht zoals we het nu proberen te stellen, toch heb ik zo niet echt een duidelijk beeld van wat het zou moeten zijn, daarom is het ook leuk om daar eens samen over te denken, wat zijn kenmerken van bevindelijkheid, en hoe is dat te zien/te uiten in kunst (welke vorm dan ook).

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 sep 2005 14:35

Kijkend naar je definities gaat het dus om kunst die ontstaan is vanuit godsdienstige ervaringen. Me dunkt dat er dan het nodige is aan te wijzen. Met name op het gebied van dichters en schrijvers zal er toch wel wat te vinden moeten zijn. Maar vanuit die definitie kun je ook Bach of veel 'RK-kerkkunst' als bevindelijke kunst beschouwen.

Ik heb echter het idee dat je het begrip niet zo ruim wilt nemen. Zoek je de beperking in het bevindelijke aspect (meer gereformeerd bevindelijk zeg maar), wat betreft de kunstuiting (alleen beeldende kunst) of beide?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”